tiistai 2. tammikuuta 2024

Mietteitä kirjasta XCIX: Kirjoituksia kellarista, Etelä ja pohjoinen sekä Saatanalliset säkeet

 Heippa!

”Ihminen on salaisuus. Jos koko elämäsi ratkot tuota salaisuutta, älä sano käyttäneesi aikaa hukkaan. Minä syvennyn tuohon salaisuuteen, sillä haluan olla ihminen.” Kirjoituksia kellarista on viiltävä tutkielma yksinäisyydestä, raadollinen rakkaustarina, hurja filosofinen julistus, modernin kirjallisuuden hämmentävä klassikko. Kellariinsa eristäytyneenä kertoja käy vimmaista taisteluaan maailmaa vastaan. Mies on ristiriitainen hahmo, joka suomii terävän ironisella otteella ihmisen heikkouksia – myös omiaan. Dostojevskin varhainen klassikko on tajunnanräjäyttävä romaani ja samalla se peruskivi, jonka varaa hänen myöhemmät suuret teoksensa on rakennettu.

Olisinpa toivonut, että jälkisanat olisivat olleet kirjan alussa alkusanoina. Ne olisivat antaneet oikean orientaation ja taustan lukea etenkin teoksen ensimmäistä Kellari-osaa. Nyt kauhistuin ja mietin, miten pystyn lukemaan koko kirjan, jos se on kokonaan moista julistusta ja niinpä ensimmäinen osa tuli lähinnä rämmittyä läpi. Toinen osa olikin proosallisempi ja sitä kautta helpompi ja pidinkin siitä enemmän. Päähenkilö, kellarin asukas, oli hyvin vimmainen ja kiivas. Hän on myös vihainen ja ainakin päällepäin katkera. Oliko hän sitten oikeasti katkera jää varmaan jokaisen lukijan oman tulkinnan varaan. Miksihän Apollon oli päähenkilön palvelijana, kun hän kerran oli myös räätäli? Kai lisärahan vuoksi, mutta eikö siinä tapauksessa olisi kannattanut hommata vähän rikkaampi isäntä.

Etelä ja pohjoinen on neliosaisena julkaistavan Kotkasoturien tarun päätösosa. Huikea seikkailu vie lukijan matkalle lähes tuhannen vuoden takaiseen Kiinaan, pelottomien wulinin sankareiden, salaperäisiä oppeja vaalivien mestareiden, miekkailijaneitojen ja taolaisten munkkien maailmaan. Guo Jingin ja Huang Rongin rakkaus joutuu koetukselle, kun Guo Jing kutsutaan takaisin Mongoliaan palvelemaan Tsingis-kaanin joukoissa. Lopulta on kuitenkin edessä vaikea valinnan hetki: jäädäkö pohjoiseen vai palatako vanhempien kotiseudulle eteläiseen Kiinaan. Myös Huavuoren suuren voimainmittelön aika lähestyy, eikä Ouyang Feng aio antaa periksi ennen kuin Yhdeksän yinin totuuden salaisuudet ovat ratkenneet. Jin Yong on kiinalaisen wuxia-kirjallisuuden legenda.

Olen jo kasvanut kiinni tähän sarjaan ja sen tyylikin tuntuu tutulta ja kotoisalta. Mongolien osuuksia on aina hauska mielessään verrata Conn Igguldenin Valloittaja-sarjaan. Muistaakseni siinä Khojin ei ollut yhtä suuri suosikki isänsä silmissä, Kotkasoturien tarussa hän määräilee jo veljiäänkin. Guo Jing ja Huang Rong ovat suloinen pari. Guo Jingin saarna ei ehkä ehtinyt vaikuttamaan Tsingis-kaanin, mutta hänen poikansa ja pojanpoikansa jo säästivät kaupunkeja ja asuivat niissä itsekin. Ouyang Feng sai kyllä ansionsa mukaan. Mielenkiintoista nähdä palaako hänen järkensä jatkossa. Pidän edelleen siitä, että kaikki kunnioittavat toisiaan (tai ainakin toistensa taistelutaitoja) hyvin suuristakin mielipide-eroista huolimatta. Jään innolla odottamaan Kotka-trilogian seuraavia osia.

Raivoisa ja loistelias jälkikolonialistisen maagisen realismin mestariteos Saatanalliset säkeet ei jätä ketään kylmäksi. Kun lentokone räjähtää pirstaleiksi Englannin kanaalin yllä, mereen putoaa kaksi näyttelijää. Kuin ihmeen kaupalle he selviävät pudotuksesta hengissä, vaikkakin he yhtäkkiä huomaavat, että Gibreel on saanut itselleen sädekehän ja Saladin taakakseen sarventyngät… Vuosituhannet kattavassa huikeassa kertomuksessa uskontojen synnyt ja siirtolaisuuden ongelmat sekoittuvat unten maailmaan sekä ihmiselämän alituiseen problematiikkaan, rakkauteen ja kuolemaan. Teoksen näyttämönä toimii koko mystinen maailmankaikkeus.

Olipas aikamoinen teos. Alkuun ehkä vähän vaikea lukea, mutta kun tyyliin tottui, lukeminenkin helpottui. Jos joskus on hankala ymmärtää, miksi jokin kirja on kovin kontroversaali, niin Saatanallisten säkeiden kohdalla kyllä ei. Rushdie kuvailee profeetta Muhammedia ja tämän enkeli Gabrielilta saamia näkyjä (käytännössä Koraanin sisältöä). Kuvailu on korkeakirjallisessa mielessä viihteellistä eikä liene ollut vanhoillisten muslimien mieleen (ja tuskinpa erityisesti liberaalienkaan). Saladin ja Gibreel olivat aika outo parivaljakko. Pidin Alleluia Conesta lättäjalkoineen (pystyin samaistumaan jonkin verran, vaikka Allie oli epäilemättä ollut kateellinen minun vielä varsin korkeista jalkaholveistani).


-Roona-



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Mietteitä kirjasta CIII: Muusa, Parittomat ja Fahrenheit 451

 Heippa! Kaksi naista, kaksi aikakautta. Kadonneen maalauksen salaisuus sitoo naiset yhteen Jessie Burtonin kiehtovassa lukuromaanissa. Vuon...