Mooii!
Täytyy
heti ensiksi sanoa, etten kovin tykännyt tästä kirjasta. Cornwell alkaa pikku
hiljaa toistamaan itseään, vaikka kokonaisuus vielä ihan ok historiallinen
romaani onkin. Tässä neljännessä osassa se jotenkin korostuu, koska hän toistaa
kirjan aikana jopa täysin samoja lauseita useampaan kertaa (ja tämä ei ole
mikään tehokeino).
Päähenkilö
Uthredista olen aina tykännyt siksi, että hän reaalipoliitikko. Myönnettäköön,
että hänelläkin on toki omat uskollisuutensa, joita hän noudattaa, mutta silti.
(Tästä tulee mieleen Robb Stark, jolla ei ollut reaali- eikä varmaan muustakaan
politiikasta mitään hajua. Hän sai, mitä ansaitsi Red Weddingin muodossa.)
Uthred siis on englantilainen, mutta viikinkien kasvattamatta ja palvelee
Wessexin kuningas Alfredia. Hän rakastaa viikinkejä ja uskoo heidän jumaliinsa,
mikä luo mukavan ristiriidan hänen ja hurskaan kristitty Alfredin välille. Ja
tietysti, koska olen itse tieteellisesti kiinnostunut varhaisesta
kristillisyydestä ja siihen liittyvistä mielikuvista, on Uthred aika makea
hahmo, koska hän katsoo kristillisyyttä tavallaan ulkopuolelta (tuo varaus sen
takia, että Uthredille kyllä opetettiin kristinuskoa pienenä lapsena ennen kuin
viikingit ottivat hänet ”vangiksi”). Ja kieltämättä hänen huomionsa ovat ihan osuvia.
Miksi niitä pappeja tosiaan pitää raahata joka paikkaan, myös taisteluihin? Ei
sillä, etteikö sotamiesten sieluja tarvitsisi hoitaa, mutta se, että lähes
puolet joukosta on pappeja on minustakin liikaa – näin taisi melkein käydä
yhdessä aiemmista kirjoista.
Uthred
tuntuu tietävän kristillisestä opista vain ristiinnaulitun jumalan (joo,
pienellä, koska hän itse uskoo skandinaavisiin jumaliin kuten Thoriin) ja
hurskauden, jota hän paheksuu, koska pitää sitä tekopyhyytenä tai ainakin liian
ylikorostuneena. Näin vähäinen tieto tuntuu vähän oudolta, mutta kai se lapsena
annettu oppi oli niin päällispuolista ja pääsi viikinkien kasvatuksessa
unohtumaan, että nimenomaan nämä asiat sitten korostuvat aikuisena ulkopuolisuuden
ja seuran (Alfred ja tämän hovi) takia. Ja tämä voi toki olla myös kirjallinen
tehokeino. (Mutta vrt. Viikingit-sarjan Ragnariin, joka saa henkilökohtaista ”ohjausta”
Athestanilta ja on siksi minusta syvemmällä kuin kristinusko = ristiinnaulittu
jumala tasolla.)
Sitten
vielä juttu, joka tuntui minusta epäloogiselta. Pitääkö soturin tosiaan kuolla
ase kädessä, että pääsee Valhallaan? Pikaisella Wikipedian selailulla en
löytänyt tähän vahvistusta. Sekä suomi että englanti artikkelissa todettiin
vain, että taisteluissa kaatuneet menevät Vahallan saleihin. Cornwell nimittäin
korostaa tuota seikkaa paljon. Toki Valhallaan päästäkseen piti taistella
urheasti eivätkä varmaan karannet/ pakoon lähteneet, vaikka taistelussa
kaatuivatkin, päässeet sinne, mutta tuon sanoo yleinen logiikkakin. Mutta, jos
taisteli rohkeasti ja aiheutti viholliselle miestappioita ja sitten tuli joku vahvempi
soturi, joka löi aseen sun kädestä ja tappoi sut, niin oliko se vaan voi voi,
et nyt pääse Valhallaan, kun ei ollu sitä miekkaa handussa. Kuulostaisi tosi
tyhmältä ja epäreilulta uskomukselta, mikä ainakin käytännön elämässä kuihtuisi
nopeasti pois. Pitääpä tarkistaa tuon todenperäisyys joskus jostain vähän
paremmasta lähteestä kuin Wikipedia.
-Roona-
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti