maanantai 27. toukokuuta 2019

Mietteitä kirjasta XXXIX: Maan perilliset, Kadotettu manner ja Firenzen lumoojatar


Moikka!

Ildefonso Falconesin Maan perilliset jatkaa Meren katedraalissa alkanutta tarinaa. On vuosi 1387, Santa Maria del Marin kellot soivat edelleen Ravalin kaupunginosan asukkaille. Iäkäs, arvostettu kiltamestari Arnau auttaa Barcelonan vähäosaisia, erityisesti kaksitoistavuotiaan Hugo Llorin perhettä. Barcelonan poliittinen ilmapiiri muuttuu kuitenkin äkisti, kun ikääntynyt kuningas kuolee. Uuden kuninkaan neuvonantajalla Genís Puigilla on vanha kauna kostettavanaan Arnaulle. Myös Hugo perheineen on vaarassa. Hänen on valittava puolensa. Ollakko uskollinen Arnaun perheelle, vai pelastaako nahkansa kaupungissa, jossa köyhän henki on halpa. Vangitseva yhdistelmä historiaa ja unohtumattomia ihmiskohtaloita.

Minulla on todella lämpimät muistot Meren katedraalista. Maan perilliset oli sille ihan kelpo jatko, mutta jonkinlainen tasojen puuttuminen ja mustavalkoisuus häiritsi. Etenkin naishahmoilla oli vain kaksi moodia - joko he olivat täydellisen puhtoisia tai sitten pahoja. Jopa Navarclesin uudesta kreivittärestä, joka olisi hyvin voitu jättää naiseksi, joka vain puolusti oman poikansa etuja, tehtiin häijy akka. Barcha on ainoa joka liikkuu jossakin rajamailla ja hän onkin messevä ja rehevästi kuvailtu nainen. Kirjan parasta antia olivat ilman muuta kuvaukset viinin kasvatuksesta ja Hugon rakkaus työhönsä, köynnöksiin ja maahan. Lisäksi pidin historiallisen taustan selittämisestä keskellä tekstiä, vaikka se olikin hieman hassusti aseteltu omiksi kappeleikseen eikä liittynyt muuhun proosaan ihan orgaanisesti. Suosittelen kirjaa kuitenkin, sillä melkein 950 sivua kului kuin siivillä.

Philip Reeven Kadotettu manner on Kävelevät koneet –tetralogian toinen osa. Matkattuaan kaksi vuotta vailla huolia taistelussa kuolleen Anna Fangin vanhalla, kolhiintuneella ilmalaivalla Tom ja Hester joutuvat laskeutumaan Anchorage-nimiselle, pohjoisen lakeuksilla taivaltavalle kulkukaupungille täydentämään polttoainevarastojaan. Ruton hävittämässä kaupungissa on jäljellä vain kourallinen ihmisiä, joita hallitsee teini-ikäinen rajakreivitär Freya. Mutta Anchorage ei ole turvallinen paikka: huhut ahnaan ja nälkäisen Arkangelin rosvokaupungin lähestymisestä pakottavat Freyan suuntaamaan kurssin kohti tuntematonta, professori Pennyroyalin bestsellereissään kuvaamaa mannerta. Samaan aikaan Anna Fangin muistoa palvovan Vihreä Myrsky –järjestön tukikohdassa on vireillä uskomaton hanke, jonka seuraukset ovat koitua myös Tomin ja Hesterin kohtaloksi.

Anchorige muodostuu kirjan tarinalliseksi ankkuriksi. Vaikka Reeve esittelee jälleen joukon uusia hahmoja, asiat eivät tunnu olevan yhtä levällään kuin ensimmäisessä osassa. Reevellä on taito – kenties siksi, että hän on mies – jättää tietyt asiat tapahtuneeksi näyttämön ulkopuolella. Kirjojen välillä on kulunut kaksi vuotta ja Tomin ja Hesterin suhde, joka oli Kävelevien koneiden lopussa alkutekijöissään on syventynyt mukavasti ilman turhaa selittelyä ja draamailua. Tämä oli varsin jännittävä lukea Mortal Engines –elokuvan katsomisen jälkeen. Jäi kyllä edelleen arvoitukseksi miksi Kate Valentine jätettiin eloon, josko arveltiin, että hänelle ja Hesterille voisi muodostua jotain sisarellista kanssakäymistä tulevaisuudessa. Joka tapauksessa Hesterin identifioituminen isäänsä on aika hauskaa, mutta samalla surullista, sillä ei Hester paha ihminen ole. Oikein pätevä kakkososa.

Salman Rushdien Firenzen lumoojattaressa keltahiuksinen muukalainen matkaa härkärattailla tarunhohtoiseen Fatehpur Sikrin palatsiin, suurmoguli Akbarin hoviin. ”Firenzeläinen velho” on jo livahtanut kuin nahkansa hylännyt käärme skotlantilaisen milordin kaapparilaivalta ja vaihtanut nimensä sopivasti ”Mogor dell´Amoreksi”, Rakkauden moguliksi. Moni miettii hovissa, onko kulkuri ylimys vai lipeväkielinen lurjus. Totta lie kuitenkin se, että tällä Niccoló Vespuccilla on hallussaan Intian keisarille osoitettu, Englannin kuningattaren sinetillä varustettu viesti. Suurmoguli Akbar ei ole kuitenkaan helposti hämättävissä. Hän ottaa omalaatuisista sukulaisuussuhteistaan taruilevan matkamiehen hopeiset kielenkannattimet rautaisiin pihteihinsä ja saa kuulla hämmästyttävän tarinan salatusta prinsessasta Qara Közistä.

Firenzen lumoojatar oli aika erilainen kuin odotin. Otin sen lukulistalleni kiehtovan nimen perusteella sekä ajatellen, että Rushdien nimi takaa jonkinlaisen laadun. Tarina tarinassa on elävämpi kuin suurmogulin valtakunta, ehkä vahingossa. Tai voi se olla tarkoituksellistakin, mutta en osaa oikein mieltää Rushdieta suureksi idän ihannoijaksi. Länsimaiset suuret nimet Machiavelli ja Vespucci esiintyvät tarinassa sivuhahmoina. Mogulikunnan osa on runollinen kuin kesäpäivän raukea utu, mutta mitä lännemmäksi Qara Köz matkallaan päätyy sitä proosallisemmaksi hänen tarinansa muuttuu. Lihallisessa Firenzessä kiroillaankin jatkuvasti. Muodoltaan kirja poikkeaa viimeaikoina lukemistani ja se oliki ihan piristävä lukea tähän väliin. Seuraavaksi palaan vähän perinteisemmän historiallisen romaanin pariin.



                                                              -Roona-


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kiihkoa merkkipäivänä

 Moikka! Huom: Tämä on fanifiktiota, jossa hahmot on otettu muualta, mutta juoni on omani. Avengers, Thor ja Loki kuuluvat tekijöilleen, kir...