tiistai 28. tammikuuta 2025

Mietteitä kirjasta CXIII: Kellopeliappelsiini, 36 uurnaa – väärässä olemisen historia ja Norwegian Wood

 Heippa!


Kellopeliappelsiini on tulevaisuuteen sijoittuva kehitys tarina lontoolaispoika Alexista, joka johtaa väkivaltaista jengiään futuristista valvontayhteiskuntaa vastaan. Mitä tapahtuu, kun Alex jää kiinni rikoksistaan, ja hänet passitetaan suoraan systeemin mätään ytimeen?

Aluksi kirjan teinikieli ärsytti minua tosi paljon ja sitten ärsytti, että totuin siihen ja se alkoi tunkeutua lukuhetkien ulkopuolellekin (ajattelin töissä drugia, tsaita ja molokoa). Tämä on vain yleinen fiiliskomentti, suomennoshan on hyvä, Moog Konttinen on tehnyt hienon työn. Yllätyin, että Alex on vasta viisitoistavuotias suurimman osan teosta. Alex mainitsee vasta melko myöhäisessä vaiheessa, että hänen alkuperäiset jengiläisenä olivat kaikki häntä vanhempia (oman päättelyni mukaan 1-2 vuotta vanhempia). Tuossa iässä se on paljon, mikä puhuu Alex valtavan karismaattisuuden puolesta, harvemmin 17-vuotiaat seuraavat 15-vuotiasta vain mielikseen. Kiinnitin muuten huomiota, että nuoret eivät juurikaan käytä alkoholia, maitobaarin juomat terästetään huumeilla, ei viinalla.

Kirjailija Sirpa Kähkösen äiti Riitta (s. 1941) kuoli maaliskuussa 2022 pitkään sairastettuaan. Eläessään hänen oli vaikea ottaa rakkautta vastaan. ”En sure kuolemaasi, suren elämääsi”, Sirpa Kähkönen kirjoittaa tietäen hyvin, ettei äiti pitäisi lauseesta. Äiti torjui rakkauden, vaikka kaipasi sitä kaikkein eniten. Riitta oli atleettinen, kaunis ja lahjakas. 16-vuotiaana koettu liikenneonnettomuus muutti hänen elämänkulkunsa. Kirjassaan Kähkönen kuvaa 1950-luvun tytön elämää ja onnettomuuden jälkeistä dramaattista murrosta hänen päiväkirjojensa kautta. Kirjassa kerrotaan tanssi lavoista, murtuneesta mielestä, liehuvista helmoista, 60-luvun äidistä, Mirapront-laihdutuspillereistä jotka sisälsivät amfetamiinia, ahdistuksesta, vihasta ja psykoosin hetkistä. Mutta myös rakkaudesta joka ei koskaan kuole.

En oikein aluksi tykännyt romaanin rakenteesta, johon oli vähän hankala päästä sisään. Mutta Tuonen tytti oli minusta oiva tapa antaa surulle ja kuolemalle fyysinen hahmo. Minusta Anna Heleena oli aika rohkea ja itsetietoinen, kun ehdotti vankileiriltä päässeelle Laurille, että mitä jos laitettaisiin lusikat jakoon ja lähdettäisiin eri teille. Onneksi ei ainakaan vielä tuossa vaiheessa painanut ajatus, että pitää kai tuo velvollisuudeksi hoivattavaksi ottaa, kun on kerran luvattu, että kunnes kuolema erottaa, vaikka lopulta jäivätkin yhteen. Itselle jäi erityisesti mieleen se, että Riitta itse hieman epäili onnettomuuden aikaisissa päiväkirjoissaan, että päähän/aivoihin olisi saattanut tulla jotakin vammaa. Tutkimuksissa ja hoidossa oli ilmeisesti enemmän keskitytty raajoihin ja muuhun vartaloon.

Norwegian Wood, The Beatles. Tuo ajattoman kaunis laulu muistuttaa tokiolaista miestä hänen ensirakkaudestaan 1960-luvulla. Siitä kuinka hän on kiinni menneisyydessä ja tavoittelee siitä vapautumista. Kuinka hän ajelehtii hauraan ja aistillisen naisen välissä surun, intohimon ja seksin vietävänä. Kertomus kulkee kuin elämä itse, täynnä kipua ja komiikkaa rakkauden vaikeudesta. The Guardian on valinnut tämän Murakamin kansainvälisen läpimurtoteoksen listalle kirjoista, jotka jokaisen pitäisi lukea.

Tämä on ollut Murakamin kirjoista mielestäni tähän mennessä helposti lähestyttävin. Ei ihme, että juuri Norwegian Woodista on tehty elokuvakin eikä että Murakami on antanut juuri siihen luvan. Tästä puuttuvat fantasialliset ja yliluonnolliset elementit, joita olen jo tottunut pitämään Murakamin tavaramerkkeinä, muuten tyyli on kyllä oikein tunnistettava. Tarinassa oli välillä epämukavaksi tekevä miehinen näkökulma (päähenkilö on siis mies, mutta se ei ole tämän kritiikin kannalta oleellista). Nuoret miehet saivat harrastaa seksiä mielin määrin, mutta heidät tuntui puhdistavan se, ettei seksi merkinnyt heille mitään muuta kuin ruumiin toimintojen tyydyttämistä paitsi niiden tärkeimpien henkilöiden kanssa. Ei naisiakaan toki syyllistetty, mutta heistä kaikki tuntuivat vähän niin kuin odottavan kotirouvan elämää ja yksiavioisuutta.


-Roona-



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Mietteitä kirjasta CXIII: Kellopeliappelsiini, 36 uurnaa – väärässä olemisen historia ja Norwegian Wood

 Heippa! Kellopeliappelsiini on tulevaisuuteen sijoittuva kehitys tarina lontoolaispoika Alexista, joka johtaa väkivaltaista jengiään futuri...