Heippa!
Andrew
Haig on ohjannut ja käsikirjoittanut Taichi Yamadan romaaniin Strangers
perustuvan elokuvan. Pääosissa näyttelevät Andrew Scott (Adam), Paul Mescal
(Harry), Jamie Bell (Adamin isä) ja Claire Foy (Adamin äiti).
Adam on
upouudessa, lähes tyhjässä kerrostalossa asuva käsikirjoittaja. Hän kamppailee
edelleen vanhempiensa kuolemasta aiheutuvien muistojen kanssa, vaikka nämä
tappaneesta autokolarista on jo 30 vuotta. Hän tutustuu sattumalta talon
toiseen asukkaaseen, kuutoskerroksessa majailevaan Harryyn. Miesten välille
syttyy suhde. Adam alkaa vierailla perheensä vanhalla kotitalolla, jossa
vanhemmat yhä hänen kuvitelmissaan asuvat samanlaisina kuin kolmekymmentä
vuotta sitten. Isä ja äiti ottavat aikuistuneen poikansa avosylin vastaan,
mutta aika on mennyt eteenpäin eikä yllätyksiltä ja suurilta tunteilta vältytä.
Miten
luontevasti Bell, Foy ja Scott näyttelivätkään tilannetta, jossa tosielämässä
kaikki ovat aikuisia, mutta silti yhtä pidetään edelleen lapsena. Tätä on
jotenkin vaikea pukea sanoiksi, mutta voisi tuntua todella vaivaannuttavalta,
kun aikuinen mies haluaa mennä vanhempiensa väliin nukkumaan, mutta jotenkin
Foysta ja Bellistä huokuu se, että he ovat kartalla siitä, että tämä on heidän
pieni poikansa, vaikka toisella tasolla tajuavatkin, että Adam on
vuosikymmenien aikana kasvanut aikuiseksi. Minusta oli myös kivaa, että isä oli
ok Adamin homouden suhteen ja oli arvellutkin jotain sen suuntaista, kun taas
äiti vähän järkyttyi asiasta. Yleensähän tämä menee kliseisesti toisin päin,
koska tokihan hoivaviettisen naisen on helpompi ymmärtää herkkää lastaan. Äidin
huolen kautta oli kuitenkin kauniisti käsitelty sitä, että vaikka nykyään ei
tarvitse pelätä HIViä eikä rikostuomiota, niin queeriksi (sivuhuomautuksena:
Adamin ja Harryn keskustelu siitä käyttävätkö he itsestään sanaa gay vai queer
on mielenkiintoinen samoin kuin tekstittäjän päätös jättää sana gay suurimmaksi
osaksi kääntämättä homoksi) tunnustautuminen aiheuttaa ulkopuolisuuden tunnetta
yhteiskunnassa, jossa heterous on normi.
Harryn
hahmo jäi minulle ehkä vähän kaukaiseksi. Välillä ajattelin, että ehkä hänkin
on Adamin mielen luomus, kuten kuolleiden vanhempien näkeminen suremisprosessia
helpottamassa. Harryllähän ei kerrottu olevan juuri siteitä ulkopuoliseen
maailmaan esim. päivittäistä työtä. Toki hän puhui perheestään, mutta siinäkin
oli se varaus, että hän näkee heitä harvoin joka tapauksessa (ts. juonen ei
siis tarvitsisi perustella, miksi Adam ei koskaan tapaa tätä perhettä tai näe
jälkiä heistä). Toisaalta Harryn ehkä kuuluikin olla hieman irrallinen reppana.
Lopussa
jäin pohtimaan, että tuliko Harrysta nyt Adamille uusi suru ja pakkomielle
vanhempien tilalle. Olisin toivonut, että hahmo olisi saanut jäädä hieman
terveellisempään paikkaan kuin mistä aloitti, mutta en myöskään tässä
tapauksessa koe, että ratkaisu olisi ollut jotenkin epätyydyttävä.
Leffan
alkukuva oli muuten aika messevä ja olisi sopinut hyvin myös johonkin
katastrofielokuvaan kuvaamaan tuhon jälkeistä maailmaa ja sopi tämäkin tarinan
surumielisyyteen hyvin. Tästä tietysti pojot tuotantotiimille. Suosittelen
leffaa katsottavaksi lämpimästi.
-Roona-
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti