tiistai 5. helmikuuta 2019

Mietteitä kirjasta XXXV: Äärimmäisen onnen ministeriö, Corpus ja Ihmeellisten asioiden museo


Moikka!

Arundhatin Roy Äärimmäisen onnen ministeriö vie lukijansa hurjalle matkalle: Delhin vanhankaupungin ahtaista kortteleista paisuvan metropolin kimalteleviin ostosparatiiseihin ja edelleen Kashmirin lumisille vuorille ja kauniisiin laaksoihin, missä sota on rauhaa ja rauha sotaa. Anjum, joka oli ennen Aftab, käy taloksi yhdelle kaupungin hautausmaista. Lapsi löytyy roskiin kapaloituna jalkakäytävältä pian keskiyön jälkeen, eikä kukaan tiedä, mistä se on tullut. Arvoituksellinen Tilo on yhtä aikaa läsnä ja poissa niiden kolmen miehen elämässä, jotka ovat häntä rakastaneet. Monisäikeinen kertomus on unohtumaton rakkaustarina ja ärhäkkä kannaotto. Sen sankarit ovat maailman särkemiä, toivon ja rakkauden ehjiksi tekemiä, hauraita mutta periksiantamattomia.

Anjum, joka ei ole mies eikä nainen, on tarinan päähenkilönä kiinnostava. Hän joutuu etsimään itseään pitkään, mutta saa lopulta hyväksyntää sellaisena kuin on. Anjumista tulee hijra, kolmannen sukupuolen edustaja. Kirjassa keskitytään paljon ristiriitoihin Intia hindu- ja muslimiväestöjen välillä. Kasmirissa tapahtumat asiat ovat oikeastaan kirjan punainen lanka. Se kiedotaan osaksi tarinaa etenkin Tilon kautta. Tilo ja Anjum kohtaavat kirjan loppupuolella täysihoitola Jannatissa eli paratiisissa, jossa kaikki elävät sulassa sovussa ja hautajaisiakin järjestetään kaikille uskontokuntaan katsomatta. Kirja on hyvin monipuolinen ja vaatii lukijaltaan kykyä seurata hieman epäsuoraa juonta. Intian kiistat tulevat esille kiinnostavasti ja politiikkaa näytetään sissien ja mielenosoittajienkin näkökulmasta. Tykkäsin tarinan uskonnollisista ulottuvuuksista sekä hijrojen ”kulttuuri” oli sitä tuntemattomalle tosi mielenkiintoinen. Voin suositella teosta eteenpäin.

Corpus on Milja Kauniston Purppuragiljotiini –sarjan toinen osa. Maison de Luxe on ylellinen ilotalo, joka kätkee Pariisin vaarallisimpien vallakumouksellisten salaisuudet. Talo, jossa häikäisevän kauniit kurtisaanit toteuttavat heidän rohkeimmat toiveensa. Marianne on menettänyt kreivittären identiteettinsä, mutta markiisi de Saden ansiosta selviytynyt hengissä Maison de Luxen suojissa. Kun Ranskasta tulee tasavalta ja pyövelinkisälli Isidoren giljotiini näyttää mahtinsa, Pariisin kadut muuttuvat hengenvaarallisiksi. Salaisuudet murretaan ja vallankumouksen vihollisten ajojahti kiihtyy. Yksi salaisuus on kuitenkin pidettävä. Paljastuessaan sillä on valta tuhota tai pelastaa kokonainen valtakunta. Vanhan Kuningaskunnan raunioilla kytee viha, ja jokainen vastaantulija voi olla kuoleman lähettiläs. Terrorin aika on alkanut.

Marianne-parka on kyllä saanut kokea kaikenlaista. Markiisi de Sade näyttää jälleen, ettei sadismia ole turhaan nimetty hänen mukaansa. Isidore päätyy kovaa vauhtia urallaan nousevan Napoleonin palvelukseen. Pidin tästä ainakin yhtä paljon kuin ensimmäisestä osasta. Henkilöt ovat kasvaneet mukavasti ja pääsemme tutustumaan lähemmin moniin vallankumouksen keskeisiin historiallisiin henkilöihin. Ennen kaikkea hauskaa on kuitenkin vallankumouksen arkipäivän kuvaus. Kaikki muuttui kuukausien, päivien ja jopa tuntien nimet, puhumattakaan siitä, että kaikki on nimetettävä kansalaisiksi. Pian vallankuomous onkin vaihtunut terroriksi, jota hallitsevat ilmiantajat ja pelko. Kaunisto jätti kirjan loppuun aikamoisen gliffhangerin. Kuinkahan Mariannen käy ja ehtiikö Isidore hätiin? Kiinnostuksella odotan, että saan seuraavan osan, Statuksen, käsiini.

Alice Hoffmanin romaani Ihmeellisten asioiden museo kertoo vuoden 1911 New Yorkista, jossa uusia pilvepiirtäjiä nousee kaupungin ylle päivittäin, ja kuilu rikkaiden ja köyhien välillä syvenee. Kaupungissa ajat muuttuvat nopeammin kuin sydän ehtii käsittää. Yksinäinen Coralie-tyttö kasvaa isänsä tiukassa valvonnassa Ihmeellisten asioiden museossa Coney Islandilla. Museo vetonauloja ovat muun muassa Perhostyttö, Susimies ja satavuotias kilpikonna. Coralie ui merenneidoksi naamioituneena omassa tankissaan ja kaipaa vapauteen, pois isänsä ankaran katseen alta. Äärijuutalaisen yhteisönsä jättänyt valokuvaaja Eddie Cohen näkee linssinsä läpi New Yorkin valtavan kasvun, mutta myös sen ongelmat: naisten ja lasten kaltoinkohtelun, työläisten surkeat olot, kaupungin pimeimmätkin kujat. Kun Coralien ja Eddien tiet kohtaavat keväällä 1911, kaaoksen keskellä syntyy toivo oman paikan, ja perheen, löytymisestä.

Tykkäsin paljon kirjan kauniista kielestä ja se toi mieleeni The Greatest Showman –leffan (Barnum mainitaan kirjasskin yhtenä Coralien isän kilpailijoista). Juoni on viihdyttävä, muttei silti tyhmä. Henkilöhahmot etenkin Ihmeellisten asioiden museon asukit ovat kiinnostavia ja miljöön kuvaus on osuvaa. Eddien ja Coralien tarina tietysti kietoutuu yhteen rakkauden kautta, mutta sitäkään ei esitetä liian siirappisesti. Arkipäivän fantasiallisuus viehätti minua tässä kirjassa kaikkein eniten. Jokainen on omalla tavallaan ihmeellinen ja silti samanarvoinen muiden kanssa. Toisaalta kuvattiin myös julmaa maailmaa, jossa friikkien on kuljettava piilossa, jotta heitä ei hakattaisi. Ihastuin Hoffmanin Aavikon kyyhkysiin eikä Ihmeellisten asioiden museo todellakaan pettänyt sen muodostamia odotuksia. Erinomainen lukuromaani.




                                                          -Roona-


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kiihkoa merkkipäivänä

 Moikka! Huom: Tämä on fanifiktiota, jossa hahmot on otettu muualta, mutta juoni on omani. Avengers, Thor ja Loki kuuluvat tekijöilleen, kir...