(tämä on blogin 200. teksti! 😍😀)
Status
on Milja Kauniston Purppuragiljotiini-trilogian päätösosa. Marianne on
kreivitär ja bordellin madame, tasavallan symboli ja vallankumouksen
vihollinen. Isidore on pyöveli, Napoleonin vahtimies ja vallankumousjohtajan,
Robespierren, suojatti. Yhdessä he ovat oppineet kuoleman aikakauden kauneimman
lauseen: ”Minä elän.” Vasta mestauslavalla Marianne ymmärtää lauseen
merkityksen. Kun mielipuolinen
vallankumous kääntyy päälaelleen, on Isidorella mahdollisuus päästä asemaan,
josta hän on voinut pyövelinä vain uneksia. Mutta Isidorenkin on pian valittava
tiensä menneen ja tulevan risteyksessä. Karttanaan hänellä on yksi ainoa sana:
Marianne. Status vie lukijan pelon raatelemaan Pariisiin, missä verivanat
osoittavat suunnan vallan huipulle.
Harmi,
että tämäkin sarja tulee päätökseensä. En paljasta, mitä Isidorelle ja
Mariannelle lopussa tapahtuu, mutta Kaunisto on yhdistänyt fiktion todellisiin
historiallisiin tapahtumiin Suomi-linkkiä myöten erittäin taitavasti. Me täällä
kaukaisimmassa Thulessa voimme vain virnuilla tyytyväisyydestä. Ei vain
Isidoren status, mutta hän henkilönä on muuttunut suuresti sarjan aikana ja
minusta myös yllätyksellisesti. Mariannen oli alusta alkaen muututtava, hänen
hahmolleen ei muuta mahdollisuutta ollutkaan. Vallankumouksesta selvinneistä
olisi historiallisessa taustassa voinut vielä mainita maalari Jaques-Louis
David´n, vaikka hän ei teoksessa esiinnykään. Hän enemmän kuin selvisi: hän oli
sekä Ranskan viimeisten kuninkaiden, vallankumouksen että Napoleonin
hovimaalari.
Pieni
bistro Bretagnessa on Nina Georgen romaani. Marianne on juuttunut
rakkaudettomaan avioliittoon, jota on kestänyt vuosikymmeniä.
Pariisin-matkallaan hän päättää panna sille lopullisen pisteen. Hyppy
Seine-jokeen ei tuo Mariannelle vapautusta, kun hänet pelastetaan ja tuodaan
sairaalaan toipumaan. Aviomies on kylmä kuin Seinen mutainen vesi, suuttuu
vaimolleen ja palaa takaisin kotiin Saksaan. Marianne tulkoon perässä.
Sairaalassa Mariannen katse kiinnittyy kaakelilaattaan, jonka käsinmaalatussa
kuvassa on merellinen maisema bretagnelaisesta Kerdruckin kylästä. Se tuntuu
vetävän häntä vastustamattomasti puoleensa, ja pian Marianne löytääkin itsensä
tämän pienen kylän keskuksesta, Ar Mor –nimisestä bistrosta. Vaan miten käy,
kun vihainen aviomies jäljittää Mariannen ja vanha kunnon vaimon
velvollisuudentunto nostaa päätään?
Mikä
sattuma, tämänkin kirjan päähenkilön nimi oli Marianne. Ihanaa ranskalaisen
kesän kuvausta. Bretagnelaiset tavat ovat myös kiinnostavia. Tarina on ehkä
aavistuksen verran liian siirappinen minun makuuni. Tämä kirja osoittaa taas
hyvin sen, että olen lopullisesti siirtynyt aikuisten osastolle. YA:sta ei
tahdo löytyä enää samaistumispintaa, mutta Pienen bistron kuusikymppisistä
sitäkin enemmän. Edes kirjan parikymppiset Jeanremy ja Laurine eivät teineile,
vaikka toki sydämeasioiden kanssa kamppailevatkin. Ar Morin vanhat miehet on
esitelty ihastuttavasti omina, erillisinä henkilöinään eikä heistä tule mieleen
Etelä-Euroopan baareissa istuvat ukkoköörit, vaikka sellainenhan he ovat.
Lothar on kunnon armeijalainen, joka on paperilla kaikkien ihannemies, mutta
käytännössä ei kenenkään. Kesälukemiseksi tämä oli oikein oiva herkkupala.
Liktorin
miekka on Gene Wolfen Uuden auringon kirja –sarjan kolmas osa. Severianin,
kiduttajien killan oppipojan, matka kuolevan auringon alla jatkuu yhä monella
tapaa. Hän saapuu määränpäähänsä Traakiaan, mutta tehtävä pyövelinä päättyy
pian. Severianin on lähdettävä Traakiasta, ja hänen ja matkakumppani Dorcasin
tiet erkanevat. Suunnistaessaan pohjoisen vuorille löytääkseen peleriinit ja
palauttaakseen Kynnen heille Severian lähestyy myös vääjäämättä omaa
kohtaloaan. Wolfe on monimutkaisten kielilabyrinttien ja maailmojen rakentaja,
joka kuvaa luomiaan henkilöitä ja maailmoja harvinaisella lämmöllä ja
viisaudella.
Tämä osa
olikin miellyttävä yllätys. Tykkäsin pikku Severianista ja siitä miten
Severianin ja pikkukaiman suhdetta oli kuvattu. Seikkalusta sai jotenkin
paremmin selvää, kun Severian oli suuren osan kirjasta yksinään. Traakiaa ja
liktorin työtä siellä oli kuvailtu hyvin ja lopun liite vielä selvensi asiaa.
Severian ei myöskään sanomasta päästyään toistellut kuinka raskasta hänen
seikkailunsa on lukijalle seurata. Vain viimeisen luvun lopussa taisi mainita
asiasta, mikä oli ehdottomasti suurin ja paras parannus edellisiin osiin
nähden. Järvikansa liikkuvine saarineen oli kiinnostava lisäys ja pääsin
jälleen kerran paremmin mukaan tähänkin sivujuoneen. Tarina Sammakko-nimisestä
pojasta oli miellyttävin osa kirjaa ja se oli selkeästi Romuluksen ja Remuksen
tarina, joskin omaperäisesti muokattuna. Lopussa tapasimme myös vanhat tutut
Tri Talosin ja Baldandersin, jotka ovat minusta hyviä hahmoja.
-Roona-
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti