Heippa!
Aurinkoisena
huhtikuun aamuna vuonna 1951 11-vuotias kemisti ja harrastelijasalapoliisi
Flavia de Luce on perheensä kanssa rautatieasemalla odottamassa vuosia sitten
kadonneen äitinsä Harrietin paluuta. Mutta juuri kun juna on saapumassa
piskuiseen Bishop´s Laceyn kylään, Flavian luo tulee pitkä muukalainen, joka
kuiskaa kryptisen viestin hänen korvaansa. Vain hetkeä myöhemmin mies heittää
henkensä, kun joku asemalle kerääntyneestä väkijoukosta työntää hänet junan
alle. Kotona Buckshaw´ssa, de Lucen suvun kovaa vauhtia rapistuvassa
kartanossa, Flavia saa taas laittaa kaikki etsivän kykynsä testiin. Ullakolta
löytyvä vanha filminauha lennättää hänet kohti uusia johtolankoja, joita
seuraamalla Flavia saa lopulta selville de Lucen klaanin tarkimmin varjellut
salaisuudet. Kuka olisi arvannut, että niihin kytkeytyy itse Winston Churchill!
Tämä oli
erilainen kuin aiemmat osat, sillä tämä keskittyi enemmän Flavian sisäisiin
tuntemuksiin kuin murhatutkintaan. Jotenkin minuun ei vain istunut ajatus, että
Flavia olisi yrittänyt herättää äitinsä henkiin. Jotenkin ei sovi hahmoon, että
hän kuvittelisi, että kuollut voidaan herättää. Toki hän on vasta lapsi, joka
toivoo, että olisi saanut tuntua äitinsä, mutta silti. Mahtoikohan eversti de
Lucekin kuulua perheensisäiseen vakoojaorganisaatioon? Vai oliko se varattu
vain naisille? Jäin myös miettimään, miksi tyttäristä juuri Flavia valikoitui
perijäksi ja jatkamaan suvun perinteitä. Eihän Harriet ole voinut tietää
millaisiksi lasten luonteet ja mielenkiinnon kohteet kehittyvät (paitsi Feelyn
kohdalla ehkä hieman). Mukavaa vaihtelua toi tämä osa tähän sarjaan.
Saksalainen
Werner asuu orpokodissa ja kuuntelee öisin ranskankielisiä radiolähetyksiä.
Sokea Marie-Laure elää isänsä kanssa, joka on Pariisin luonnontieteellisen
museon lukkoseppä. Sota syttyy. Tekniikan ihmelapsi Werner sijoitetaan
radiolähetyksiä vakoilevaan SS-yksikköön, ja Marie-Laure pakenee Bretagneen,
Saint-Malon merenrantakaupunkiin. Mukanaan hänellä on salaperäinen ja
mahdollisesti kirottu jalokivi. Vuosi vuodelta Wernerin ja Marie-Lauren polut
lähenevät toisiaan. Mitä tapahtuu kun heidän tiensä viimein risteävät. Anthony
Doerrin Kaikki se valo jota emme näe on suuri lukuromaani sodasta, rakkaudesta
ja radioaalloista sekä mittaamattoman arvokkaasta timantista, joka määrää
kahden erikoisen lapsen kohtalon.
Kaikki
se valo jota emme näe on todella kaunis kirja. Hahmot eivät toisinna
perinteisiä sukupuolimalleja, tytöt ovat vahvoja ja pojat herkkiä. Järjestelmä
antaa mahdollisuuden Wernerin kaltaisille pojille, mutta vaatii samalla
vuolemaan pois kaiken herkkyyden. Tätä vastaan nouseva Frederick saa asian
ikävä kyllä tuta eikä palaa koskaan entiselleen. Natsismin kuvaus on hyytävää.
Miten pojat elävät pimennossa siitä, mitä todella tapahtuu. Vielä Stalingradin
jälkeenkin kerrotaan suurista voitoista ja siitä, miten Venäjä on kohta
valloitettu. Mutta niin vain joutuu Wernerkin sotaan alaikäisenä, kun ikä
väärennetään koulun papereihin. Onneksi Volkheimer isovelihahmona suojelee
Werneriä, vaikka ei sekään lopulta riitä. Lopulta Marie-Laure ja Wernerin sisar
Jutta ovat ne, jotka selviävät ja tapaavat vuosien päästä. Todella
sydämeenkäyvää proosaa.
-Roona-
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti