tiistai 17. syyskuuta 2019

Mietteitä kirjasta XLIII: Nefrin tytär, Rehtimies Jeesus & kieromieli Kristus ja Puolikas sotaa

Heippa!


Nerfin tytär on Erika Vikin kirjoittaman Kaksosauringot-trilogian kolmas ja viimeinen osa. Aleia on pitkään paennut etsijöitä kahden auringon alla. Hänen sisällään oleva lumous on ollut mukana seuraava varjo, yhtä hänen kanssaan. Nyt Klaani on löytänyt ja kaapannut hänet, ja Thelluriassa Aleia kohtaa viimein etsijänsä. Samaan aikaan kun Seleesiassa taistellaan tulilintuja ja kartaageja vastaan, Corildon lähtee pelastusretkelle jäljittämään Aleiaa Mateon ja Seuran joukkojen kanssa. Aleia törmää oudon tutuissa maisemissa toisenlaisiin totuuksiin, jotka pakottavat hänet kyseenalaistamaan kaiken seleesien keskuudessa kokemansa. Aleian on valittava, kenen puoleen hänen lojaliteettinsa kallistuu. Voiko hän hallita lumousta sisällään vai onko sillä oma tahto? Entä miten käy Corildonin ja vainottujen seleesien?

Aiheuttaa aina harmia, kun ihana sarja päättyy. Vaikka etenkin Nefrin tyttären alkupuoli tuntui turboahdetulta, niin loppu oli hyvin tasapainoinen ja lukijaa tyydyttävä. Aleian ja Corildonin tunneside selvisi! Samoin se kuinka Aleia alunperin päätyi juuri Corildonin portaille osoittaa erinomaista juonen rakentamista. Kartaagien kuningattaren Solain ja nefri-asian jonkilainen pieni esittely jo aiemmin olisi helpottanut kirjan alun infoähkyä. Olisin itse sijoittanut nämä Seleesian näkijään, jossa Corildonin tragedia ja Aleian lumous jäävät melkeimpä kakkosiksi Corildonin vanhempien sukupolven ihmissuhdedraamoille.

Sivuhahmojen kohdalla olin hieman kaksijakoinen. Laureln tuntui täysin turhalta, hän oli siellä vain sen takia, että tuntisimme jonkun valontaittajista nimeltä. Marjunilla näyttää olevan osansa Corildonin tulevaisuudessa, joten ymmärrän hänen suuremman roolinsa ja kyllähän hänessä oli enemmän sisältöä kuin Laurelnissa konsanaan. En taida tässä mennä edes siihen kuinka teos kommentoi nykypäivän rasismia ja ennakkoluuloja muureineen (lieneekö Vik ajatellut Trumpin muuriaikeita, en tiedä, mutta minulle ne tuulivat taatusti mieleen. Myös viitteet Välimerta ylittäviin pakolaisiin vaikuttivat selviltä). Suosittelen nuoren suomalaisen kirjailijan fantasiaa lämpimästi muillekin luettavaksi.

”Tämä on tarina Jeesuksesta ja hänen veljestään Kristuksesta.” Me kaikki tunnemme suurimman tarinan, sen, joka alkaa jouluevankeliumissa noina päivinä, joina keisari Augustukselta kävi käsky. Mutta mitä jos lapsia olisikin syntynyt kaksi? Tämä on Philip Pullmanin ajatusleikin ydin romaanissa Rehtimies Jeesus & kieromieli Kristus. Lapsena Kristus pelastaa vilkkaamman vintiö-Jeesuksen usein pulasta. Aikuisena Jeesus puhuu ja Kristus kirjoittaa hänen puheensa muistiin pysytellen itse syrjässä. Tapaamme myös Marian, Joosefin ja kaksosten sisarukset (kyllä, Marialla ja Joosefilla on myös muita lapsia, mikä on kyllä historiallisesti järkeenkäyvempää) sekä opetuslapset.

Ajatuksia herättävä teos. Odotin toisenlaista käsittelytapaa, ehkä Sahlbergin romaanien Herodes ja Pilatus vaikutuksesta. Olen varmaan parantumaton byrokraatti, mutta pidin Pullmanilla selvänä näkyvää eroa byrokraattisen, ylhäältä johdetun kirkon ja Jeesuksen puhtaan opetuksen välillä hieman lapsellisena. Hyvin harva organisaatio pyörii vailla minkäänlaista byrokratiaa. Eikä Jeesus nähdäkseni tässäkään vastusta ajatustensa leviämistä mahdollisimman laajalle, vaikka muuten kyllä Kristuksen ajatusta kirkosta. Tai siis Pullmanilla ajatus tuntuu hyvin anakronistiselta: hän voi sanoa niin, koska tietää mitä kaikkea pahaa hyvin järjestäytynyt kirkko on saanut aikaan. Eli minusta hän kai kompastuu anakroniaan. Mutta historiankirjoituksella leikittely oli hauskaa. Onko parempi kirjoittaa mainio tarina vai kertoa poliittisestikin arka totuus? Kristus lisäilee omiaan ja dramatisoi tapahtumia: Pietarin kielto kukonlauluineen on elävöitetty ja Tuhlaajapoika-kertomuksella on yllättävä yhtymäkohta kaksosten omassa elämässä.

Puolikas sotaa on Joe Abercrombien Särkynyt meri –sarjan kolmas ja viimeinen osa. Throvenlannin prinsessa Skara on nähnyt kaiken hänelle tärkeän muuttuvan vereksi ja tomuksi. Ottaakseen paikkansa kuningattarena hänen on löydettävä rohkeutta ja oikeat sanat – sanat, jotka toimivat aseiden tavoin. Juonikkaan isä Yarvin kokoama liittokunta yhdistää voimansa suurkuningasta vastaan. Osa Yarvin väestä kääntyisi mieluiten valoon sodan julmuuksien ääreltä, kun taas toiset on luotu taistelemaan pimeydessä. Vain puolikas sotaa kuitenkin käydään miekoilla. Äiti Sota lyö siipensä kaikkien ylle, eikä yksikään Särkyneen meren asukkaista voi välttää hänen kosketustaan. Kuinka olla paras mahdollinen ihminen, kun koko maailmanjärjestys murtuu ympärillä?

Tosi ristiriitainen olo jäi lopusta. Olisin toivonut tavallaan jotain onnellisempaa. Ja toisaalta taas en. Minulla on edelleen mielessäni todella typerä kuva isä Yarvin kuihtuneesta kädestä. Kirja antaa siitä tosi oudon kuvan, vaikka kaiketi se on vain surkastunut ja sormet epämuodostuneet. Skara, jonka mahaan koski kaikki, oli ihan mukava hahmo. Ehkä on omanlaisensa YA klisee, että Abercrombie tykkää korostaa hahmoissa tiettyä piirrettä liikaakin tai siis huomaatte varmaankin, että minulle on hyvin iskostettu aivoihin Yarvin onneton käsi ja Skara sekainen maha. Harmi, että viime kirjassa annettu vihje siitä, kuinka Thorn kouluttaa Getlannin tyttöjä sotaan jäi tyhjäksi. Tai yksi hänen kouluttamistaan tytöistä mainittiin kerran. Haltia-aseet toivat mieleeni olisiko Särkynyt meri jonkilainen dystopia niin kovasti ne vaikuttivat meidän tuliaseiltamme. Sarja kyllä kokonaisuutena on hyvinkin lukemisen arvoinen.


                                                                -Roona-



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Elokuvissa: LXXXVI: Back to Black

 Heippa! Sam Taylor-Johnson on ohjannut elämäkertaelokuvan Amy Winehousesta. Pääosissa näyttelevät Marisa Abela (Amy), Jack O´Connell (Blake...