Andrzej
Sapkowskin Viimeisen toivomuksen arvoituksellinen sankari on Geralt, jonka
ammattina on maiden ja mantujen rauhaa häiritsevien epäihmisten surmaaminen.
Mutta yhtä usein kuin Geralt suojelee ihmisiä varjoissa lymyileiltä
kimairoilta, hän joutuu toteamaan vihollisensa taikuuden uhriksi: viatonkin
ihminen voi tulla noidutuksi ihmissudeksi, ja kaunein hymy voi kuulua
petolliselle vampyyrille. Ihmisyyttä ei voi tunnistaa katsomalla. Viimeinen
toivomus on vauhdikasta mutta maalta tuoksuvaa ha ihmiskuviltaan tinkimätöntä
fantasiaa, jossa mielikuvitukselliset pedot, prinsessat ja linnanherrat nähdään
uudenlaisissa luonnerooleissa. Se aloittaa saagan, joka kartoittaa ihmisyyden
rajaseutuja niin kuin vain tarumaailma voi parhaimmillaan tehdä.
Parasta
tässä oli sellainen kiva veijari- ja kaverimeininki. Kannet eivät edelleenkään
vakuuta, ne näyttävät jonkun keskinkertaisen YA-romaanin kansilta, vaikka
ymmärränkin nyt, että suden pää on Geraltin tunnus. Tämän takia itse asiassa en
ole sarjaan aiemmin tarttunut. Jännä nähdä millaiseksi Geralt on muuntunut
Netflixin Witcher-sarjan trailerissa. Kirjassa kun hänen ulkonäköönsä ei juuri
kiinnitetä huomiota valkeita hiuksia lukuunottamatta. Toki taistelukuvauksien
kautta on selvää, ettei hän ole mikään läsähtänyt sohvaperuna, mutta enemmän
kuin hottiutta, kirjassa kyllä korostetaan Geraltin mutantunoituneita aisteja
ja kykyjä. Pelkäsin, että kirjan nimi tulee esiin jotenkin mahtipontisesti tai
sitten jää tavallaan tyhjäksi, mutta se liittyikin kiinnostavasti
loppuratkaisuun (jos episodimaisessa kirjassa nyt loppuratkaisusta voi puhua).
Sapkowskin kirjoitustyyli on hyvin tunnistettava, mutta ei tämä ihan
Narrenturmin tasolla hersyvyydessä ole.
Täpärästi
rosvoritarien käsistä selvinnyt Reynevan jatkaa pakoaan Sterzin veljeksiltä,
jotka janoavat hänelle kostoa sekä yhden veljen kuolemasta että toisen veljen
vaimon kanssa vehtaamisesta. Yhdessä kumppaniensa Scharleyn ja Mesi-Simsonin
kanssa nuori lääkäri päätyy kiperästä tilanteesta toiseen, tavoittelee pariakin
eri kaunotarta ja seikkailee ympäri keskiaikaista Sleesiaa, kunnes lopulta
joukon tie vie kuuluisaan Narrenturmin hullujenhuoneeseen. Selviääkö Reynevan
inkivosition kourista vielä vapauteen? Narrenturm 2 on loppuosa Andrzej
Sapkowskin ronskin elämänmakuisesta romaanista. Tämä 1400-luvun road trip
aloittaa Noituri-kirjoillaan maailmanmaineeseen nousseen puolalaiskirjailijan
pääteossarjan, Hussilaistrilogian.
Tarinaan
pääsi jälleen hyvin mukaan, vaikka edellisestä kirjasta oli hieman aikaa. Joku
oli Goodreadsissa kaipaillut alkuun pientä tiivistelmää ykkösosan tapahtumista,
mutta minä en olisi kokenut sitä tarpelliseksi. En toisaalta ymmärrä miksi tämä
oli edes jaettu kahteen osaan, kun alkuperäisessä puolankielisessä versiossa
oli vain reilut 600 sivua. Jos keskiaikaa yleensä romantisoidaan, niin
Narrenturmissa ollaan ajoittain kuvauksessa jo inhorealismin tasolla. Monien
juttujen kohdalla totesin, että tuota ei olisi kiva nähdä visuaalisessa
muodossa esimerkiksi elokuvassa. Voisi muuten olla sovittajalle melkoinen
työmaa, vaikka kuinka saisi tehdä työtään korkeimpien ikärajojen alla.
Reynevanille ja kumppaneille tapahtuvat sattumukset ovat kyllä hauskoja ja
Narrenturmin muut vangit varsinaisia persoonia. Erityisesti minua viehätti
kuvaus noitasapatista ja muutenkin kirjan tapa yhdistää taikuus saumattomasti
historiallisiin piirteisiin.
Maailmanlopussa
ja ihmemaassa Haruki Murakami punoo tarinaansa kahdella tasolla:
Ihmemaa-jaksoissa kuljetaan salaperäisen mielenhallinan ekspertin kannoilla
Tokiossa. Meno on vauhdikasta ja humoristista, kun roistot jahtaavat liikaa
tietävää päähenkilöä ja hänen kumppaniaan, pelkästään vaaleanpuneiseen
pukeutuvaa neuvokasta neitosta. Sankarimme tietää, että hänen on pelastettava
maailma, ja pian. Mutta miten? Toisaalla liikutaan Maailmanlopussa, muurien
ympäröimässä surumielisessä kaupungissa, jossa yksisarviset kopsuttelevat
tyhjillä kaduilla eikä kenelläkään ole varjoa. Kertojan tehtävänä on lukea kaupungin
kirjastossa vanhoja unia yksisarvisten kalloista. Keiden unia hän oikein näkee?
Ovelan tarinankerronnan lomassa Murakami käsittelee oivaltavasti ikiaikaisia
kysymyksiä tietoisuudesta ja identiteetistä.
Tykkäsin
todella paljon kirjan konseptista, varsinkin Maailmanloppu-jaksot olivat
mieleeni. Jännä teoksen keskivaiheilla huomata, että ketään kirjan hahmoista ei
puhutella etunimellä. Päähenkilö on minäkertoja, Maailmanlopussa on Eversti,
Portinvartija ja Valvoja, Ihmemaassa taas pulska neiti, informaatikkotyttö ja
tohtori. Minusta oli aika kiinnostava ajatus, että varjomme olisi tiiviissä
yhteydessä sieluumme. Ja toisaalta se, että sieluttomana voisi elää
täydellistynyttä, ikuista elämää vailla huolia ja järkytyksiä. Kirjan
naiskuvaukset olivat ajoittain vaivaannuttavia. Kun päähenkilö ruoti
esimerkiksi nykyisten ja aiempien seksikumppaneidensa lihavuutta/laihuutta,
esineellistäminen oli vahvasti läsnä. Minulle muodostui kiva mielikuva
Maailmanlopun yksisarvisista, vaikka niitä ei taidettu paljon kuvaillakaan.
Suosittelen kyllä kokeilemaan tämän lukemista; pohdinta ihmisen minuudesta ja
tietoisuudesta on – kuten takakannen tekstissäkin mainitaan – erittäin
mielenkiintoista.
-Roona-
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti