Moips!
Luvassa
luultavasti sekava teksti ja hämäriä pohdintoja. Olen lukenut viime aikoina
lukenut paljon Harry Potter – fanikeskusteluja, joten käytän sieltä ja ihan
Pottereista otettuja esimerkkejä. Kun olen jälkeenpäin lukenut omia
kirja-arvostelujani, niin mietin tajuaakohan kukaan tiettyjä juttuja, joita
olen selittänyt. Tapaan selittää jotkin asiat monimutkaisesti, mutta aion tässä
nyt kertoa taustaoletuksia, joita minulla on automaattisesti, josko ne
auttaisivat ymmärtämään logiikkaani vähän paremmin.
Ensiksikin,
kirjailija on minulle aina kuningas. Jos hän on päättänyt, että jokin asia
tapahtuu tai tietyt henkilöt paritetaan, niin se pitää vain hyväksyä. Monesti
näkee tuolla Potter-keskusteluissa, että ihmiset sanovat tyyliin ”En tykännyt,
että Harry ja Ginny menivät naimisiin, joten minun mielessäni ne eivät koskaan
menneet”. Sanon ehkä vähän ilkeästi, mutta kenenkään muun kuin kirjoittajan
mielellä ei ole tässä mitään merkitystä. Esimerkiksi Harryn ja Ginnyn naimisiin
meno on kirjan sisäinen fakta, josta lukijalla voi (ja saa!) toki olla oma
positiivinen, negatiivinen tai neutraali mielipiteensä, mutta ei se sitä faktaa
muuksi muuta. Itsekin kirjoittajana minusta olisi jotenkin ikävää, jos random
henkilö tulisi sanomaan, että ei tykännyt tapahtumasta X, joten siksi sitä ei
ole hänelle olemassa. Tarkoitan kai pohjimmiltaan, ettei faktoja voi ohittaa
vain siksi ettei satu pitämään niistä.
Kirjan
sisäisistä faktoista on helppo siirtyä henkilöiden sisäiseen loogisuuteen. En
yllättäen onnistunut löytämään yhtään esimerkkiä kirjoittamistani jutuista,
mutta muistini mukaan ainakin joissain noista kirjoista olisi ollut epälooginen
henkilö eli siis valittamista tämän asian suhteen. Päähenkilöillä ei
tavallisesti ole ongelmia jatkuvuuden suhteen, lähinnä asia tulee eteen
sivuhahmojen osalta, joiden kanssa kirjailija saattaa kokeilla kaikenlaista. Oikeastaan
hyvää esimerkkiä on vaikea antaa, sillä kun henkilöhahmot ovat loogisia, niin
asiaan ei juuri kiinnitä huomiota. Eli homman kiittäminen silloin kun se on
kunnossa, on vaikeampaa kuin siitä valittaminen silloin kun se on pielessä. Huomautan
vielä, että henkilö saa tietenkin kasvaa, kehittyä ja muuttuakin, kunhan
mainitut asiat ovat hahmon sisäisesti tai tarinallisesti loogisia. Harry Potter
on kokonaisuudessaan hyvä esimerkki tästä.
Yllä
mainitut ovat niitä minua yleisluontoisesti häiritseviä asioita (jos siis
sattuvat olemaan pielessä). Kaikki muu on sitten yleensä käsillä olevaan
teokseen tai genreen liittyvää. En tykkää esimerkiksi asiasta, jota kutsuisin
valittu-sydroomaksi. On tosi ärsyttävää, että sankari jauhamalla jauhaa, ettei
sovi roolinsa ja vastaavasti roolinsa hyväksyessään rupeaa marttyyriksi, jonka
vuoksi kukaan ei saa kuolla. Harryhän tekee juuri näin, mutta Rowling on kyllä
onnistut pehmentämään asian melko siedettäväksi. Tämä on tosi tavallinen klisee
fantasiakirjallisuudessa yleensäkin. Oletan, että kirjailijat ajattelevat tämän
osoittavan tietynlaista nöyryyttä ja sitä kautta sopivuutta valituksi. Mutta vatvomisella
ja hirveillä toistomäärillä siitä saadaan äkkiä ärsyttävää.
Selkeiden
asioiden vatvominen ärsyttää minua valtavasti. Tiedän itsekin kirjoittajana,
että vellominen ja mehustelu on tiettyyn rajaan asti on ihanaa, mutta lukijaakin pitää
sääliä sen verran, että asia ratkaistaan jossain vaiheessa tai että se ainakin
etenee johonkin suuntaan. Tässä voin viitata ihan ensimmäisen blogissa julkaisemaani kirja-arvosteluun Mifongin ajasta, siellä olen asiasta puhunut. (Vaikka en ole erityisen hyvä keksimään otsikoita, niin "Mietteitä kirjasta" kyllä kuvaa mielestäni juuri minun kirjoituksiani paremmin kuin sana kirja-arvostelu.) Lukija on kuitenkin tavallaan kirjoittajan asiakas, joka ei tiedä mitä kirjoittajan päässä liikkuu, jos sitä ei hänelle kerrota.
-Roona-
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti