Moikka!
Lena,
Carmen, Bridget ja Tibby opiskelevat itsenäisyyttä, aikuisuutta ja
vastuuntuntoa. Tämä farkkukesä muuttaa heidän elämänsä nykyhetkessä,
tulevaisuudessa, yhdessä ja erikseen. Lena uppoutuu innoissaan taidemaalaukseen
ja kesäloman pyörteisiin. Mitä tapahtuu hänen ja hurmaavan kreikkalaisen
Kostoksen suhteelle? Carmenin lumoaa hänen hienostunut collegetoverinsa, jolle
teatterirooli merkitsee kaikkea mutta farkkujen perintö ei mitään. Bridget
lähtee tekemään kaivauksia turkkilaiseen rauniokaupunkiin ja huomaa, että hänen
arkeologian opettajansa on hauska, ihastuttava – ja varattu. Tibby jättää
taakseen rakkaan ihmisen ja luulee, että tämä jää aloilleen, mutta siinä hän erehtyy.
Ikusesti ystäviä on Ann Brasharesin Maagiset farkut –saagan viimeinen
suomennettu osa.
Pohdin
aika monia asioita lukiessani tätä. Minusta – ilmeisesti hyvin edistyksellisen
seksuaalikasvatuksen saaneesta – tuntui oudolta, ettei Tibby pitänyt kuukautisistaan
kirjaa. Ehkä se ei ole jenkkikulttuurissa tapana ja olihan Tibbyllä tietysti
henkilökohtaisia syitä inhota asiaa – hän oli nähnyt läheltä äitinsä
lapsettomuushoidot, joiden aikana varmaan kuukautisia ja ovulaatioita
seurattiin kipupisteisiin saakka. Mutta säälin minä silti Briania, joka oli
esimerkillinen poikaystävä ja olisi lähtenyt mukaan ehkäisyneuvolaankin!
Bridgetin kohdalla taas ei tuntunut oikein luontevalta, että hänen uskoteltiin
olevan syöjätär. Tai hänen osissaan on sellainen alavire, joka sanoo, että hän
on ”ei huolta huomisesta tunteva pikkulutka”. Tämä ei ole totta millään
tavalla, Bridget osoittaa sen itsekin, samoin luettavissa oleva teksti, mutta
konnotaatioihin tuo tuli ikävästi kummittelemaan. Lenan ja Carmenin osiot
olivat heidän hahmojensa mukaisia. Kiva oli saada tämäkin sarja päätökseen,
vaikka viimeinen osa ei sykähdyttänytkään ihan edellisen tavoin.
Veren
perintö on Conn Igguldenin Ruusujen sota –sarjan, joka kuvaa 1400-luvun
Englannin valtataisteluja, kolmas osa. Yorkin herttua Richard on kuollut, hänen
päänsä isketään kaupunginmuurin rautapiikkiin. Kuningas Henrik VI on edelleen
vankina ja kuningatar Margareeta johtaa voittoisaa armeijaansa kohti etelää.
Kuningattaren joukot näyttävät pysäyttämättömiltä. Mutta tappaessaan isän
Margareeta on päästänyt valloilleen pojat, ja hän saa tuntea Yorkin suvun
raivon. Vaikka kuningas vapautetaan, Lontoo ei avaa porttejaan palaaville
sotajoukoille. Yorkin herttuaksi noussut Edvard näkee tilaisuutensa tulleen ja
vaatii kruunua itselleen.
Olipa
varsinainen Via dolorosa lukemiskokemuksena. Haluaisin niin kovasti pitää tästä
yhtä paljon kuin Iggulden aiemmista historiallisista sarjoista, mutta
viimeistään nyt pitää luovuttaa ja myöntää, etten vai pidä. Yritän minä sen
viimeisenkin osan vielä lukea, vaikka ihan itsepäisyyttäni. Igguldenin
kirjoitustaito ei ole kadonnut minnekään eikä kirja itsessään ole huono. Mutta
menen aina häntä lukiessa sellaiseen moodiin, että on se yksi suuri
keskushenkilö, joka hallitsee sarjaa vielä kuoltuaankin. Margareeta
Anjoulaisesta yritettiin tehdä hieman sellaista, mutta hän jää pitkäksi aikaa
pahasti sivuun, kuten tietysti kävi oikeassakin ruusujen sodassa. Monet
kiinnostava hahmot jäävät väkisin statisteiksi, koska asiaan liittyviä
historiallisia hahmoja on niin paljon. Tykkäsin kuitenkin, kun lopussa päästiin
syvemmälle Warwickin maailmaan henkilökohtaisen tragedian kautta.
Mustat aallot sekoittuiva toisiinsa
myrskyssä kuin ruumiit. Ne olivat vesimuureja, joita myrsky ajoi, työnsi
edellään, minä katselin vatsa pelosta sykkyrällä kun ne tulivat muureina ja
murkautuivat kallioihin ja romahtivat ikkunoideni alle.
Normandin uloimmassa niemenkärjessä sijaitseen La Hague, kylä meren ja tuulten
sylissä. Tyrskyjen kertoja on muukalainen, lintujen tutkija, joka suree hiljattain
kokemaansa menetystä. Kevätmyrskyn puhjetessa hän kohtaa satamaravintolan
terassilla miehen, joka on tullut La Hagueen etsimään omaa menneisyyttään.
Claudien Gallayn Tyrskyt tutustuttaa lukijan ranskalaisen syrjäkylän
vaikeneviin asukkaisiin. Lintujen tutkija ajautuu selvittämään neljänkymmenen
vuoden takaisen haaksirikon arvoitusta. Mitä tuona yönä oikein tapahtui, kun
majakka ei johdatellutkaan venettä turvallisesti takaisin kotisatamaan?
Tyrskyt
on todella yllättävä romaani. Kyseessä on arvoitus, joka on paljon enemmän kuin
ensinäkemältä uskoisi. Gallay kirjoittaa elävästi, lyhyillä lauseilla. Hän
kuvailee raastavasti harhailua, joka aiheutuu rakastetun menettämisen surusta.
Toisaalta hän on jäyhiä La Haguen kyläläisiä kohtaan lempeä ja ymmärtäväinen.
Meri, aallot, tyrskyt ovat vaikuttaneet kaikkien elämään ja muuttaneet sitä,
tehneet siitä omanlaisensa. Päähenkilön nimeä – tai hänen rakastettunsa –
lukija ei koskaan saa tietää. Kylään palaavaa Lambertia taas kutsutaan koko
ajan etunimeltä kuten kaikkia muitakin – kuin sukunimiä ei olisikaan. Theon
kuvailusta pidin kovasti, vaikka hän ei mikään puhtoinen hahmo ollutkaan – ei
siitä sen enempää. Myös Raphaelin vimmainen kuvanveisto oli kiinnostava
sivujuonne tarinassa. Suosittelen kirjaa lämpimästi kaikille, etenkin
lukuromaanien ystävälle.
-Roona-
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti