tiistai 4. huhtikuuta 2017

Mietteitä kirjasta XIII: Auringon kehrä



Hej på dig!

Kirja tarjoaa mielenkiintoisen näkökulman Egyptin 18. dynastian farao Akhenatenin (hallitsi n. 1353-1336 e.a.a) ja hänen auringon kehrä Atonia palvovaan kulttiinsa. Kirjailija on tehnyt taustatyönsä loistavasti, mutta hauskinta on ehdottomasti se fiktiivinen osuus. Tiesittehän kaikki, että Tutankhamonissa, joka siis on Akhenatenin poika, on suomalaista (tai ottaen huomioon aikakauden varmaan saamelaista) verta

Juoni käynnistyy jännittävästi, kun Päivänkehrä-tyttö kaapataan serkkuineen kotoa Säbmemaasta. Päivänkehrä ei luonnollisesti ole kuka tahansa vaan hänellä on tulevien näkemisen lahja. Päivänkehrä päätyy ensin orjaksi goottien maahan, jossa hän tutustu Dubi Mulniin, poikaan, joka haaveilee Kemetin maasta eli Egyptistä. Ennen pitkää kaksikko päätyykin matkalle kohti Kemetiä ja matkan aikana käydään mm. Troijassa ja kohdataan tietysti Argo-laiva kuuluisine matkustajineen. Kemetissä Päivänkehrästä tulee aikanaan faraon vaimo. 

Kirjailija käyttää hahmoista monia eri nimiä osoittaakseen kielialueiden vaihteluja. Esimerkiksi Päivänkehrä on goottien luona Sunno-Kliuwaz ja Egyptissä lempinimeltään Kija. Itse tyttö taas nimittää Dubi Mulnia Pilvenlongaksi kääntäen näin tämän nimen omalle kielelleen. Aluksi nimien muuttaminen ja se, että samalla hahmolla oli monta eri nimimuotoa, oli minusta rasittavaa, mutta siihen tottui kirjan edetessä. Päivänkehrän nimellä on tietysti merkitystä juonellisesti, minkä takia se pysyy kaikkialla merkitykseltään samana (egyptiäisethän ovat auringon kehrä Atonin palvojia). Minusta olisi muuten nimittäin jotenkin ironista, että orjaksi otetun nimeä tiedusteltaisiin kovin tarkasti, kuten Päivänkehrän tapauksessa selkeästi on tehty. Toki talossa työskentelevällä palvelijaorjalla on oltava nimi, jotta häntä voi huudella tulemaan eri paikkoihin, mutta eiköhän hälle olisi annettu joku yleinen paikaillinen (alhaiseen yhteiskunnalliseen statukseen sopiva) nimi. No, toisaalta Päivänkehrähän omaa näkemisen voimia, joten ehkä hänen nimeensä on siksi pantu vähän ajatusta tai jopa konsultoitu häntä itseään asian suhteen. Ihmiset olivat kuitenkin taikauskoisia, joten on voitu pelätä, että jumalat suuttuvat, jos näkijää kutsutaan miten hyvänsä tai että näkijä suuttuu ihan itse ja suuntaa vaikka pahan silmän isäntiinsä. 

Akhenaten pyrki muuttamaan Egyptin yhtä jumalaa palvovaksi maaksi. Tämä tarina, jos mikä sopii hyvin peilattavaksi moniin nykymaailman ilmiöihin. Akhenaten muuten pyyhittiin pois Egyptin (ja sitä kautta koko maailman) historiankirjoiuksesta hänen jälkeensä tulleiden faaraoiden toimesta. Hänestä ei siis tiedetty mitään ennen kuin hänen ”upean, uuden” pääkaupunkinsa rauniot löydettiin 1800-luvulla j.a.a eli hän oli paitsiossa 3000 vuotta. Varsin onnistunut damnatio memoriae siis.

Tämä on yksi niistä kirjoista, mitä suosittelisin oppilaille, jos olisin opettaja. Varsinkin, jos tämän luetuttaisi koko luokalla tai vaikka yhdellä pienryhmällä, joka esittelisi sen sitten muulle luokalle, niin keskustelun voisi helposti, kuten jo sanoin, johtaa ties kuinka ajankohtaisiin aiheisiin. Minua rupesi suuresti kiinnostamaan nyt myös kirjailijan aiempi teos Kolmen kuun kuningatar, joka liittyy Ruotsi-Suomen historiaan.


                                                               -Roona- 


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Lempikahvisi sulle sekoitan, osat 4-6

 Moikka! 4.(200) ' Jonossa hänen edessään oli ainakin kymmenen tyttöä. Ja valehtelematta jokainen veti paitansa kaula-aukkoa hiukan alem...