tiistai 27. syyskuuta 2016

Mietteitä kirjasta VII: Kunnian kentät

Hei taas!

Kunnian kentät on kolmas osa Conn Igguldenin kirjoittaman Tšingis-kaanista kertovaan Valloittaja-sarjaan. Koska Iggulden onnistuu jälleen kerran, minulla ei ole juoneen, rakenteeseen tms. liittyvää valitettavaa. Siispä kirjoitan vain muutamista lukemisen aikana mieleen tulleista huomioista.

Tšingis on siirtänyt valloittajan katseensa jinien valtakunnasta länteen islamin uskoisille alueille. Osa hänen joukoistaan kohtaa toisaalla kristittyjä Volgalla saakka. Kuten Igguldenkin historiallisessa taustassa toteaa, on Tšingisin valloittajuus ymmärrettävä eri tavalla kuin lännessä vallalla oleva idea, josta ovat usein esimerkkinä roomalaiset. Tšingis nimittäin valloittaa sanan kirjaimellisessa merkityksessä ja useimmiten vielä sen jälkeen tuhoaa maan tasalle. Valloitetuissa maissa toimii kyllä jonkinlainen pakkoverojärjestelmä, mutta se (tämän osin fiktiivisen romaanin pohjalta) vaikuttaa epävakaalta, jos nyt ei saa sanoa alikehittyneeltä. Kukaan ei oikein vahdi, että tulevatko ne vaaditut maksut maksetuiksi ja jos eivät niin vastaus on hyökkäys ja tuho. Mutta mongolit ja erityisesti Tšingis eivät hirveästi kaupungeista ja hallinnosta perustaneet.

Tästä päästäänkin ensimmäiseen varsinaiseen asiaan. Tämä on muistaakseni ensimmäinen kirja koskaan, jossa minun on ollut oman kulttuuritaustani takia lähes mahdoton ymmärtää hahmojen tiettyjä ajatuskulkuja. Ymmärrän kyllä, että Tšingis, joka on koko ikänsä viettänyt paimentolaiselämää (ja hänen esi-isänsä myös ovat), tuntee varmasti olonsa tukahdutetuksi kaupungissa ja ei voisi asua paikallaan, mutta kun hän kiistää kaupungit kokonaan. Tšingisin mielestä ihmiset laiskistuvat kaupungeissa olla höllötellessään (tämä on toki osittain totta; kaani varmasti järkyttyisi nykyaikaisesta elämänmenosta sydänjuuriaan myöten). Mutta ikänsä, ainakin mongolien näkökulmasta, kaupungissa asuneen on vähän vaikea tajuta, miksi Tšingis ei millään näe kaupunkien poliittisia, taloudellisia ja osittain strategisiakin hyötyjä (sotilaalliset hyödyt – ja haitat – ovat hyvin hallussa kyllä). Eiväthän ihmiset nyt huvikseen ole ruvenneet asumaan kaupunkimaisesti! Toisaalta on hienoa, että aina välillä joku osoittaa, miten kulttuurisesti rajoittanut ja omaan piiriin fiksaantunut sitä onkaan. Kansainvälisyyskasvatusta parhaimmillaan!

Seuraavaksi kirjoituksen sääliosio. Džötši-parka, jota isä sorsii ihan urakalla. Ei ihme, että hän lopulta ottaa ja lähtee. En tiedä onko tämäkin sitten joku kulttuurinen asia, joskin äpärät ovat kai kaikissa kulttuureissa epätoivottuja. Kaikkein pahinta on se, että sorsimisen syy on silmien väri; Tšingis katsoo, että pojan on pakko ollut syntyä raiskauksen tuloksena, koska mustat silmät (T:n vaimo siis raiskattiin ihan alkuainoina vihollisen toimesta). Džötši on koko ajan niin kuin löyhässä hirressä – Tšingis kyllä hyväksyy hänet asumaan jurttaansa ja opettaa häntä, mutta isällinen huomio ja seuraaja-ajatukset kohdistuvat muihin poikiin. Hän on samaan aikaan sekä hyväksytty että kielletty esikoinen. Lukija tuntee epäoikeudenmukaisuuden varsinkin, kun seuraavaksi vanhin poika Tsagatai on ärsyttävä kukkoilija.

Voin muuten lämpimästi suositella kaikkia Igguldenin kirjoja. Julius Caesarista kertovaa Keisari-sarjaa, tätä ja itselleni vielä korkkaamatonta Ruusujen sota – sarjaa, jota mies tällä hetkellä kirjoittaa.
 
                                                         -Roona-

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Lempikahvisi sulle sekoitan, osat 4-6

 Moikka! 4.(200) ' Jonossa hänen edessään oli ainakin kymmenen tyttöä. Ja valehtelematta jokainen veti paitansa kaula-aukkoa hiukan alem...