Heeii!
Tällä kertaa luvassa jotain kirja-arvostelun tapaista. Ei sisällä mitään lukukokemuksen pilaavia spoilereita, mutta jos olet kovin herkkä niiden suhteen niin ainakin sinua on varoitettu.
Kirja on
nuoren suomalaisen fantasiakirjailijan J. S. Meresmaan Mifonki-sarjan toinen
osa. Luin ensimmäisen osan viime kesänä ihan vain sillä perusteella, että se
näytti kiinnostavalta, kun kävin nuorten aikuisten hyllyä järjestelmällisesti
läpi. Se osoittautui hyväksi valinnaksi ja nyt oli sitten osa kakkosen vuoro.
Mifongin
aika esittelee meille uuden jäsenen Rondestanien perheestä, nimittäin nuorimman
veljen Roanin. Toki hän teki hyvin lyhyen pyörähdyksen näyttämöllä jo ensimmäisessä
osassa, mutta on nyt koko persoonallaan mukana. Ja millaisella persoonalla!
Meresmaata ei voi kuin onnitella onnistuneesta hahmon kehittelystä. Hän
kuvailee Roanin kliseisen boheemiksi taiteilijatyypiksi, joka tämä onkin. Mutta
Roanin koukku on nimeenomaan se, että hän tuntuu itse käsittävän oman
kliseisyytensä ihailtavan itsekriittisesti ja ironisesti. Vaikka näitä asioita
harvemmin ilmaistaan suusanallisesti niin kaikissa ”kohtauksissa”, joissa Roan
mukana, välittyy tällainen tunnelma. (Myönnettäköön, että tunnelma on aina
vähän vaarallinen sana, mutta kehotan lukemaan kohdan, joka on kirjoitettu
pääasiassa Connailin näkökulmasta ja jossa Connail hämmentyy puolialastomasta
Roanista. Se kertoo minusta aika paljon Roanin hahmosta, enkä tarkoita vain
ulkonäköa.)
Yksi
asia, joka ärsytti minua ensimmäisesssä kirjassa ja johon toivoin ratkaisua
nyt, oli Danten ja Ardisin suhde. Se nimittäin näytti jo silloin vatvomiseksi
menemisen merkkejä. Ja menihän se. En yleensä kirjoissa ja tv-sarjoissa shippaa
(eng. shipping, tarkoittaa että toivoo kovasti tiettyjen henkilöiden päätyvän
yhteen tai vastaavasti pysyvän yhdessä) ketään ihan periaatteesta, koska minusta
kirjailijat/ käsikirjoittajat osaavat 99,5% tapauksista muodostaa juonen
kannalta oikeat pariskunnat ja/tai parisuhteet. En siis erityisemmin shippaa
Dantea ja Ardisia parina, pidän heistä ihan yksittäisinä hahmoina tarpeeksi
paljon, mutta Meresmaa on antanut niin paljon vinkkejä siihen suuntaan, että
suhde kehittyy johonkin, että lukija alkaa kyllästyä, kun henkilöt itse lähinnä
vatvovat asiaa tekemättä sen suhteen mitään – viisasta tai tyhmää. (Jos jostain
syystä pidätte vatvomisesta ilman että mitään kummempaa saadaan aikaan
suosittelen Twilight-sarjan lukemista. Siinä nimittäin vatvotaan kolme (!)
kirjaa sitä muutetaanko Bella vampyyriksi vai ei.)
Onneksi
kirja etenee muiden – myös Danteen ja Ardisiin liittyvien - asioiden suhteen
tasaisesti kuin juna. Lukuunottamatta tuota vatvomista, Ardis on minun
näkökulmastani lähes täydellinen naishahmo. Hän on sankaritar, itsenäinen ja
rohkea, kaikki perinteisesti miehisiä ominaisuuksia. Mutta toisaalta
naisellisuutta ei ole lakaistu maton alle: Ardis käyttää aina mekkoja
(tyypillisestihän sankarittaret luopuvat mekoistaan, joita yhteiskunta on heitä
pakottanut käyttämään ja vaihtavat ehkä hieman anakronistisesti housuihin) ja hän
haluaa ja saa lapsia. Toisaalta Ardisilla on myös poliittista älykkyyttä: hän
ymmärtää järjestetyn avioliiton hyödyn valtakunnalle, vaikka ei valitusta puolisostaan
erityisen innoissaan olekaan.
-Roona-
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti