tiistai 2. helmikuuta 2021

Mietteitä kirjasta LXI: Lipunkantajat, Sieppari ruispellossa ja Filminauha kohtalon käsissä

 Moikka!


Suurlakon melskeissä ompelijatar Hilma Maria Perämäki ja maiseri Anna Sofia Ahlstedt joutuvat ottamaan paikkansa toisten edessä niin lipunkantajina kuin puhujalavalla. Kun sortovalta on voitettu, alkaa taistelu naisten äänioikeudesta. Viaporin kapinan aikaan ystävykset huomaavat joutuneensa eri puolille rintamalinjaa. Kuohunnan keskellä Hilman on valittava kahden miehen välillä. Annan valinta on vielä vaikeampi, onhan suhde naimisissa olevaan mieheen rikos hänen omaatuntoaan vastaan. Lähtö raskaille vaalikiertueille sydäntalven pakkasiin on oikeastaan helpotus kummallekin. Totuuden hetki koittaa vasta, kun he huomaavat tulleensa valituksi niiden joukkoon, jotka Suomen naiset äänestivät itseään edustamaan. Enni Mustosen Nimettömät ja Mustasukkaiset –romaaneista tuttujen nuorten naisten kiihkeä tarina jatkuu.

Artturi ei onneksi tullut pahemmin häiritsemään Hilman, lasten ja Veikon elämää. Toisaalta pidin siitä, miten Hilma pohdiskeli miesten eroja ja muisteli niitä sytyttäviä hetkiä Artturin kanssa. Annan ja Henrikin tapauksessa näkyi hyvin, miten mies saattoi tehdä mitä vain ja sitten vielä kehdata itkeä perään, että yhyy, kun menet eteenpäin. Kuinka tyynesti Hilma suhtautui keskenmenoihin, hän tuli paljastaneeksi lukijalle, että niitä on ollut kaksikin, niistä vaan ei ole aiemmin mitään puhuttu. Tykkäsin Annan äidistä, joka sitten rupesikin hoitamaan hänen talouttaan. Monet tutut merkkinimet vilahtelivat kirjassa ja eduskuntaan valitut naiset kuten Miina Sillanpää. Alan kovasti kiintyä näihin hahmoihin, etenkin Hilma on reipas ja aikaansaava ihminen. Mitenhän naisten eduskunnassa käy?

J. D. Salingerin romaani on Yhdysvaltain nykykirjallisuuden eläviä klassikkoja, kuuluisa Odysseus-tarina 16-vuotiaasta Holden Caulfieldistä, joka on saanut potkut koulustaan, koska on osoittautunut välinpitämättömäksi, eikä ole menestynyt. Sopeutuminen 1950-luvun nykymenoon on vaikeaa. Holden karkaa koulusta kotikaupunkiinsa New Yorkiin ja elää siellä pari levotonta vuorokautta ”omaa elämäänsä” haluamatta ja uskaltamatta kohdata vanhempiaan. Kirja on ”mieletön juttu” harhailusta suurkaupungissa, jazz-klubeissa, yökerhoissa, museoissa, hotelleissa, kaduilla; täynnä hauskoja ja ei-niinkään-miellyttäviä kokemuksia. Lukemani versio on Arto Schroderuksen uusi suomennos. Ensimmäisen ja monesti uusintapainetun käännöksen teki Pentti Saarikoski.

Aluksi en tykännyt Siepparista ollenkaan, Holden vaikutti melko nihkeältä tyypiltä. Mutta pikkuhiljaa teosta eteenpäin lukiessa paljastui, että hän kuitenkin välittää joistakin asioista tai ainakin pitää niitä yleisesti kivoina. Olin jo joskus miettinyt, että mitä hittoa tuo ruispellon sieppari meinaa ja hyvin pienen juonituntemuksen perusteella tulkinnut sen joksikin vaikeaksi ja abstraktiksi. Siksi yllätyinkin iloisesti, kun se oli ihan käytännöllinen juttu, vaikka Holdenin kuvittelemaa ammattia tai työtä ei olekaan oikeasti olemassa. Phoebe-siskon ikä vähän hämäsi minua, ei kai hän voi olla 9-10 vuotta vanhempi, kun kerran on neljännellä luokalla. Silti äiti epäili ensimmäisenä, että tyttö itse olisi sauhutellut omassa huoneessaan. Toki -50-luvulla vähän kaikki polttivat, mutta ehkä esiteinitytöt kuitenkin vähemmän laisesti.

Joulun alla Flavian kotikartanoon saapuu elokuvan kuvausryhmä, jolle Flavian isä on perheen rahavaikeuksien takia antanut luvan kuvata heidän kotonaan. Filmiryhmän mukana saapuu myös kuuluisa näyttelijätär Phyllis Wyvern. Samalla kun sankka lumituisku yllättää Bishop´s Laceyn kylän, kaikki kyläläiset kokoontuvat kartanoon katsomaan suuren filmitähden esiintymistä. Kukaan heistä ei kuitenkaan ole valmistautunut illan dramaattiseen päätösnumeroon: yön pimeydessä yksi paikalla olleista löytyy murhattuna. Kun lumimyrsky yltyy ja epäiltyjen määrä kasvaa, Flavian on löydettävä kartanon varjoissa piileksivä tappaja. Filminauha kohtalon käsissä on Alan Bradley Flavia de Luce -dekkarisarjan neljäs osa.

Flavia ei tunnu enää yhtä charmantilta kuin silloin ensimmäistä kirjaa lukiessa. Yhä selvemmin alkaa huomata, että kyseessä tosiaan on yksitoistavuotias tyttö. En oikein tiedä mitä mieltä olin tämä osan suljetun paikan mysteeristä. Toisaalta oli ihan fressiä, etteivät kaikki voineet joka tapauksessa olla epäiltyjä, koska ei siinä olisi ollut mitään järkeä. Yleensähän Agatha Christie -tyyliin kaikki keittäjää myöten ovat epäilyksenalaisia, hyvästä syystä. Minua kiinnostaisi kyllä kovasti tietää miten eversti de Luce ja Dogger ovat sodan aikana tutustuneet. Vai jo sitä aikaisemmin? Se ei ole vielä käynyt selväksi. Toivottavasti asiasta saadaan tietää jotain seuraavissa osissa. Lopun joulun vietto lämmitti mieltäni kovasti ja nosti kirjan statusta silmissäni (it ended on high note 😊).


-Roona-



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Elokuvissa: LXXXVI: Back to Black

 Heippa! Sam Taylor-Johnson on ohjannut elämäkertaelokuvan Amy Winehousesta. Pääosissa näyttelevät Marisa Abela (Amy), Jack O´Connell (Blake...