tiistai 18. huhtikuuta 2017

Elokuvissa VIII: Kaunotar ja hirviö



Hello!

Olin odottanut kovasti tätä leffaa enkä ainakaan joutunut pettymään teatterissa. Disney tarjosi taattua laatua, jota siltä osaa live action remake:n kohdalla jo odottaakin. Vaikka tämä oli minusta kympin arvoinen elokuva, jäi hampaan koloon vähän se, että minusta tuntui, että kaikkein suurimmat ja korkeimmat kliimaksit oli näytetty jo trailereissa. Tai ehkä oikeammin pitäisi sanoa, että oletin tietyissä kohdin sneak peakien takia jotain muuta. Hyvä esimerkki on musikaalikohtaus kylän kapakassa (Gaston), jonka oletin sisältävän hienon pöydällä steppausnumeron. Olinkin lievästi pettynyt, kun ne vain miekkailivat ja se steppaus kesti ehkä vain viisi sekuntia. 

Tykkäsin ennen kaikkea elokuvan lämpimästä sadunomaisuudesta. Kohtaukset on (pääosin) valaistu niin, että niistä välittyy toiveikkuus, niin kuin saduissa kuuluukin. Sama näkyi live-action Tuhkimossa, josta pidin myös. Roolitus on tietysti kautta linjan onnistunut. Emma Watson vain yksinkertaisesti on Belle. (Ja jälleen Disney on saanut mekoista pitämättömän ihmisen ihastumaan – huomasin ajattelevani, että haluaisin käyttää Bellen arkimekkoa!) Luke Evansilla taas taatusti on ollut hurjan hauskaa hahmonsa kanssa, mikä näkyy täydellisesti yleisöllekin. Positiivisin yllätys minulle oli kuitenkin Lefoun esittäjä Josh Gad, jonka olin pelännyt vääntelevän naamansa hassusti, koska hänellä oli promokuvissa ja stilleissä yleensä outo, liioiteltu ilme. 

Mikä sitten on toisin? Kaikkiin päähahmoihin on tehty muutoksia, eniten varmasti Lefouhun, joka oli yllättävänkin kiperä, mutta ainakin minusta ihan positiivisessa mielessä. Gastonin ja Lefoun suhde oli sitä myötä myös hieman erilainen. Evansin olemus ja heittäytyminen tekivät Gastonista piirrosversiotaan helpommin lähestyttävämmän ja viehättävämmän, mutta Disney ei selvästi pelkää luoda ristiriitaisuuksia, sillä sen verran epämukava olo ainakin tälle katsojalle tuli siitä, että Gaston rauhoittuu sotaa ajattelemalla. Bellen rooli on aktiivisempi ja hänestä on tehty keksijä, mikä on ihan hauskaa. Siis positiivinen muutos, mutta ei saanut minua hyppimään riemusta. Sen sijaan Bellen isä Maurice on korjattu alkuperäisestä höpsöstä keksijästä pohtivaksi taiteilijaksi, mikä on loistava parannus ja synergia hänen ja Bellen sekä Gastonin välillä on huomattavasti parempi. 

En haluaisi oikeastaan puuttua ollenkaan Lefou on homo – gateen, mutta kai siitä on jotain sanottava. Ihmiset odottivat minusta koko jutusta ihan liian paljon. Kyseessä on kuitenkin hyvänen aika Disney. Ei siellä mitään hirveän radikaalia voi olla! Olen samaa mieltä, että se tanssiparin vahinkovaihtuminen oli klisee, jolla saatiin halvat naurut. Mutta se kohta, jossa kaappi vaatetta kolme miestä naisten vaatteilla ja sanoo jotain tyyliin ”You are free, now go”, oli ihan hyvä veto ja melkoinen in your face-vitsi.

Kaunotar ja hirviö on visuaalisesti todella kaunis ja musikaalinumerot ensiluokkaisia. Lienenkö koskaan ollut elokuvissa niin lähellä itkemistä kuin siinä kohdassa, joka alkaa madame Gastonista ja päättyy sinne Sound of Music-kukkulalle. Tykkäsin paljon myös alusta ja lopusta, joissa annettiin prinssin tarinaan lihaa luiden ympärille. Kaiken kaikkiaan suosittelen lämpimästi menemään katsomaan kyseisen leffan!

10/10

                                                                  -Roona-

 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Lempikahvisi sulle sekoitan, osat 4-6

 Moikka! 4.(200) ' Jonossa hänen edessään oli ainakin kymmenen tyttöä. Ja valehtelematta jokainen veti paitansa kaula-aukkoa hiukan alem...