Heippa!
”Mennään
alas tapaamaan heitä”, sanoin. ”Alas?” Berg kysyi yllättyneenä. Meitä oli sinä
päivänä vain kuusikymmentä, alle puolet vihollisesta.” Northumbian
viikinkiruhtinas Siggtryggr ja Mercian kuningatar Æthelflæd ovat
solmineet aselevon. Itä-Angliassa vallitsee rauha, ja vihdoinkin Uthred voi
keskittyä saamaan takaisin Bebbanburgin linnoituksen, johon hänellä on
laillinen oikeus ja jota hänen vehkeilevä serkkunsa parhaillaan hallitsee.
Kohtalo on kuitenkin heltymätön. Vanhoissa vihamiehissä on jo kivenkova vastus
Uthredille, mutta nyt hän joutuu lisäksi tähyämään mereltä rantautuvia
muukalaisia tietäen, ettei pohjoisesta ole koskaan tullut mitään hyvää. Soihdunkantaja
on Bernard Cornwellin Uthred-sarjan kymmenes osa.
Tykkäsin
tästä taas tosi paljon. Uthred-raukka on jo vanha ukko, mutta niin taitaa olla
Finankin. Onko Finanin vaimon nimestä muuten aiemmin ollut puhetta? Ehkä, mutta
nyt hän sai muutakin tehtävää kuin vain statistina olemisen. Oli ovelaa
Uthredilta huomata, että heitä oli huijattu ja Æthelhelm yritti sillä tavalla
aloittaa sodan. Huvittaa, kun Uthred tuntee miehensä jo niin hyvin, että voi
käyttää heitä erilaisiin tarkoituksiin juonissa heidän taitojen ja järkensä
perusteella. Ieremias oli myös hauska hahmo. Hullu piispa tosiaan, mutta taisi
hänen hulluudessaan olla aika lailla myös uskonnollista hurmosta. Ja sitten kun kukaan ei tahtonut uskoa, että
Uthred olisi todella lähdössä Friisiaan! Huhu tuotti lopulta halutun tuloksen,
mutta kyllähän Uthredin obsessoituminen Bebbanburgiin tiedettiin.
Firenze
vuonna 1300. Arnojoelta tulee omituisia uutisia: yläjuoksulla seisoo mutaan
juuttunut sotalaiva, jonka sisältä on löytynyt kuollut miehistö ja jonkin
tuntemattoman koneen jäänteet. Dante Alighieri kirjoittaa parhaillaan
Jumalaisen näytelmän viimeistä ja vaikeinta osaa, joka sijoittuu Paratiisiin.
Hän ei ilahdu, kun hänet haetaan johtamaan tutkimuksia. Pahaenteiset tapahtumat
aiheuttavat kuitenkin Firenzessä sellaisen rikosaallon, että tilanne on äityä
sisällissodaksi. Runous saa odottaa. Mysteerin ytimessä on Valon valtakunta.
Löytääkseen ratkaisun Danten täytyy seurata kaikkia johtolankoja ja käyttää
ylivertaista luovuuttaan: millainen onkaan Paratiisin kartta. Valon salaisuus
kuuluu italialaisen Giulio Leonin Dante-mysteerit -sarjaan.
Pidin
tästä enemmän kuin Mosaiikkimurhasta. Dante oli paljon miellyttävämpi eikä
valittanut koko ajan. Hän tapasi entisen mestarinsa Arrigon, jota jopa arvosti.
Huvitti tuo takakannen hän ei ilahdu, joka ei varmaan ollut tarkoitettu
ironiaksi, mutta on kyllä sitä, sillä Dante ei tosiaan ilahdu yhtään mistään
priorin toimeensa liittyvästä. Tykkäsin mechanicus Alberton
arabipalvelijasta. Oudoksutti hieman, että häntä suomennoksessa kutsuttiin
orjaksi. En kiistä etteikö hän olisi ollut vierasuskoisena ja -maalaisena orjan
asemassa, mutta ei kai Italiassa (tai siis nyky-Italian alueen
kaupunkivaltioissa) ollut orjuutta, paitsi maaorjia ja sellainen ei arabi
maattomana taatusti ollut. Kaikki rikokseen liittyvä semitiede juttu oli
mielenkiintoista.
Taidemaalari
ja keraamikko Dalmau Sala elää köyhää taiteilijaelämää Barcelonassa vuonna
1901. Kaupunki on alkanut jakautua kahtia teollistumisen ja modernisaation
myötä. Vauraus kertyy jo entisestään vauraille Antoni Gaudin suunnittelemien,
keramiikalla koristeltujen rakennusten kohotessa taivaalle, ja köyhä
työväenluokka joutuu samaan aikaa taistelemaan oikeuksiensa ja tasa-arvoisemman
yhteiskunnan puolesta. Teloitetun anarkistin poika Dalmau on kahden maailman
välissä: hänen perheensä ja rakastettunsa Emma ovat työväenluokan kiihkeitä
kannattajia, kun taas hänen oppi-isänsä ja työnantajansa don Manuel Bello on
konservatiivinen vanhojen arvojen ja uskonnon puolustaja. Kun Dalmaun
taideteokset alkavat yhtäkkiä saada mainetta ja tapaa jopa kollegansa Pablo
Picasson, rikkauksien äärellä seisova maalari joutuu punnitsemaan arvojensa ja
periaatteidensa hintaa.
Sielujen
maalari oli onnistuneisuudessaan iloinen yllätys pienoisen pettymyksen
tuottaneen Maan perillisten jälkeen. Dalmau on taitelijuudessaan hajamielinen
professori eikä onnistunut yhdistämään päässään melko selvää yksi plus yksi
asetelmaa, että Maravilles on se, joka varasti Emmaa esittävät alastonkuvat. Jos
Emma olisi tuntenut Maravillesin, hän olisi kyllä terävänä arvannut, että
mierolaistyttöhän kuvat nappasi parempaan talteen. Dalmau on varsinainen Romeo
ollessaan valmis uhrautumaan ja kuolemaan Emman tähden. Emma on onneksi vähän
enemmän jalat maassa, vaikka palavasti työväenaatetta kannattaakin ja
osallistuu kaikkeen toimintaan aina väkivaltaisiin mielenosoituksiin asti.
-Roona-
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti