Heippa!
Josir
Jalatva on hurvitteleva hedonisti ja vuosituhannen mahtavimman
sirkustirehtöörin perijä. Micholei Rostus on aloitteleva kelloseppä ja pettynyt
historianopiskelija, ja Josir tietää haluavansa hänet heti ensi näkemältä.
Nuoret miehet ovat rakastavaisia suursodan runtelemassa Aurosiassa, mistä
Jumala on lähtenyt lätkimään jo yli tuhat vuotta sitten taakseen katsomatta.
Jälkeensä Jumala on jättänyt joukon hylättyjä seuraajiaan, joista yksi kiroaa
Micholein monikehollisuuden karuselliin. Siitä alkaa ajojahti pitkin
tuhoutumatonta junarataa: sirkushuveja ja sahanpurua, aamunkoittoon venyviä
juhlia ja häpeällisiä salaisuuksia, kauhtunutta samettia, jonglöörin päähän
putoilevia keiloja, savua, verta ja hekumaa. Josir Jalatvan eriskummallinen
elämä on Siiri Enorannan romaani.
Tykkäsin
kovasti, miten ihanasti Enoranta oli kuvaillut Josirin ja Micholein rakkautta.
Myös Pitir-parka vetosi minuun. Ensin ajattelin, että hänellä on ongelmia
hyväksyä oma (heräävä) homoseksuaalisuutensa, mutta ongelmat taisivat kuitenkin
olla paljon yleisemmän tason `puhdistumiseen´ liittyviä. Pitir halusi kokonaan
uuden kehon. Minua häiritsi vähän se, ettei jatkuvalla huumeiden käytöllä
näyttänyt olevan Josiriin ja Micholeihin mitään vaikutusta. Juotuaan he kyllä
tulivat krapulaan, mutta yhdessä vaiheessa Josir havahtuu olleensa viikon
käyttämättä ja on vaan, että eihän tässä mitään. Melkoinen saavutus
hitonmoiselta sekakäyttäjältä. En toki toivo mitään moraalisaarnaa, mutta
kaiketi pienet tärinät silloin tällöin olisivat ihan totuudenmukaisia. Asiaa
pelastaa vähän se, että ´hämärien´ aineiden (siis sellaisten, joista ei tiedä
mitä ne sisältävät/ mikä niiden vaikutus on) käytöstä seuraa ikäviä kokemuksia.
Pidin Enorannan tavasta paljastaa muiden sirkuslaisten kautta, mitä kulisseissa
tapahtuu.
Kulkukaupunkien
ja Vihreän myrskyn välillä vallinnut epävakaa rauha päättyy ja taistelut
puhkeavat uudelleen. Vihollisuuksien keskellä Metsästysmaalle rakennetaan
räjähtäneen Lontoon sirpaleista uutta kaupunkia, jonne Wrenkin ennen pitkää
päätyy. Samaan aikaan Hester matkaa ilmojen teillä kostonajatusten riivaamana
seurassaan uskollinen Shrike-marssija, josta on tullut erinäisten uudelleenkytkentöjen
ansiosta niin hellämielinen, ettei se pysty tekemään pahaa kenellekään.
Loppujen lopuksi Hester haluaisi kuitenkin vain löytää Tomin, jota vanha
ampumahaava ei lakkaa vaivaamasta. Vain harvat tietävät, että aika saattaa olla
vähissä: maapalloa kiertää tuomiopäivänase ODIN, johon joku näyttää saaneen
yhteyden... Pimenevä maa on Philip Reeven Kulkukaupunkien kronikoiden viimeinen
osa.
Minusta
tämä oli ehdottomasti sarjan paras kirja. Tarina muotoutui kokonaiseksi ja
hahmoihin tuli paljon syvyyttää. Etenkin Wren sai monipuolisuutta, vaikka hän
jakoi päähenkilöyttä monen muun kanssa. Pidin paljon myös Oenonesta. Olin
todella iloinen, että Pomeroy oli selvinnyt hengissä Lontoon räjähdyksestä ja
vielä noussut romu-Lontoon pormestariksi. Hän oli sen ansainnut. Luulin
edellisen kirjan perusteella, että marssija Fangin ja Kalapullan suhde
kehittyisi toisenlaiseksi, mutta tämä vaihtoehto olikin kiinnostava kastaus
siihen, miten Kalapulla kaipasi äitiä. Hester ja Tomkin sopivat
erimielisyytensä lopuksi, vaikka eivät muuten onnellista loppua saakaan. Se,
kuinka Shrike valvoi heidän ruumiitaan, oli aika hellyttävää, joskin ehkä hänen
unitilaan asettumisensa ei olisi ehkä tarvinnut kestää ihan montaa sataa
vuotta.
”He muistelivat närkästyneinä villejä
juominkejaan, rikkauksilla mahtailua ja järjetöntä irstailuaan ja valittivat
yhteen ääneen, että liian monta vuotta ehti kulua hukkaan ennen kuin he
löysivät yhteisen yksinäisyyden paratiisissa. Hedelmättömän liiketoveruuden
päättyessä he havaitsivat olevansa suunnattoman rakastuneita toisiinsa. Oli
tapahtunut ihme, he rakastivat toisiaan pöydässä aivan yhtä kiihkeästi kuin
ennen vuoteessa, ja heistä tuli niin onnellisia, että vielä ikäloppuinakin
pelehtivät kuin jänikset ja tappelivat kuin koirat.”
Kolumbian rakastetuimman ja omintakeisimman kertojan Gabriel Garcia Marquezin
pääteos Sadan vuoden yksinäisyys on Macondon maagiseen kylään sijoittuva
Buendiojen sukukronikka, jossa fantasian lomasta erottuvat maan verisen
lähihistorian ääriviivat.
Tykkäsin
tästä klassikosta kovasti. En mennyt edes sekaisin Aurelianoissa, vaikka heitä
kymmenittäin olikin. Marquezin tapa jakaa tekstinsä on sellainen, että
samannimiset hahmot erottaa suhteellisen vaivatta. Pidin siitä, miten romaanissa oli kuvattu naisia. Hehän
pyörittivät maailmaa, kun ukot olivat ihan saamattomia! Yllättäviä feministisiä
piirteitä siis, vaikka tietysti pysyttiin hyvin perinteisten sukupuoliroolien
puitteissa. Täytyy myös kehua Matti Rossin suomennosta, josta tihkui läpi, että
se on erinomainen, vaikka en ole alkuperäiskielistä koskaan lukenutkaan.
Macondo on kyllä paikkana todella kiehtova, kummitukset ja muut kummallisuudet
sopeutuvat luonnollisesti osaksi tavallista elämää. Suosittelen lämpimästi
tutustumaan tähän teokseen!
-Roona-
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti