Heippa!
Venäjä,
1915. Kuusitoistavuotias maalaispoika Georgi Daniilovits Jatsmenev pelastaa
Venäjän suuriruhtinaan hengen, ja hänen elämänsä mullistuu. Georgi palkataan
tsaari Nikolai II:n pojan henkivartijaksi Talvipalatsiin. Pian Romanovien valta
kuitenkin alkaa horjua ja tarpeekseen saaneen kansan viha kuohahtaa
verenpunaisena. Lontoo, 1980. Kahdeksankymmentävuotias Georgi on tyytyväinen
rauhalliseen elämäänsä eikä halua muistella nuoruuttaan Venäjällä. Hänen
sairaan vaimonsa Zojan viimeinen toive kuitenkin on päästä vielä kerran lähelle
lapsuutensa maisemia, joten pariskunta matkustaa Suomeen, ja Suomesta matka
jatkuu Pietariin. Georgi ei voi enää vältellä menneisyyden aaveita, ja muistot
noista verisistä vuosista hyökyvät hänen mieleensä.
Juonen
koukku oli aika helposti arvattava. Ainakin jokainen, joka on katsonut
Dreamworksin Anastasia-piirretyn osaa sen arvata. Se ei toki mielestäni vähennä
tarinan kiinnostavuutta yhtään. Minusta oli hauskasti kuvailtu, kuinka
tsaariperheessä kaksi vanhinta siskoa olivat hyviä kavereita keskenään ja
sitten taas kaksi nuorinta. Se tuntui tosi luontevalta ja sitten oli Aleksei,
joka tuntui tavallaan ylimääräiseltä, koska hän oli poika ja häntä piti koko
ajan sairautensa vuoksi suojella. Minäkin kyllä ihmettelin miksei Aleksein
sairaudesta kerrottu Georgille heti. Häneen kuitenkin oli luotettu niin paljon,
että hänet oli määrätty tsarevitsin vartijaksi ja ei sitten luotettu kuitenkaan
niin paljon, että hänelle olisi uskottu sen tehtävän kannalta erittäin
keskeinen tieto. Tykkäsin kirjasta kovasti, Boyne kirjoittaa minusta mukavasti.
Kiihkeä
seikkailuromaani vie historian kuohuttavimmille taistelukentille ja politiikan
ytimeen. Samalla se herättää henkiin muinaisen Ateenan jokapäiväisen elämän
tuoksut, maut ja äänet. Myytit ja legendat saavat väistyä suurmiesten tieltä:
tässä on Ateenan leijona. Soturina urhoollinen ja peloton nuori Perikles on
vankkumaton demokratian kannattaja ja viisas johtaja – mies, jollaista antiikin
mahtavin kaupunki tarvitsee kukoistaakseen jälleen. Mutta ensin on voitettava
sota ja saavutettava rauha.
On
jälkeenpäin katsottuna aika hauskaa, ettei Ateenassa (tai useassa muussakaan
Kreikan kaupunkivaltiossa) saanut toimia hallintoviroissa ennen kuin täytti
kolmekymmentä vuotta. Siispä tässä kirjassa emme pääse käsiksi Perikleen
uskomattomaan poliittiseen uraan vielä lainkaan. Toisaalta keski-ikä oli paljon
nykyistä matalampi, vaikka olisi saanut elääkin kaatumatta sodissa. Jäin
pohtimaan kirjan loppua ja Perikleen äkillistä takinkääntöä Kimonille. Jos
kyseessä on cliffhanger, se varsin huonosti kirjoitettu. Se tulee lukijalle
puun takaa. Vielä pari sivua ennen Perikles on ajatellut, että Kimonin
päätökset ovat oikeita. Minun teki enemmän mieli tulkita se näytelmäksi, jota
esitettiin Efialteelle, joka tietysti tulkitsi sen omiin tarkoitusperiinsä
sopivasti. Pohtikaapa kohtausta lukiessanne Perikleen sanavalintoja: viittaus
heidän isiinsä, ajastus siitä, että he tekevät nyt samoin ja historia toistaa
itseään. Olihan Perikles toki varmasti harjoitettu puhuja kuten kuka tahansa
nuori eupatridi, mutta tuo on jo vähän liian nättiä ja tilanteeseen sopivaa
ollakseen ihan spontaania.
Vuonna
1634 valtamerilaiva Saardam lähtee matkalle Itä-Intiasta kohti Amsterdamia.
Aluksella matkaa myös tunnettu mestarietsivä Samuel Pipps, joka on kuitenkin
suljettu laivan vankityrmään. Miksi, sitä ei kukaan tunnu tietävän. Merelle
selittämättömät tapahtumat alkavat seurata toisiaan: yössä loistaa outoja
valoja, laivaan lastattu karja kuolee kuin salamaniskusta ja yksi matkustajista
löydetään murhattuna lukitusta huoneesta. Kykeneekö Samuel Pipps ratkaisemaan
mysteerin kammottavasta vankityrmästään käsin? Pirullisen koukuttavan
murhamysteerin tapahtumat sijoittuvat valtamerilaiva Saardamille, joka seilaa
pimeämmillä vesillä kuin kukaan uskoisi. Oletko valmis astumaan kyytiin?
Tässä
oli samalainen yllättävä murhaaja kuin Turtonin edellisessä kirjassa Evelynin
seitsemän kuolemaa. Myöskään murha ei ole pelkkä murha, vaan siihen liittyy
taustalle juoni. Arentia ja Saraa, jotka oikeastaan ovat kirjan päähenkilöt ei
mainita takakannessa lainkaan, vain Sammy, joka on kyllä presensillään läsnä
paljonkin, vaikkei niinkään fyysisesti. Lia oli hyvin terävä tyttö, mutta en
ihan ymmärrä ylenmääräistä suojelua. Varmasti tavallinen kansa olisi tosiaan
katsonut häntä vähän oudoksuen, mutta miksi ihmeessä muut aateliset/saman
säädyn edustajat olisivat häntä ryhtyneet kivittämään? Ainakin ne lipsautukset,
joista hän oli jäänyt ulkopuolisille kiinni, perustuivat ihan saatavilla
olevaan matematiikkaan (ne olivat tyyliin miten toisenlainen kulma parantaisi
tykkien kantamaa tms.). Tykkäsin siitä, miten Arentia ja Sammya kutsuttiin
karhuksi ja varpuseksi. Juuri sopiva tapa, jolla tuota kaksikkoa voisi odottaa
tarinoissa kutsuttavan.
-Roona-
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti