Heippa!
Tallinna
vuonna 1431. Piritan luostarin nunna Taleke on yllättäen menettänyt
puhekykynsä, ja apteekkari Melchior Wakenstede kutsutaan selvittämään tapausta.
Matkalla apteekkari löytää kuristetun miehen. Myös Piritan luostarissa
kuristetaan kolme ihmistä seuraavien päivien aikana. Melchior vannoo löytävänsä
syyllisen, mutta miten käy, kun hänen korviinsa kantautuu samaan aikaan
suruviesti kotoa? Historiallinen dekkari vie lukijansa vanhaan Tallinnaan ja
keskiajan pimeälle puolelle. Piritan kuristaja on suositun Apteekkari Melchior
-sarjan neljäs mysteeri.
Pidin
tästä romaanista toistaiseksi eniten koko sarjassa. Harglan kirjoitustyyli oli
jotenkin hieman erilainen, normaalimpi. Aiemmissa osissa on ollut hieman
vanhahtava tyyli, joka teki lukemisesta vähän vaivalloista. Pidin Melchorin
lapsista ja olisin toivonut, että Agatha olisi luostarin sijaan saanut jäädä
hääräämään Tallinnaan näppäränä porvarin vaimona. Mysteeri oli
mielenkiintoinen, alku on kirjoitettu niin, että se todella johtaa harhaan,
yllättävällä tavalla. Vaikka Katerlynin kohtalo oli harmillinen, oli hauska
tietää Melchiorin muisteloista, kuinka he olivat tavanneet.
Birgittalaisnunnilla vaikutti olevan aika tiukka luostarisääntö pitkine
laulettuine palveluksineen.
Mitä
olisi kesä ilman mökkiä ja mökki ilman paarmoja, ulkohuussin tyhjentämistä,
kylään tuuppaavia sukulaisia ja grillin väsähtäneitä makkaroita? Kun Korson
Räkkärimarketissa kassanhoitajana työskentelevä Tarja Kulho lähtee
kesänviettoon, on jalassa lomacrocsit ja kohteena oman konsernin mökkikylä.
Kukapa ei haluaisi viettää kesälomaansa rakkaiden kollegojen seurassa? Siispä:
lomille lompsis. Paula Noronen on humoristi, käsikirjoittaja ja kirjailija.
Kirjailijana hänet tunnetaan suosituista Supermarsu- ja Yökoulu-sarjoista.
Norosen ensimmäisen aikuisille suunnattu teos Tarja Kulho – Räkkärimarketin
kassa hurmasi tuhannet lukijat riemastuttavalla huumorillaan.
En minä
tällekään toiselle osalle hirveästi lämmennyt, vaikka oli siellä ihan
hauskojakin juttuja. Kaikkein huvittavinta minusta oli lopussa, kun Pyry vaan
totesi, että kiva, kun tykkäätte Anniinasta, tuon sen seuraavalla kerralla
kotiin käymään. Vescu oli hauska ja osuva hahmo ja ajattelin ensin, että hän on
nuorempi mies, ehkä vähän kolmenkympin jommallakummalla puolella, mutta hän
olikin Tarja, Reijon ja muiden ikäinen. Kyllä minä pystyisin näitä lukupiirin
merkeissä vielä lisääkin lukemaan, mutta itsekseni en kyllä tarttuisi.
Kun
Ilussa syntyy, moista lasta ei ole ennen nähty. Niin täydellinen kuin
vastasyntynyt voi olla, mutta osa vauvan pehmeästä ihosta hehkuu
verenpunaisena. Se on merkki jumalilta, sen tietävät kaikki. Ilussa on
assyrialaisten hajusteentekijöiden sukua, ja äiti kasvattaa tyttärestään
taitavan tuoksujen ja voiteiden valmistajan. Mutta äidin mukana kulkee
salaisuus, savitaulu, joka ei saisi missään nimessä joutua vieraisiin käsiin ja
jonka vuoksi äiti on piilotellut Ilussan kanssa vuosikausia kyläpahasen majatalossa.
Kunnes kaikki muuttuu yhdessä yössä. Assyriologi Kaisa Åkermanin historiallinen
romaani avaa näkymän 1200-luvulle e.a.a., epävakaaseen aikaan, jolloin Assyria
otti ensimmäisiä askeliaan maailmanmahdiksi.
Hyvin
kiinnostava katsaus pieneen osaan assyrialaista kulttuuria. Olisin mielellään
kuullut hajusteiden valmistuksesta vielä enemmänkin. Hajusteidentekijät olivat
ammattinsa osaavia ja varmasti arvostettuja naisia. Ilussa oli mielenkiintoinen
nuoresta tytöstä naiseksi kasvava hahmo. Namirtu taas vaikutti todella
kipakalta, jota maanpakoisuus vain oli korostanut. Erenu sai kyllä paljon
vapauksia ollakseen löyhäsuinen orja. Toki orjien välillä oli Assyriassakin
eroja kuten myöhemmin Kreikassa, mutta kuitenkin. Rahimalla oli maalaisjärkeä
toimia majatalossa ja miesten maailmassa. Tykkäsin myös siitä, kuinka Ilussa
lopulta päätyi pyörittelemään miehiä omassa tyttömäisessä epävarmuudessaan.
Harvemminpa sitä nuorena ja kokemattomana tietää, ketä oikeasti rakastaa.
-Roona-
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti