Heippa!
Olavi
Maununpoika saa kirkkoherran viran suomalaiskylässä, mutta on pian joutua
keskelle häväistysjuttua. Olavin isä, piispa Maunu Tavast, kehottaa poikaansa
lähtemään maasta. Niinpä Olavi palaa Pariisiin jatkamaan opintojaan, mutta
mikään ei tunne enää samalta, kun sielunkumppani ja innoittaja Miracle de
Servieres ei ole hänen rinnallaan. Piispa Cauchon antaa Olaville tehtävän:
nuoren papin tulee hankkia todisteita vankityrmässä lojuvan Jeanne D´arcin
noituudesta. Olavi aikoo kuuliaisesti täyttää velvollisuutensa, mutta päästyään
kuulostelemaan vankia hän yllättyy. Nuori neitsyt ei olekaan niin epäilyttävä
kuin annettiin ymmärtää. Pian hän tulee huomaamattaan vedetyksi keskelle
satavuotisen sodan merkittävintä valtataistelua, jonka näyttämönä on koko
Eurooppa. Kun Olavi saa tietää Miraclen olevan vaarassa, on hän valmis
uhraamaan vaikka henkensä. Kaiken taustalla riehuu musta surma, joka kutsuu
tanssiin niin rahvaan kuin ylhäisenkin. Kalmantanssi jatkaa Olavi Maununpojan
hurmaavan rietasta tarinaa, joka alkoi Milja Kauniston valloittavassa
Synnintekijä-romaanissa.
Muistelen,
että Olavi valitti jonkin verran jo Synnintekijässäkin, mutta tämä kirja oli
käytännössä pelkkää Olavin valitusta, mikä kävi lukijalle aika puuduttavaksi.
Olavin suurin synti on minun mielestäni se, että hän taitaa olla rakastunut
omaan valitukseensa. Siitä mikä oli syntiä kulloisenakin aikana, teologit
voisivat varmasti väitellä tuntikausia, mutta oletan, että sodomiaa (siis
homoseksuaalisuutta) olisi joka tapauksessa katsottu pahalla (Olavin järkeily
siitä, että kannattaa mieluummin paneskella renkipoikia kuin piikatyttöjä, kun
he eivät ainakaan voi tulla raskaaksi). Jalkavaimojutun ymmärrän kyllä, se oli
käsittääkseni hyvin yleistä Ruotsin valtakunnassakin ja sekä kirkko että
yhteisö katsoivat sitä läpi sormien. Ikävä kyllä kirjan kiinnostavat tapahuvat
jäivät turhan paljon Olavin valituksen varjoon.
Vuonna
1941 nuori Helena matkustaa sisarensa Luzynan kanssa Puolasta Lähi-itään
karkuun Eurooppa koettelevaa kauhua. Helena on kuullut mahdollisuudesta päästä
turvaan kaukaiseen Uuteen-Seelantiin, joka vaikuttaa toiveikkaalta satamalta
suojassa sodan kärsimyksiltä. Maailma asettaa kuitenkin esteen naisten tielle,
kun vain toinen heistä saa turvapaikan kaukaisesta maasta. Samaan aikaan James
McKenzie kapinoi vanhempiaan vastaan Uudessa-Seelannissa. Vanhempiensa jyrkästä
vastustuksesta huolimatta nuori lentäjä haluaa matkustaa Eurooppaan
puolustamaan vapaata maailmaa. Kohtalo laittaa Helenan ja Jamesin tiet
törmäyskurssille, ja nuoret joutuvat taistelemaan kaikkien tulevaisuuden vuoksi
maailman syttyessä liekkeihin heidän ympärillään.
Nyt
haluan oikeasti tietää, kuka tämän takakansitekstin on kirjoittanut, koska se
on kyllä aika villi! Eivät Helena ja Luzyna huvimatkaile Lähi-itään vaan ovat
ensin pakkosiirrossa Siperiassa ja sitten pakolaisina Persiassa. Ja jos
kirjoittaja alussa himmaileekin niin koko loppu takakansi onkin sitten kaasu
pohjassa dramaattisuuden suhteen. Lark käyttää jo kertaalleen Glorian kohdalta
tuttua juonta Helenankin kanssa, tosin hieman muokattuna. Muutenkin osassa
ideoita on hieman kierrättämisen makua. Pidin kuitenkin eritysiesti Billereiden
perheestä ja oli mukava tietää, että heidän elämänsä on asettunut uomiinsa
villistä alusta huolimatta. Galahadista olisin kyllä halunnut kuulla lisää, hän
olisi hyvin voinut olla vaikka Jamesin ystävä. Ihan mukava lopetus tälle
sarjalle.
Alex
Claremont-Diazin äiti pyrkii toiselle presidenttikaudelle, eikä virheisiin ole
varaa. Kun Alex sitten aiheuttaa skandaalin sössimällä Englannin kruunupäiden
häissä, vahinkojenhallinta vaatii äärimmäisiä tekoja: Alexin on teeskenneltävä
ystävyyttä vihaamansa prinssi Henryn kanssa. Teeskentely johtaa kuitenkin
todellisiin tunteisiin, ja pian kaikkien osapuolten on päätettävä, ovatko he
valmiita tekemään historiaa. Lämmin, hulvaton ja samastuttava tarina
parisuhteesta ja perheestä ajassa, jolloin politiikka on tärkeämpää kuin
koskaan ja rakkaus, no, se on yhä maailmoja mullistavaa.
Kirja
oli söpö kokonaisuus ja tykkäsin siitä, mutta muutamat asiat jäivät
häiritsemään. Lukijalle aletaan jo heti alussa heittämään naamalle vinkkejä
siitä, että Alex pitää myös miehiä viehättävinä. Alex ei näytä kuitenkaan itse
tiedostavan tätä yhtään, mikä on lukijalle aika turhauttavaa. En siis toivonut
mitään aikaista homopaniikkia, vaan lähinnä, että Alex, joka kuitenkin on
kertoja, olisi vaikka vain kerran tietoisesti huomioinut, että ajattelinpa
juuri, että tuolla miehellä on kauniit silmät tai paidan ylimmät napit auki
tms. Toinen pienempi juttu, joka minua häiritsi ihan kamalasti olivat Alexin ja
Henryn parisuhdekuvat. Tilanne oli tietysti hyvin poikkeuksellinen, mutta eikö
virallisia pariskuntapotretteja oteta hoveissa yleensä vasta kihlautumisen
yhteydessä. Oletin automaattisesti, että Philipin kertomus hänen ja Marthan
kuvauksesta koski nimenomaan heidän kihlajaiskuviaan. Siis tietysti hyväksyt
poika-/tyttöystävät saavat osallistua ja osallistuvatkin hovin tapahtumiin
osana prinssi-/prinsessakoulutusta (Alex tulee rakastamaan tätä osuutta), mutta
jopa maanläheiset pohjoismaiset hovit ovat sen verran vanhoillisia, että
virallisia ”julkaisuja” tehdään vasta kihlauksen jälkeen.
-Roona-
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti