Heippa!
Tämä
olikin minun ensimmäinen oopperani Finnkinon MET Livessä. Vähän
oopperataustaani: olen nähnyt yhden ooppera ihan livenä, se oli La Boheme.
Joitakin oopperoita olen katsonut tv:stä. Eurydice taisi olla ensimmäinen
katsomani nykyooppera, sillä kyseessä oli vuoden 2020 kantaesitys. Oopperan libretto
on Sarah Ruhlin käsialaa ja perustuu hänen samannimiseen näytelmäänsä. Kapellimestarina
toimi Yannick Nézet-Séguin. Rooleissa olivat sopraano Erin Morley (Eurydice),
baritoni Joshua Hopkins (Orfeus), kontratenori Jakub Józef Orlinski (Orfeuksen
kaksoisolento), tenori Barry Banks (Hades) ja bassobaritoni Nathan Berg
(Eurydicen isä).
Juoni on
jälleen yksi uudelleenkerronta antiikin Orfeuksen tarusta. Orfeus oli muusikko,
joka soitti niin taitavasti, että sai kivetkin itkemään. Hänen vaimoaan
Eurydiceä puree käärme ja Eurydice kuolee. Orfeus suree ja päättää hakea
vaimonsa Manalasta. Hän ihastuttaakin Manalan asukit soitollaan ja saa Hadeksen
lupaamaan, että Eurydice saa palata kuolleista. Ehtona on, ettei Orfeus katso
taakseen kertaakaan matkalla pois Manalasta vaan luottaa, että Eurydice seuraa
perässä. Tietenkin Orfeus katsoo ja menettää Euridicen iäksi.
Oopperassa
keskushenkilöksi pääseekin Eurydice. Produktio alkaa rannalta, johon pariskunta
on tullut viettämään aikaa. Jo tästä huomaa, että tarina on siirretty
nykyaikaan. Saamme tietää, että Orfeus on taiteilija, joka välillä katoaa oman
päänsä sisään kuuntelemaan musiikkiaan (jota hänen kaksoisolentonsa mallaa).
Eurydice kysyessä mitä jäit miettimään vastaa Orfeus aina musiikkia. No,
muistaahan mies sentään rannalla kosia rakastaan. Tämän jälkeen mukaan
hyppääkin mytologiasta tuntematon hahmo, nimittäin Eurydicen isä. Hän on
kuollut ja joutunut luonnollisesti Manalaan, mutta ei ole kastautunut kokonaan
unohduksen virrassa, joten hän muistaa edelleen maanpäällisen elämänsä. Hän
kirjoittaa kirjeen tyttärelleen.
Seuraavaksi
juhlitaan Orfeuksen ja Eurydiceen häitä. Parin yhteisessä laulussa,
”vihkivaloissa” oli kaunista kirjasymboliikkaa. Lämmitti lukijatytön sydäntä.
Hääjuhlassa jorataan muun muassa flossaten, tulkinta on siis moderni. Eurydice
piipahta juomaan lasin vettä, mutta tulee houkutelluksi Hadeksen mukaan tämän
taloon. Hadeksella on Eurydicen isän kirje. Nainen yrittää tarttua siihen,
mutta putoaa Manalaan. Isä tervehtii tytärtään tämän tullessa tuonpuoleiseen,
mutta Eurydice on menettänyt muistinsa. Orfeus kirjoittaa hänelle kirjeen,
jonka isä sitten lukee hänelle. Orfeuksen lähettämien Shakespearen koottujen
teosten avulla Eurydice alkaa opetella kieltä uudestaan. Eurydice laulaa siitä,
kuinka rakastaa kirjoja ja kuinka vaikeaa on rakastaa taiteilijaa.
Orfeus
päättää noutaa Eurydicen. Hänen laulunsa herättää kuolleiden henget. Hades
asettaa ehdot Eurydicen paluulle: Orfeus ei saa katsoa taakseen. Eurydicellä on
ristiriitainen olo: lähteäkö aviomiehensä mukaan vai jäädäkö isän luo Manalaan.
Hän päättää jäädä Manalaan ja kirjoittaa Orfeukselle kirjeen. Sekä isä että
Eurydice kastautuvat unohduksen virrassa. Tässä myytin kerronnassa Eurydice saa
siis toimijuutta, sillä hän päättäkin jäädä Manalaan. Toisaalta kun hän jo
häissä laulaa siitä, miten häät ovat isän ja tyttären juhla, niin jää toimijuus
aika pieneksi. Eurydice on joka tapauksessa miehen vallan alainen.
Oopperan
katsominen elokuvateatterissa oli hauskaa ja pidin kovasti tästä METin produktiosta.
-Roona-
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti