Heippa!
1600-luvun
alun Modenassa Caterina Castelvetron elämä on hajallaan. Hänen aviomiehensä
Flavio on kuollut traagisesti, eikä miehen suku enää suojele protestanttista Caterinaa
inkvisition epäilyksiltä. Hänen on jälleen jätettävä Italia taakseen.
Giacomo-setä antaa surun murtamalle Caterinalle tehtävän. Hänen on
matkustettava Turkuun, perustettava kirjakauppa ja ryhdyttävä yhtä itselliseksi
kuin ruotsalaiset naiset – ja etsittävä Giacomon salaperäinen ja vaarallinen
kirja, joka on jäänyt kataliin käsiin. Caterinan sydämessä elää myös toive,
että hän saisi tavata jälleen Kaarina Maununtyttären. Caterinan tie vie vuosien
jälkeen takaisin kohti pohjolaa, missä vastassa on odottamattomia uhkia ja
vaikeuksia, mutta myös vanhoja ystäviä ja uusia, yllättäviä tunteita.
Olipa
mielenkiintoinen ratkaisu, että emme päässeet seuraamaan Caterinan ja Flavion
yhteistä elämää lainkaan. Caterina kuitenkin kovasti kaipasi hänen luokseen
ensimmäisessä kirjassa. Tämä ei ole tarkoitettu kritiikiksi, minusta valinta
oli itse asiassa aika sopiva. Oli hauskaa, kuinka rivien välistä saattoi lukea,
että Klaus oli halukas ja kykenevä puhumaan tunteistaan, vaikka sovinnaisuus ja
tapakoodisto sen estivätkin. Jotenkin oli ihanaa, että hän oli sitä mieltä,
ettei missään nimessä ollut sekoittanut Caterinaa Kukka-Mariaan, hehän olivat
hänelle kaksi täysin eri ihmistä. Pidin myös Heikistä, joka oli söpösti vähän
mustis. Harmi, että Johan ja Olavi olivat kuolleet, mutta suvun vahvat naiset
olivat säästyneet ja kukoistivat. Pidin kovasti tästä Heli Gallianon
jatko-osasta.
Muumipeikko
herää kesken talviunien. Maailma on uusi ja outo, täynnä lunta, jäätä ja
vaaroja. Hänen tuntemistaan olennoista vain Pikku Myy sattuu olemaan valveilla.
Mutta Muumilaaksossa on elämää: Tuu-tikki uimahuoneessa, urheilullinen Hemuli,
pieni ötökkä Salome, Surku-koira… ja monta muuta, osa ankaran sää pakottamina
tänne paenneita. Talveen kuuluu toki ilojakin. Ja sitten eräänä aamuna aurinko
näyttäytyy ensimmäisen kerran lupauksena uudesta keväästä ja kesästä.
Milloinkahan
viimeksi olen lukenut Muumi-romaanin? Iät päivät sitten. Mutta yllätyin, kuinka
suoraan Taikatalvi on sovitettu siihen 90-luvun Muumilaakson tarinoita
-sarjaan. Kaikki kirjassa tapahtuva on tietysti sopivaa lastenohjelmaan, joskin
Papan tupakkamaa on jätetty mainitsematta. Jäärouva ei myöskään jäädytä Pikku
Myytä, joka pysyy viisaasti sisällä muiden kanssa. Surku on edelleen
lempparini, hän on kovin suloinen ja reppana. Loppu, jossa Muumimammakin heräsi
ja suhtautui kaikkeen melskeeseen ja sotkuun mammamaisen rauhallisesti oli
hauska.
Pieni
tyttö evakuoidaan toisen maailman sodan aikana englantilaisen teräskaupungin
rikinkatkusta maaseudun arkiseen paratiisiin. Kevätesikoiden, tuhatkaunojen ja
koiranruusujen keskellä laiha lapsi kaipaa Pohjois-Afrikassa taistelevaa
isäänsä ja saa luettavakseen skandinaavisia jumaltaruja. Myyttiset tarinat
kertovat siitä, miten eräs maailma syntyi, täyttyi maagisista ja mahtavista
olennoista ja kohtasi sitten loppunsa. Todellisen lopun. Kaiken lopun. Samalla
tavoin kuin tarinoiden sotaisat, ahneet ja typerät jumalat tietävät, että
heidän päivänsä ovat luetut, laiha lapsi tietää, että hänen isänsä ei koskaan
palaa. Liekehtivätukkainen isä mustassa lentokoneessa kiitää taivaalla Odinin
ajomiehenä niin kauan kuin maailman ympärille hitaasti kiertyvä Jörmungandr-käärme
ei yllä puremaan häntäänsä. Vain siihen asti antaa odottaa itseään Ragnarök,
jumalten tuho.
1600-luvun
alun Modenassa Caterina Castelvetron elämä on hajallaan. Hänen aviomiehensä
Flavio on kuollut traagisesti, eikä miehen suku enää suojele protestanttista Caterinaa
inkvisition epäilyksiltä. Hänen on jälleen jätettävä Italia taakseen.
Giacomo-setä antaa surun murtamalle Caterinalle tehtävän. Hänen on
matkustettava Turkuun, perustettava kirjakauppa ja ryhdyttävä yhtä itselliseksi
kuin ruotsalaiset naiset – ja etsittävä Giacomon salaperäinen ja vaarallinen
kirja, joka on jäänyt kataliin käsiin. Caterinan sydämessä elää myös toive,
että hän saisi tavata jälleen Kaarina Maununtyttären. Caterinan tie vie vuosien
jälkeen takaisin kohti pohjolaa, missä vastassa on odottamattomia uhkia ja
vaikeuksia, mutta myös vanhoja ystäviä ja uusia, yllättäviä tunteita.
Olipa
mielenkiintoinen ratkaisu, että emme päässeet seuraamaan Caterinan ja Flavion
yhteistä elämää lainkaan. Caterina kuitenkin kovasti kaipasi hänen luokseen
ensimmäisessä kirjassa. Tämä ei ole tarkoitettu kritiikiksi, minusta valinta
oli itse asiassa aika sopiva. Oli hauskaa, kuinka rivien välistä saattoi lukea,
että Klaus oli halukas ja kykenevä puhumaan tunteistaan, vaikka sovinnaisuus ja
tapakoodisto sen estivätkin. Jotenkin oli ihanaa, että hän oli sitä mieltä,
ettei missään nimessä ollut sekoittanut Caterinaa Kukka-Mariaan, hehän olivat
hänelle kaksi täysin eri ihmistä. Pidin myös Heikistä, joka oli söpösti vähän
mustis. Harmi, että Johan ja Olavi olivat kuolleet, mutta suvun vahvat naiset
olivat säästyneet ja kukoistivat. Pidin kovasti tästä Heli Gallianon
jatko-osasta.
Muumipeikko
herää kesken talviunien. Maailma on uusi ja outo, täynnä lunta, jäätä ja
vaaroja. Hänen tuntemistaan olennoista vain Pikku Myy sattuu olemaan valveilla.
Mutta Muumilaaksossa on elämää: Tuu-tikki uimahuoneessa, urheilullinen Hemuli,
pieni ötökkä Salome, Surku-koira… ja monta muuta, osa ankaran sää pakottamina
tänne paenneita. Talveen kuuluu toki ilojakin. Ja sitten eräänä aamuna aurinko
näyttäytyy ensimmäisen kerran lupauksena uudesta keväästä ja kesästä.
Milloinkahan
viimeksi olen lukenut Muumi-romaanin? Iät päivät sitten. Mutta yllätyin, kuinka
suoraan Taikatalvi on sovitettu siihen 90-luvun Muumilaakson tarinoita
-sarjaan. Kaikki kirjassa tapahtuva on tietysti sopivaa lastenohjelmaan, joskin
Papan tupakkamaa on jätetty mainitsematta. Jäärouva ei myöskään jäädytä Pikku
Myytä, joka pysyy viisaasti sisällä muiden kanssa. Surku on edelleen
lempparini, hän on kovin suloinen ja reppana. Loppu, jossa Muumimammakin heräsi
ja suhtautui kaikkeen melskeeseen ja sotkuun mammamaisen rauhallisesti oli
hauska.
Pieni
tyttö evakuoidaan toisen maailman sodan aikana englantilaisen teräskaupungin
rikinkatkusta maaseudun arkiseen paratiisiin. Kevätesikoiden, tuhatkaunojen ja
koiranruusujen keskellä laiha lapsi kaipaa Pohjois-Afrikassa taistelevaa
isäänsä ja saa luettavakseen skandinaavisia jumaltaruja. Myyttiset tarinat
kertovat siitä, miten eräs maailma syntyi, täyttyi maagisista ja mahtavista
olennoista ja kohtasi sitten loppunsa. Todellisen lopun. Kaiken lopun. Samalla
tavoin kuin tarinoiden sotaisat, ahneet ja typerät jumalat tietävät, että
heidän päivänsä ovat luetut, laiha lapsi tietää, että hänen isänsä ei koskaan
palaa. Liekehtivätukkainen isä mustassa lentokoneessa kiitää taivaalla Odinin
ajomiehenä niin kauan kuin maailman ympärille hitaasti kiertyvä Jörmungandr-käärme
ei yllä puremaan häntäänsä. Vain siihen asti antaa odottaa itseään Ragnarök,
jumalten tuho.
Tämä olikin tosi erilainen kirja kuin mitä olin odottanut. Enemmänkin pohtiva essee kuin romaani, vaikka toki siihen oli sekoitettu tarinallisia elementtejä. Luonnollisesti pidin siitä, että myytistöstä keskushahmoksi oli valittu Loki. Saa varmasti omiinkin kirjoituksiin uutta inspiraatiota, vaikka MCU:n Loki edustaakin hallittua kaaosta, myyttien Loki rehellisen kaaoksen sijaan. Jotenkin ympärystarina laihasta lapsesta häiritsi minua, ehkä se johtui siitä, että en tiennyt oliko sen tarkoitus olla omaelämänkerrallinen vai fiktiivinen, mutta omiin kokemuksiin perustuva vaiko täysin fiktiivinen. Aika hauska kirja kuitenkin ja pidin Byattin kuvailevasti kirjoitustyylistä.
-Roona-
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti