Moikka!
Zelie
muistaa, kuinka Orishan maat humisivat magiaa. Yhdet sytyttivät tulia, toiset
houkuttelivat aaltoja – ja Zelien äiti kutsui kuolleiden sieluja. Kaikki
muuttui sinä yönä, kun magia katosi. Julman kuninkaan käskystä Zelien äiti
tapettiin ja hänen kansansa jätettiin vaille toivoa. Nyt Zeliellä on mahdollisuus
tuoda magia takaisin. Karanneen prinsessan ja oman veljensä avulla Zelien on
voitettava nopeudessa ja oveluudessa prinssi, joka haluaa tuhota kaiken
lopullisesti. Orishan maat ovat täynnä vaaroja, mutta suurin vaara piilee
Zeliessä itsessään. Hän kamppailee hallitakseen voimiaan – ja vastustaakseen
vihollista, joka vetää häntä oudosti puoleensa. Veren ja luun lapset on Tomi
Adeyemin nuorten aikuisten fantasiaromaani.
Pidin
monista Adeyemin ideoista. Maji-klaanit olivat kiinnostava konsepti, tosin alun
esittely johti minut luulemaan, että nimenomaan klaanit ovat tarinassa toisiaan
vastaan. Tässä osassa klaanien rooli typistyi lähinnä siihen kliseeseen, että
majit on jaettu niihin hallitsemansa taidon ja jumalansa mukaan. Adeyemi
kirjoittaa loppusanoissa, kuinka hän käsittelee kirjansa kautta Yhdysvalloissa
tapahtuvaa, etenkin mustiin kohdistuvaa poliisiväkivaltaa. Sanoma on enemmänkin
se, että väkivalta aiheuttaa väkivaltaa. Toki Adeyemi nimenomaan Zelien
hahmossa pääsee purkamaan pelkojaan siitä, kuinka vaarallista on kulkea ulkona
vain koska on syntynyt tietynlaiseksi. Yleisempänä teemaa käsitellään
kuningasperheen sisällä. Amari ymmärtää, ettei magia itsessään ole pahaa, kun
taas Inan on omaksunut isänsä opit, siitä miten magia on kaiken pahan alku ja juuri,
ja pelkää tätä vielä kuollakseen. Kuningas Saran taas on kokonaan oman vihansa
– ja surunsa – sokaisema.
Krakova
1829. Viisitoistavuotias Wiktor haaveilee seikkailuista, mutta ei usko
kohtalolla olevan suuria suunnitelmia hänen varalleen. Kun Wiktor joutuu
onnettomuuteen oudon taivaankappaleen räjähtäessä joenrannassa, hänen elämänsä
tekee täyskäännöksen. Hänen henkensä pelastavat salaperäinen Tom, sekä
kelloseppä Seweryn, joka tuntuu kellojen korjaamisen ohella tietävän yhtä ja
toista myös taikuudesta. Huijarin menneisyys seuraa Seweryniä ja pian koko
kolmikko tempautuu mukaan seikkailuun, joka on täynnä täpäriä tilanteita ja
yllättäviä käänteitä. Wiktor saa huomata, että jos aikoo taikuriksi, on
opittava improvisoimaan tiukan paikan tullen. Tom ja Wiktor ovat lukijalle
tuttu silmänkääntäjäkaksikko. Topelius-palkinnon voittaneesta romaanista Taikuri
ja taskuvaras (2018).
Pidin
tästä enemmän kuin ensimmäisestä osasta, mikä on trilogian keskikirjasta aina
paljon sanottu. Toisaalta mitä tulee rakenteeseen, nimenomaan ykkönen ja
kolmonen taitavat olla suoraa jatkoa toisilleen ja käsillä oleva teos on
pikemmin esiosa. Erityisen huomion ansaitsee Wiktorin ja Zofian suhde, joka ei
muutu rakkaudeksi – tai muuttuu, mutta ei saa kohtalokasta loppua vaan kumpikin
päätyy tavallaan oman elämänsä herroiksi. Tykkäsin myös siitä, miten
vammautumista kuvattiin Wiktorin näkökulmasta. Tämä saattaa kuulostaa vähän
pöhköltä, mutta usein, vaikka vammautuja olisi kirjan päähenkilö, suhdetta
vammautumiseen ja vammaan kuvataan muiden henkilöiden (voivottelun) kautta.
Tässä muut eivät ota juuri kantaa Wiktorin vammautumiseen paitsi
käytännöllisistä näkökohdista käsin (hoitotoimenpiteet, liikkuminen paikasta
toiseen esimerkiksi). Toki äiti on huolissaan, mutta se huoli kuvataan hyvin
epäitsekkäänä. Kiitän Zofian ja Wiktorin hahmojen tasapainoisuutta yleisesti.
Zofia on yhtä aikaa rasavilli, mutta arvostaa myös kauniita kirjeitä. Toisaalta
Wiktor on herkkävaistoinen nuori mies, vaikkei täysin sanavalmis. Odotan
innolla viimeisen osan lukemista.
-Roona-
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti