tiistai 9. helmikuuta 2021

Anarkistin hajatelmia (Kaiken huumassa -sarjan 12. luku)

 Heippa!

Tämän osan päähenkilö on joen rannalla colliensa kanssa tavattu Hilda. Tämä on viimeinen varsinainen luku. Ensi kerralla ollaankin sarjan epilogissa. Inspiskappale on Nothing left for you (Youtube)

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Minua pidetään hulluna kissanaisena, vaikka omistan koiran. Se on arkkityyppi, johon ei todellisuudessa tarvita kissoja ollenkaan, riittää kun on muiden mielestä vähän tärähtänyt. Ullakollani asuu mies, joka on selvästi paossa jotain. Hän asuu siellä, koska Lucky ei haukkunut häntä hänet nähdessään. Minä otin hänet kattoni alle, koska luotan koirani vaistoon ja olenhan minä, jumala paratkoon, vinksallani. Jared ei enää poistu ullakolta niin kuin teki aluksi. En oikeasti tiedä miehen nimestä, aloin vain kutsua häntä Jarediksi eikä hän näyttänyt panevan pahakseen tai korjannut minua. Olen palannut juuri naapurin Maryn luota. Harmi, että hänen miehensä Gerry kuoli. He olivat niin mukava pariskunta. Tietysti Mary on mukava vieläkin, nyt yksin.

Laitan kahvit tulemaan ja istahdan katselemaan ulos ikkunasta. Lapsena minua osoiteltiin. 

”Sinulle ei ole mitään jäljellä.” 

Minä olin reipas ja avoin, mutta laari oli aina tyhjä, koska kukaan ei oikeastaan tahtonut olla Harley Quinnin tai Peppi Pitkätossun ystävä. Ensimmäinen poikaystäväni peloteltiin pakosalle kuiskaamalla, että jos se antaa sydämensä minulle, niin minä syön sen. En syönyt, mutta koko jutussa satutettiin enemmän hänen tunteitaan kuin minun, mikä ei suinkaan ollut idioottien tarkoitus. Olisi pitänyt mahtua muottiin, jossa minä olen se, jolle tehdään hallaa ja jota ei säästetä hetkeäkään. Kahvinkeitin piippaa olevansa valmis. Tassutan astiakaapille ja otan esiin Nalle Puh –mukini. Ruskeaan nesteeseen lorahtaa paljon kermaa, joka ennen sulautumistaan kieppuu kierteiksi.

Minä olen nyt kolmenkymmenenviiden. En nuori enää, mutten kovin vanhakaan. Luulen, että vahingossa olen jättänyt monet nuolemaan näppejään ja viilettänyt itse eteenpäin hopeisella yksisarvisella auringonlaskuun. Mutta uskon, että kukaan ei ole hävinnyt, vaikka onkin kokeillut kanssani – seurustelua, ystävyyttä, mitä tahansa – ja se on sitten mennyt puihin. Kun minä olen sulkenut heille oven, on joku toinen avannut ikkunan. Todellisuudessa oveni ei tietenkään ole heiltä koskaan kiinni vaan toivottaa heidät tervetulleeksi apposen avoimena. Lucky tulee kyhnyttämään kättäni kuonollaan ja silitän sen pitkulaista päätä. Se puhahtaa kuin huokaisi onnesta ja häntä alkaa vispata lattialla oikealle ja vasemmalle kuin hienoin pölyhuiska.

Ullakolta kuuluu kopinaa, Jared varmaan kävelee ympäriinsä. Yleensä hän ei liiku. Kun vien hänelle ruokaa, hän näyttää olevan muissa maailmoissa, kuin itsensä sisällä. Hän käyttää yläkerran vessaa silloin kun minä en näe. Käyn kaatamassa itselleni uuden kupin kahvia ja nappaan samalla jääkaapista donitsin. Minä pidän kylmistä donitseista, enkä viitsi ketään varten teeskennellä etten pitäisi. Pihalla livahtelee laiskasti lehtiä haipuvan tuulen keinuttamina. Minä olen tippunut korkealta monta kertaa – ja kovaa. Mutta se täytyy elämässä hyväksyä, jos haluaa olla sen luokan hullu kuin minä. En halua olla oman menneisyyteni luomus, mielummin näkisin tulevaisuuteni tekevän minut. Lucky haukahtaa ylöspäin kuin moitteeksi ja sykkyröityy lepäämään jalkaterieni päälle.

Villapaita kutittaa ihoa. Kohennan nutturaani ja siirrän muutaman karanneen suortuvan korvan taakse. Olen taas unohtunut pohtimaan kaikenlaista. Pyykit odottavat silittämättöminä sängyn päällä ja pölykoirat ulvovat sohvan takana. En tahdo häätää Luckya paikaltaan ja se on tarpeeksi hyvä tekosyy istua vielä hetken oravanpyörän ulkopuolella. En minä pilvissä hoippuvine päineni ole siitä vapaa. On siivottava ja käytävä kaupassa, pidettävä armeija hengissä. Hajanaiset ajatukset valtaavat kuitekin minut. Ehkä minä elän loput päivistäni ilman toista ihmistä, mutta katsotaan. Ei se rakastaminen niin vaikeaa ole. Puhelin pärähtää soimaan. Toivon, että se on Mary.


-Roona-



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Elokuvissa: LXXXVI: Back to Black

 Heippa! Sam Taylor-Johnson on ohjannut elämäkertaelokuvan Amy Winehousesta. Pääosissa näyttelevät Marisa Abela (Amy), Jack O´Connell (Blake...