Moikka!
Alppipolku
sisältää oikeastaan kaksi teosta: L. M. Montgomeryn kirjoittaman
omaelämänkerran, joka on alun perin julkaistu jossakin aikakauslehdessä ja
useita Montgomeryn kirjoja suomentaneen Sisko Ylimartimon pitkän esseen Anna
ja muut ystävämme. Montgomeryn kirjoitus sisältää yllättävän paljon
luontokuvauksia, ei ole epäilystäkään, miksi ne ovat eksyneet myös hänen
kirjoihinsa; hän selvästi rakasti kuljeskella luonnossa ja saada voimaa siitä.
Kenties sensaationnälkäinen toimittaja oli pyytänyt Maudia kirjoittamaan
enemmän rakkaussuhteistaan, mutta tämä toive ei toteutunut, naimisiin menonkin
hän kuittaa vain parilla lauseella. Anna ja muut ystävämme antaa
mielenkiintoista taustatietoa esimerkiksi millaisista ihmisistä ja mistä
tapahtumista Montgomery on saanut inspiraatiota tyttöjensä tapahtumarikkaisiin
elämiin.
Luin
Kullervon tarinan ilmestyessä arvostelun, jossa sanottiin, että Tolkien ei
olisi halunnut keskeneräiseksi jäänyttä raakilettaan ikimaailmassa julkaistavan
tässä muodossa. Tolkienin haluista en tiedä, mutta teosta ei pidä lukea
niinkään yhtenäisenä tarinana kuin kommentaarina fragmentteihin (käyttääkseni
antiikin teoksiin liittyvää analogiaa). Suomalaiselle Tolkienin innostus
Kalevalan sankarien autenttisuuteen on jotenkin huvittavaa, mutta kenties
meille ominainen melankolinen luonteenlaatu estää näkemästä metsää puilta. Sankarien
maasta kertovan esseen kaksi eri versiota ovat kiinnostava kurkistus siihen,
mitä Tolkien ajatteli Kalevalasta ja myös suomen kielestä (jota hän ei
yrityksestä huolimatta oppinut). Minä luin tämän lyhyen kirjan mielelläni.
Minulla
on Roomalaiset ja barbaarit -kirjan kirjoittajaan tavallaan henkilökohtainen
suhde, koska Maijastina Kahlos on aikoinaan auttanut minua graduaiheen
valinnassa. Teos tuo esille sekä kreikkalaisten että roomalaisten suhtautumista
barbaareihin (eli ei-kreikkalaisiin ja ei-roomalaisiin) varsin pitkältä ajalta.
Kahlos on tutkinut ja kirjoittanut myös kristittyjen ja pakanoiden välisistä
konflikteista ja yhteiselosta. Barbaari on hyvin moniulotteinen käsite, jonka peittävyys
vaihteli kontekstin mukaan. Kahlos korostaa kuinka meillä on monista ns.
barbaarikansoista säilynyttä tietoa vain roomalaisesta näkökulmasta. On
esimerkiksi aika tyypillistä, että roomalaiset kirjoittajat käyttävät muiden
kansojen jumalista roomalaisia nimiä. Barbaareja vastaan sodittiin, mutta
heidän kanssaan oltiin myös liitossa, mitä kulloinenkin valtapoliittinen
tilanne vaati. Suosittelen myös muita Kahloksen kirjoja kuten Uskonnot antiikin
Roomassa (Maijastina yksi kirjoittajista) ja englanninkieliseltä puolelta Debate
and dialogue – Christian and Pagan Culture c. 360-430.
Liisa
Keltikangas-Järvisen Ujot ja introvertit selittää yleistajuisesti ja uusimpaan
tutkimukseen nojaten ujouden ja introversion käsitteitä. Löysin itseni monesta
kirjan kuvauksesta. Oli myös kiinnostavaa tietää, että introversio ja
ekstroversio ovat saman jatkumon eri päät, eivät siis kaksi toisistaan erillään
olevaa vastakohtaista käsitettä. Keltikangas-Järvinen arvostelee varsin paljon
ekstroversion korostamista työelämässä. Ei ole näyttöä, että introversiolla tai
ekstroversiolla oli tekemistä työssä suoriutumisen kanssa. Kummankin äärimuoto
pikemmin heikentänee työsuoriutumista. Keltikangas-Järvisen mukaan työpaikassa
pärjäämiseen vaikuttavat enemmän koulutus, osaaminen, kokemus ja ahkeruus.
-Roona-
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti