maanantai 24. lokakuuta 2022

Elokuvissa LXV: Veden vartija

 Heippa!


Suomalais-kansainvälinen suurtuotanto perustuu Emmi Itärannan romaaniin Teemestarin kirja. Pääosia näyttelevät Saga Sarkola (Noria), Mimosa Willamo (Sanja), Lauri Tilkanen (Taro), Pekka Strang (majuri Bolin), Minna Haapkylä (Lian, Norian äiti), Kheba Touray (Mikoa) ja Lyydia Mörä (Minja). Ohjauksesta vastaa Saara Saarela.

Lukemisesta on sen verran pitkä aika, etten muista Itärannan romaanin juonta kovin tarkkaan, mutta luullakseni sitä oli adaptoitu suhteellisen tarkasti. Loppu oli suurin eroavaisuus. Kirjassa Taro löytää nimenomaan sen Norian lähteen ja seikkailu kielletyille maille jää muiden tehtäväksi. Norian äiti (miksi muistelen, että hän oli kirjassa sisko?) ei myöskään näytä saamiaan tietoja – jotka muuten ovat kirjassa ainakin osa niistä cd-levyistä – luentosalilliselle ihmisiä. Kirjassa tarina jää siis avoimeksi ja leffassa se suljetaan aika kivasti, toki jatko-osalle jätetään mahdollisuus uutisista syntyvän kapinan muodossa.

Tuotanto on kansainvälinen yhteistyö ja se näkyy kaikin tavoin. Kuvauspaikkoihin ja rekvisiittaan on tietenkin laitettu rahaa, mutta ennen kaikkea sen huomaan elokuvan fiiliksestä. Replikointi on luontevampaa kuin suomalaisissa leffoissa yleensä. Alusta asti tulee sellainen tunne, että tässä katsoo jotain, jossa on voitu mennä ja todella menty tarinaan sisään. Miljööt olivat hienoja, joskin olisin itse toivonut enemmän fantasiallisia elementtejä. Tai fantasiallinen on ehkä väärä sana, kulttuurinen on varmaan parempi. Ne jäivät minulle lukiessa mieleen, mutta toki itse kullekin jää mieleen se mikä itseä kiinnostaa ja minä satun olemaan kiinnostunut kulttuuripiirteistä enemmän kuin dystopiajutuista. Dystopiapuolta olikin painotettu aika paljon, mutta se johtuu varmaan myös viime vuosien trendistä tehdä dystopisia sarjoja ja elokuvia.

Saga Sarkolan roolisuoritus oli varsinkin leffan alussa vaisu. Hän tuntui syttyvän lähinnä yhteiskohtauksissa Lauri Tilkasen kanssa. Mistä pääsenkin siihen, että lgbtq-teemat oli hävitetty leffasta tyystin. Toki ne eivät Itärannan esikoisromaanissa ole yhtä vahvoja kuin myöhemmissä kirjoissa vaan esiintyvät lähinnä viitteinä. Etenkin Noria vaikuttaisi olevan jotain muuta kuin hetero. Asia kyllä tulee esille lähinnä rivien välissä, mutta Norian ja Sanjan välillä oli kirjassa ainakin minusta ihastusta, vaikka sitten yksipuolista. Siksi tuntui vähän hassulta, että leffassa oli hieman korostettu Norian ja Taron ”romanttista” suhdetta.

Tykkäsin, että Veden vartija oli kompakti ja melko lyhyt. Juonta oli käytännöllistetty, jotta pystyttiin työskentelemään vähemmillä näyttelijöillä. Kirjassa Noria vei muistaakseni lopulta useammankin ihmisen lähteelle ja vettä kuljetettiin kylään enemmänkin. En pannut tätä muutosta sinänsä pahakseni. Pidin siitä, että Norian valmistumisteeseremonia oli otettu leffaan kokonaisuudessaan. Siinä sitä kulttuurijuttua, jota toivoin enemmän.

Veden vartija on ihan kelpo elokuva ja kotimaiseksi leffaksi erittäin hyvä. Voin suositella.


-Roona-



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Mietteitä kirjasta CX: Finale, Kärsimyskukkauuteaddiktio ja Kapteeni Nemo merten syvyyksissä

 Heippa! ' On kaksi kuukautta siitä, kun Kohtalot vapautuivat korttipakan kahleista, kun Legend julistautui kruununperijäksi ja kun Tell...