Moikka!
Silence
kertoo kristinuskoa levittävistä jesuiittapapeista Japanissa 1600-luvulla,
jolloin kristittyjä vainottiin siellä laajamittaisesti. Pääosissa jesuiittoja
näyttelevät Andrew Garfield, Liam Neeson ja Adam Driver.
Taustaksi
voi todeta, että kristinusko tuli Japaniin jesuiittojen ja Francisco Xavierin,
joka mainitaankin elokuvassa useaan kertaan, johdolla vuonna 1549. Kristinusko
oli alkuvaiheessa levinnyt varsin, mitä oli edistänyt maan hajaannus, jonka
myötä daimiot katsoivat saavansa hyötyä ”eteläisten barbaarien” kanssa
kanssakäymisestä. Japanilaiset olivat perinteisesti uskonnollisesti
suvaitsevaisia ja heillä oli usein käytännöllinen suhtautuminen
kristinuskoonkin, mikä näkyy myös leffassa. Jesuiitat lähettivät parhaimmistonsa
Japaniin, koska he pystyivät samanlaista moraalista kuria kuin samurailuokka.
Arviot kääntyneiden määrästä vaihtelevat 500 000 ja 2 000 000
välillä, elokuvassa puhutaan 300 000 käännynnäisestä isä Ferreiran aikaan
aivan 1600-luvun alussa, mikä lienee tarkoituksella hyvin varovainen luku. Erityisen
paljon kristittyjä oli Kiyushun saarella, jossa sijaitsevasta Nagasakista tuli
kristinuskon keskus 1570. Ensimmäiset kristinuskon vastaiset määräykset
annettiin 1587 Japanin asteittaisen yhdistymiskehityksen myötä. Kristinusko
kiellettiin vuonna 1614, johon liittyen suuret vainot, joissa 5000–6000
marttyyrikuolemaa. Vuonna 1630 kiellettiin kristinuskoon viittaavan
kirjallisuuden tuonti, mikä tarkoitti käytännössä kaikkea länsimaista
kirjallisuutta. Kristinuskon täyskielto tuli voimaan 1639, joskin joitakin
maanalaisia yhteisöjä säilyi.
Elokuvaa
oli kiva katsoa, kun itsellä oli etukäteen jo paljon tietoa tilanteen taustasta
ja ehkä se aukeni minulle osaltaan paremmin kuin keskiverrolle katsojalle. Toisaalta
tiesin jo etukäteen, että tulen tykkäämään tästä - uskossaan kärvistelevät
pappismiehet, kun sattuvat jostain syystä olemaan heikkouteni. Elokuva oli
hieman liian pitkä, siitä olisi helposti voinut pudottaa 40 minuuttia pois,
mutta Me Naisissa olleet valitukset uskonnollisista pohdinnoista olivat turhia.
Jos tulee katsomaan papeista ja lähetystyöstä kertovaa leffaa, niin eikö osaa
odottaa ainakin jonkun verran hengellisiä mietintöjä ja raamatun lauseita?
Vähän niin kuin menisi katsomaan toimintapätkää ja pahoittaisi mielensä, kun
siinä ammuskellaan.
Olen
kuullut elokuvaa syytetyn ns. white washing:ista eli siitä, että länsimaisia
valkoisia näyttelijöitä suositaan rooleissa, joiden henkilöt ovat oikeasti
jotain muuta alkuperää. Minun nähdäkseni tässä kyllä kaikkia japanilaisrooleja
näyttelivät japanilaiset (tai ainakin aasialaisperäiset) näyttelijät. Ainoa
mitä voisi ehkä kritisoida on se, että pääosien esittäjät näyttävät turhankin
anglosaksisilta, portugalilaiset eivät taida olla ihan noin vaaleita. Elokuvassa
käsitellään mielestäni hyvin kulttuurien kohtaamista ja otetaan kantaa rivien
välissä siihen, miten kulttuurien tulisi kohdata. Eräs japanilainen virkamies
sanoo saaneensa lahjaksi portugalin kielen taidon, mutta toteaa samaan
hengenvetoon, että kielen opettanut padre
katsoi alaspäin ”meidän kulttuuriamme, meidän ruokaamme, meidän kieltämme” eli
siis kaikkea japanilaista. Ferreira myös sanoo, että japanilaisilla on täysin
erilainen tapa ymmärtää jumaluus eivätkä he voisi koskaan täysin ymmärtää
kristittyjen Jumalaa. Jumalaan kun oli viitattu sanalla, joka tarkoittaa
aurinkoa. Shintoon liittyi auringon palvontaa ja keisarin ajateltiin olevan
auringonjumalan suora perillinen. Minusta tuntuu, että Ferreira oli turhan
skeptinen, mutta elokuva onkin tehty kristittyjen ja lännen näkökulmasta. Siinä
ei oteta huomioon (tai anneta taustatiedoksi) poliittista tilannetta. Juuri
ennen noita suuria vainoja Espanja oli vallannut Filippiinit, joten
japanilaiset pelkäsivät, että heidän tiensä olisi samanlainen. Kristityistä oli
siis muodostunut poliittinen uhka.
Jos
pitää kauniista maisemista, on kiinnostunut Japanista ja jaksaa kuunnella myös
niitä uskonnollisia pohdiskeluja, voin suositella elokuvaa oikein lämpimästi.
9/10
PS.
Historiallisen taustan tietojen lähde on professori Olavi K. Fältin syksyllä
2011 pitämä luentosarja ”Länsimaisen kulttuurin vaikutus Japanissa
1500–1800-luvuilla”.
-Roona-
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti