Disneyn live-action
Dumbon on ohjannut Tim Burton. Tarina on sijoitettu tapahtuvaksi 1900-luvun
alkuun heti ensimmäisen maailmansodan päättymisen jälkeen. Sirkuksen
tähtiesiintyjä, taitoratsastaja Holt Farrier (Colin Farrell) palaa sodasta
ilman toista kättä. Influenssa on tänä aikana vienyt vaimon ja muut
sirkuslaiset ovat huolehtineet parikunnan kahdesta lapsesta. Farrier joutuukin
nyt huolehtimaan seurueen norsuista, joiden vahvuutta tirehtööri (Danny DeVito)
on vastikään lisännyt raskaana olevalla naaraalla. Syntynyt poikanen onkin
varsinen ihme, valtavan suurikorvainen pikku elefantti. Monien aluksi
sorsimasta pikkuisesta tulee pian sirkuksen vetonaula, kun paljastuu, että se
voi korviensa avulla lentää. Pian Dumbosta on kiinnostunut myös rahakas ja
häijy V. A. Vandevere (Michael Keaton).
Hienoa,
että tekijät ovat lähteneet ajatuksella, että Dumbo oppii lentämään nopeasti ja
varhaisessa vaiheessa leffaa. Hauska on myös Farrierin lasten Millyn (Nico
Parker) ja Joen (Finley Hobbins) osuus Dumbon opettamisessa. Kiitän myös sitä,
että vauvoja tuovista haikaroista ja Dumbo hiiriystävästä oli elokuvassa vain
muistumat, joskin kaipa noiden toteutus olisi live-actionissä ollut vaikeaa ja
vähän hölmöäkin, mutta kiitämpä asiaa silti. Oli edistystä, että tarinaa oli
siirretty enemmän ihmisnäyttelijöille, sillä ei Dumbon söpöys nyt sentään koko
elokuvaa olisi kannatellut. Juoni on toki aika yksioikoinen, välillä liiankin.
Holtin ihastuminen ilma-akrobaatti Coletteen (Eva Green) on turhan helppoa,
näinkö nopeasti hän unohti rakkaan kuolleen vaimonsa.
Myös se,
että joku ratsastaisi Dumbolla tämän lentäessä sai ensin kulmat kohoamaan ja
miettimään, että mitähän tekijät olivat oikein ajatelleet. Vaikka norsut
kantavatkin ihmisiä, lentävä pikkunorsu pystyisi itsensä lisäksi kannattelemaan
korkeintaan lasta tai ehkä lyhytkasvuista ja kevyttä aikuista. Eihän Colettekaan
mikään painava ole, mutta täysikasvuinen nainen kuitenkin. Dreamland oli
hienosti toteutettu, mutta en jotenkin pitänyt siitä, miten osoittelevasti
Vandevere oli tarinan konna. Opportunisti, jolle menestys meni kaiken edelle
verrattuna vähän höpsöön Mediciin, jolle sirkusperhe oli oikeasti tärkeä. Hänet
esitelleessä kohtauksessa oli kieltämättä koomista se, miten ihmiset kokoontuivat
hänen autonsa ympärille kuin eivät olisi autoa ennen nähneet tai tietäisivät
kuka oli tulossa (kumpikaan näistä ei voi mielestäni pitään paikkaansa).
Dumbo
itse oli hurjan söpö ja liikuttava. Äiti Jumbo huolehti siitä juuri niin kuin
eläinäidit tekevät. Tässä tulee kohta, jossa elokuva sortuu omaan
mustavalkoiseen hyvä-paha –tyypittelyynsä. Luulisi norsujenhoitaja Rufuksen
tietävän – oli hän ihmisenä kuinka paskamainen tahansa – että jälkeläisiä
puolustetaan ja kaiketi aikuisetkin norsut puolustavat toisiaan, laumansa
jäseniä. No, Rufus saakin nopeasti ansionsa mukaan. Mukavaa, että lopussa Dumbo
ja äidin tiet taas yhtyivät ja ne pääsivät takaisin viidakkoon, vaikka sekin
tuntui lähinnä nyky-yleisön miellyttämiseltä enemmän kuin elokuvaan sisäiseen
maailmaan ja aikaan sopivalta ratkaisulta. Myös se, mihin asti Dumboa
inhimillistetään oli vähän horjuvaa. Tietenkään se ei voi puhua, mutta ymmärtää
välillä vähän liiankin paljon siihen nähden, että leffa sijoittuu ihmisten
reaalimaailmaan.
Tim
Burtonin Dumbo on kaiken kaikkiaan suloinen ja värikäs elokuva, joka ei pelkää
ottaa mukaan myös astetta tummempia sävyjä. Se on korostanut animaation oikeita
kohtia ja jättänyt pois juuri ne, mitkä on pitänytkin jättää.
-Roona-
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti