maanantai 6. toukokuuta 2024

Elokuvissa: LXXXVI: Back to Black

 Heippa!

Sam Taylor-Johnson on ohjannut elämäkertaelokuvan Amy Winehousesta. Pääosissa näyttelevät Marisa Abela (Amy), Jack O´Connell (Blake, Amyn mies), Eddie Marsan (Mitch Winehouse, Amyn isä), Lesley Manville (Cynthia Winehouse, Amyn isoäiti), Sam Buchanan (Nick, Amyn manageri) ja Ansu Kabia (Raye Cosbert, Amyn myöhempi manageri).

En seurannut Amyn uraa kovin tarkasti, joten leffassa oli paljon yllätyksiä. Jo heti alussa tuli selväksi, että mummi – Nan – oli hänelle suuri innoituksen lähde. Leffa-Amy kutsuukin häntä tyyli-ikonikseen. (Jatkossa puhun kaikista henkilöistä – ja arvostelen heitä – hahmoina, en siis ota kantaa todellisten ihmisten tekoihin tai muuhun.) Nan oli myös laulaja ja ilmeisesti varsin menestynyt, koska oli esiintynyt samoissa paikoissa kuin Tony Bennett ja Ella Fitzgerald ja oletettavasti samaan aikaankin. Minusta tuntui myös, että Nan on huomannut Amyn ongelmat alkoholin kanssa jo varhain, hän ottaa tältä viinipullon pois heti alussa ja antaa sen sijaan palan suklaakakkua.

En tiennyt, että Amy oli juutalainen. Ei se toki leffassakaan paljon näkynyt, muutaman kerran taidettiin viitata siihen, että tulevan aviomiehen oli ehkä suotavaa olla myös juutalainen. Olin olettanut, ettei perheen perustaminen kiinnostanut häntä, mutta selvästi hän olisi halunnut lapsia ja aviomiehen tietysti mukana. Amy vaikutti luonteeltaan varsin tuliselta ja suorapuheiselta ja hyvin vahvasti tunneihmiseltä, mitä kenties käsikirjoittaja on tahtonutkin korostaa. Näytti siltä, että Amyn mielestä lopulta suurin syy mennä vieroitushoitoon olivat huumeet eikä suinkaan alkoholi, vaikka hän ilmeisesti pääsi eroon siitäkin. Hän kuitenkin joi holtittomasti ja oli ilmeisen usein kaatokännissä. En tiedä oliko isästä tehty tässä enemmän hyvis kuin hän todellisuudessa oli, mutta kyllä hän tässäkin suhtautui aika huolettomasti nuoren tyttärensä viinalla läträykseen.

Minusta tuo levy-yhtiön kanssa kipuilu oli esitetty kivan kriittisesti. Lafkan porukkaa ei suoraan maalattu piruiksi, jotka väkisin halusivat panna Amyn johonkin muottiin. Toki sieltä tuli verhoillumpia soraääniä siitä, kuinka pitäisi olla vähemmän kulmikas, mutta siitä juuri pidin. Olin luullut, että Blake oli sekaantunut jotenkin myös Amyn uraan, mutta oli varmasti ihan riittävää, että he sekoilivat yhdessä yksityiselämässä. Ymmärrän kyllä Amyn ahdistuksen paparazzeista, jotka odottavat hänen kotinsa ulkopuolella vain saadakseen jotain kuvattavaa.

Marisa Abela on omaksunut hyvin Amyn maneerit ja laulaakin hienosti. Häntä on kuitenkin joissakin kohtauksissa ohjattu hieman hassusti tai hän on itse tehnyt erikoisia valintoja. Ylipäänsä elokuva jää hieman kädenlämpöiseksi. Viime vuosina on tullut paljon muusikkoelämäkertoja, joissa päihteiden käyttö ja perheväkivalta tuodaan esiin, ei mässäilevästi, mutta kuitenkin vakavasti. Tässä on selvästi säästelty Back to Blackin kohdalla, todelliset aallonpohjat jäävät katsojalta näkemättä. Asiassa on ehkä ajateltu perhettä, joka luonnollisesti jatkaa elämäänsä edelleen.


-Roona-



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Mietteitä kirjasta CX: Finale, Kärsimyskukkauuteaddiktio ja Kapteeni Nemo merten syvyyksissä

 Heippa! ' On kaksi kuukautta siitä, kun Kohtalot vapautuivat korttipakan kahleista, kun Legend julistautui kruununperijäksi ja kun Tell...