Heippa!
Tsukuru
Tazaki kuuluu viiden nuoren tiiviiseen porukkaan. Kaksi tyttöä ja kolme poikaa
ovat luvanneet pysyä parhaina ystävinä ikuisesti. Mutta kun Tsukuru eräänä
päivänä yrittää soittaa ystävilleen, yksikään heistä ei halua puhua hänen
kanssaan. Käy selväksi, että Tsukuru on noin vain suljettu ulos porukasta.
Siitä lähtien selittämätön hylkääminen varjostaa Tsukurun koko elämää. Hänestä
tulee oman elämänsä sivustakatselija, väritön mies. Vuosia myöhemmin Tsukuru
tapaa neuvokkaan Saran ja rakastuu. Sara kuitenkin vaistoaa, että menneisyys
painaa Tsukurun mieltä edelleen, eikä halua ryhtyä vakavaan suhteeseen ennen
kuin Tsukuru on selvittänyt, mitä ystävyksien kesken oikein tapahtui. Saran
avulla Tsukuru kerää rohkeutensa ja lähtee matkalle menneisyytensä hämärimpiin
kerroksiin. Arvoitusta selvittäessään Tsukuru päätyy myös Suomeen, jonne yksi
entisistä ystävistä on muuttanut.
Värittömän
miehen vaellusvuodet olikin erilainen kuin aiemmin lukemani Murakamit. Tyyli on
kyllä hyvin tuttu, mutta hahmoilla on nimet toisin kuin yleensä. Nimillä on
vieläpä varsin suuri merkitys, ainakin päähenkilön mielessä. Viisikko vaikutti
minusta hyvin tavalliselta nuorten muodostamalta tiiviiltä porukalta. Tätä
kirjoittaessa tulee mieleen huono analogia Harry Potterin Kelmeihin, mutta itse
ymmärsin tämän viisikon haikailun paremmin kuin monien Potter-fanien haikailun
Kelmeihin. Tässä nimenomaan se viisikon yhteys ja harmonia olivat tärkeät, kun
Kelmeissä taas korostuivat mahtavat yksilöt, jotka olivat kohtalon oikuista
päätyneet yhteen. Sara oli reipas hahmo ja pidin myös Haidasta ja olisinkin
toivonut, että olisi saatu tietää, mitä hänen elämän tielleen tapahtui.
Kaksi
legendaarista taistelua. Yksi peloton soturi. Antiikin Kreikan taistelukentille
sijoittuva sarja jatkuu. Themistokles johtaa sotien runtelemaa
Ateenaa. Hän on menettänyt suosiotaan, mutta kahta asiaa ei kukaan voi kiistää:
Themistokles on ansioitunut soturi, ja Persian armeija lähestyy. Themistokleen
on taisteltava suojellakseen kaupunkiaan, eivätkä persialaiset ole ainoa sitä
uhkaava vihollinen. Ylittämätön Conn Iggulden ei vain kuvaile legendaarisia
taisteluita ja antiikin maailmaa, vaan herättää historian eloon. Kuin olisi
itse taistelukentällä, taistelemassa henkesi puolesta.
Takakannen
on kyllä kirjoittanut joku Themistokleen todellinen fanipoika, koska ei hän nyt
ihan noin keskeinen kirjassa ole. Aristeides, Ksantippos ja spartalaiset,
puhumattakaan persialaisten upseereista ja Makedonian Aleksanterista,
näyttelevät hyvin tärkeitä osia Igguldenin tarinassa. On syytä ottaa huomioon,
ettei Themistokles osallistunut Plataiain taisteluun eikä Mykalen
meritaisteluun, vaan oli näiden aikana nimenomaan hallitsemassa Ateenaa ja sen
siviilejä. Minua vähän hämmensi, kun Arifron pääsi kansankokoukseen jo
täytettyään kahdeksantoista, mutta useammin kuitenkin sanottiin, että miehen
piti olla kolmekymmenvuotias voidakseen osallistua. Ateenalaiset miehet
saavuttivat täysivaltaisen kansalaisuuden meidän kannaltamme melko myöhäisellä
iällä. Muistelisin, että oikeus äänestää tuli vasta silloin kolmekymppisenä eli
Iggulden ei vain tehnyt sitä tarpeeksi selväksi.
Sarasvatin
hiekkaa on ekologinen jännitysromaani. Se on fiktio, jonka lähtökohta on tosi:
Intian länsirannikon merialueiden pohjalta löydettiin vuonna 2001 meren pinnan
nousun hukuttamien suurten kaupunkien raunioita. Intialainen meriarkeologi
Amrita Desai tutkii merenpohjalta löytynyttä rauniokaupunkia. Mitä alueella
oikein tapahtui kymmenen tuhatta vuotta sitten? Mikä pysäytti elämän
kaupungeissa siihen paikkaan? Desai tarvitsee tutkimuksiinsa erikoissukellusveneen,
ja työtoveriksi ilmaantuu outo mies, venäläinen Sergei Savelnikov. Juuri samaan
aikaan Grönlannin mannerjäätiköllä alkaa tapahtua odottamattomia asioita.
Suomalainen jäätikkötutkija Kari Alanen törmää tekijään, joka yhdistää
Cambaynlahden rauniot, Grönlannin mannerjäätiköt ja Bahamasaarten suuret,
mystiset kivenlohkareet toisiinsa yllättävällä tavalla. Pienistä puroista
syntyy suuri virta ja pian tajutaan, että ihmiskunnan tulevaisuus on
vaakalaudalla, nyt on tosi kyseessä. Mutta onko tutkijoilla aikaa tarpeeksi?
Entä pystyvätkö vallankäyttäjät tekemään kyllin nopeasti oikeita päätöksiä ja
riittävätkö nekään enää?
Tätä oli
mielenkiintoista lukea nykytilanteesta käsin. Sergei jutteli Venäjän
presidentin kanssa puhelimessa perin rennosti ja mutkattomasti. Tutkijat olivat
kyllä äärimmäisen huolissaan tilanteesta, mutta minulle jäi epäselväksi kuinka
paljon ”ulkopuolinen” maailma oli romaanissa tilanteen tasalla. Missään
vaiheessa ei puhuttu esimerkiksi yleisestä paniikista, jota vastikäinen
koronapandemiakin aiheutti. Kirjassa kuitenkin suljettiin käsittääkseni iso
määrä ydinvoimaloita hyvin nopealla aikataululla, joten luulisi, että
tavallisille kansalaisillekin tuli/annettiin jotain tietoa, jos ei muuten niin
siitä, miksi moni menetti työpaikkansa (oletan, että ydinvoimala työllistää
melko paljon porukkaa). En pitänyt Isomäen tyylistä kirjoittaa parisuhteita, se
oli jotenkin todella neutraali, siis sellainen tididii mepä ollaan tässä
naimisissa tai tididii tässä rakastuttiin ja päätettiin mennä naimisiin. Muuten
tykkäsin kirjasta kyllä kovasti.
-Roona-
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti