Heippa!
Hiram,
plantaasinomistajan ja orjan jälkeläinen, kasvaa Virginiassa kahden maailman
välissä, tietoisena isänperinnöstä, joka ei voi koskaan olla hänen, kadonnutta
äitiään kaivaten, orjaväestön ja herrasväen rajalla tasapainoillen. Aikuisuuden
kynnyksellä Hiram alkaa ymmärtää, miten sortoon perustuva yhteiskunta murenee
ympärillä ja tuo hänen kaltaisilleen vain lisää kärsimystä. Kun hän pelastuu
hukkumiskuolemalta selittämättömällä tavalla, ainoana muistikuvana outo sininen
valo, alkaa vaarallinen matka kohti vapautta, vastuuta ja sisäistä voimaa. Hiramin
on löydettävä sisältään ikiaikainen kyky, jonka avulla hän voi pelastaa myös
läheisensä. Vesitanssija on yhdysvaltalaisen Ta-Nehisi Coatesin esikoiromaani.
Tässä
oli onnistuneesti yhdistetty totuus, fantasia ja afrikkalainen myytistö. Jotkin
maanalaiseen liikkeeseen liittyvät asiat olivat minulle tuttuja nimenomaan
Harriet Tubmanin elämään perustuvasta elokuvasta, esimerkiksi nuo paenneiden
haastattelut ja niistä kootut tarinat. Toki Vesitanssijassa Harrietille oli
annettu yliluonnollinen kanavoinnin kyky. Hiram oli aika erikoinen poika ja
erityisesti pidin juurevasta Thenasta, vaikka tämä olikin kokemustensa takia
kovettanut sydämensä. Myös Sophian orastava feminismi oli mielenkiintoista; hän
ei halunnut joutua valkoisen miehen alta mustan miehen vallan alle vaan olla
itsenäinen. Pidin teoksesta kovasti.
”Lyra
heräsi syvästä unesta vavahdukseen, ruumiilliseen tuntemukseen joka oli kuin
putuaminen: mitä tapahtuu? Hän hamuili kädellään Pania, kunnes muisti daimonin
olevan poissa: oliko sille tapahtunut jotain?” Lyran
daimoni Pantalaimon näkee hirveän henkirikoksen. Pan vie tuntemattoman vainajan
vähäiset tavarat Lyralle. Kohta Lyran oxfordilaiseen opiskelija-asuntoon
murtaudutaan, ja käynnistyy outo tapahtumaketju. Lyran ja Pantalaimonin välit
ovat viilenneet, ja he joutuvat selvittelemään niitä karmeimmalla mahdollisella
tavalla. Lyra olisi pahassa pulassa, ellei saisi apua Malcolmilta, josta on
tullut yliopiston opettaja. Sekä Lyran että Malcolmin on lähdettävä pitkälle
matkalle toiselle puolelle maailmaa. Miten outoihin tapahtumiin liittyy
salaperäinen, himoittu ruusulajike? Ruusunmetsästäjät on Philip Pullmanin Lyran
kirjat -sarjan toinen osa.
Pullmanin
kirjoissa on aina elävä ja hengittävä maailma, joka toimisi ilman niitä
hahmoja, joista hän kirjoittaa. Eli maailma tuntuu hyvin realistiselta, vaikka
siellä onkin meille outoja juttuja kuten daimoneita. Aika mielenkiintoista,
että maailmassa, jossa daimonit ovat keskeisiä ja ihmiset, joilla ei jostain
syystä ole daimonia ovat hylkiöitä, joku Branden kaltainen tyyppi voi saavuttaa
noin valtavaa suosiota. Pan ainakin inhosi häntä syvästi, joten luultavasti
muutkin daimonit tunsivat samoin. Tykkäsin miten eri maita esiteltiin ja myös
meille ajankohtaista pakolaisongelmaa. Malcolm oli muuttunut hauskasti aikuistuessaan
ja toisaalta pysynyt samanlaisena. Kokonaisuus oli selvästi trilogian väliosa,
mutta sellaisena oikein onnistunut.
”Kirjaston
hyllyt jatkuvat ikuisesti. Jokainen kirja antaa mahdollisuuden kokeilla
toisenlaista elämää. Millaista elämäsi olisi voinut olla, jos olisit tehnyt
toisenlaisia valintoja?” Nora
on 35-vuotias eikä elämässä ole kehumista. Hän on yksinäinen, sinkku ja saanut
juuri potkut. Sitten hänen kissansa löytyy kuolleena kadulta, ja se tuntuu
viimeiseltä pisaralta. Miksi hänen enää pitäisi elää? Kuoleman sijaan hän
päätyy elämän ja kuoleman välissä sijaitsevaan kirjastoon, jossa voi kokeille
kaikkia niitä elämiä, jotka olisi voinut elää. Matt Haigin Keskiyön kirjasto on
suurenmoisen koskettava kirja elämästä, kuolemasta ja siitä, mikä jää niiden
väliin. Se kertoo epätoivosta, toivosta, shakinpeluusta, katumuksen
taltuttamisesta ja siitä, miten valita oikeat ihmiset ympärilleen.
Kirjan
nimi vaikutti tosi lupaavalta ja mielenkiintoiselta, mutta sisältö oli aika
erilainen kuin olin kuvitellut. Taisin innostua nimestä niin paljon, että en
oikein lukenut takakanttakaan. Vaikka masennusta käsiteltiin muuten ihan hyvin,
niin tuo loppuratkaisu, jossa asiat paranivat vain näkökulmaa muuttamalla jäi
vähän kaivelemaan. Kun ei se masennus – tai muut vastaavat mielenterveyden
ongelmat – ole pelkästä näkökulmasta kiinni. Toki Nora oli valmis hyväksymään,
että elämässä olisi myös haastavampia ja synkempiä aikoja, että kaipa se
kuitattiin sillä. Lisäksi minusta tuntui lopulta, ettei noihin muihin elämiin
olisi edes voinut jäädä, vaikka rouva Elm niin sanoi. Kun koko kirjan sanomana
tuntui olevan, että elät parasta elämääsi, oli se kuinka paskaa tahansa.
-Roona-
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti