Heippa!
Emmi
Itärannan romaani kertoo Noriasta, josta on tulossa isänsä opissa teemestari.
Maailmasta on kuitenkin tuntemattoman syyn takia loppumassa vesi ja Kiina on
vallannut suuren osan Euraasiaa. Noria asuu Skandinavian unionissa entisen
Suomen valtion alueella lähellä Kuolojärveä. Koko valtion nimi on Uusi Qian.
Miten käy teemestarin suvun, joka tietää salatusta lähteestä? Entä mitä
kerrotaan cd-levyillä, joiden niiden tekijä ei halua missään nimessä joutuvan
Uuden Qianin viranomaisten käsiin?
Pidin
kirjan tyylistä, mutta välillä Itäranta sortuu yliyrittämiseen ja turhaan
taiteellisuuteen. Myönnän, että meinasin kirjoittaa runollisuuteen, mutta
tykkäsin juuri noista runollisuusaspekteista. Tapa, jolla Kiinan maailman
valloitusta käsitellään on mielenkiintoinen. Ennen pahat (venäläiset/
neuvostoliittolaiset) kommunistit valloittivat maailman ja sitten elettiin
kauheassa alistuksessa. Venäläisestä kulttuurista ei omaksuttu mitään paitsi
pakosta. Siksi on kivaa, että esimerkiksi tässä Kiinan kulttuurista on
onnistuttu löytämään hyviä puolia, vaikka autoritäärisessä valtiossa
eletäänkin. Teemestarin asemaa kunnioitetaan, vaikka varsinkin pitkään
kaupungissa asuneille täytyy olla selvää, että teemestari saa ammattiinsa
liittyvien ylimääräisten annosten lisäksi vettä vielä jostain. Tarkoitan, että
kai joku nyt oli edes hiljaa itsekseen ajatellut näin.
Noriasta
tykkäsin kovasti, mutta hänen äidistään en oikein saanut otetta. Tosin äiti
esiintyy sarjan seuraavissakin osissa, että josko niissä hahmoa avattaisiin
vähän enemmän. Norian paras ystävä taas oli luotu kiinnostavasti, mutta hieman
hämmentävästi. Luulen, että Itäranta on halunnut olla korostamatta sukupuolta
vastapainoksi sille, että teemestarin viran pitäisi periytyä isältä pojalle
(eli sukupuolella on iso merkitys siinä), mutta minua häiritsi, kun Itäranta
leikitteli jopa ihastumista muistuttavilla tunteille enkä kyennyt oikein
osoittamaan tunteiden kohdetta. Lukijan olisi helpompi käsitellä häntä, kun
hänet saisi paikallistettua johonkin eikä hän olisi kuin leijuva höyhen.
Kiera
Cassin Valinta on paikoin melko suora Nälkäpeli kopio. Illean prinssi Maxon valitsee
itselleen puolison Valinnan avulla, johon osallistuu yksi tyttö kustakin maan
provinssista, yhteensä 35 tyttöä. Toki Valinnassa kukaan ei kuole vaan siitä
pikemminkin on hyötyä tyttöjen perheille, tulipa heistä sitten loppujen lopuksi
Illean prinsessaa tai ei. Päähenkilö America Singer on luonnollisesti osa Valintaa,
mutta hänellä onkin jo poikaystävä kotopuolessa, vieläpä alempikastinen
sellainen. Illeassa, joka sijaitsee Yhdysvaltain alueella joskus
tulevaisuudessa, ihmiset on nimittäin jaettu numeroituihin kasteihin. Kunkin
kastin numero on myös sen nimi.
American
poikaystävästä Aspenista on tehty ikävän kliseinen teinirakkaus. Ehdin jo
huokaista helpotuksesta, kun America lähti kuninkaanlinnaan, että onneksi
tuostakin päästiin, mutta hän tulikin takaisin. Aspen ärsyttää minua siksi,
että hän tuntuu minusta pakonomaiselta lisäykseltä, koska pitäähän Americalla
joku siellä kotopuolessa olla. Miksi hänen perheensä ei riitä? Tai se, ettei
America oikeastaan halua prinsessaksi, vaikka se perheen elämää helpottaisikin?
Nälkäpelissä pidin nimenomaan siitä, että Katnissillä ei ollut poikaystävää
alue 12:lla. Vaikka Valinnassa romanttinen rakkaus onkin keskeisemmässä
roolissa kuin Nälkäpelissä, niin silti olisi toivonut normista poikkeavampaa
käsittelytapaa.
Mietteitä
kirjasta XVII: Puoliksi paha
Puoliksi
paha on Sally Greenin kirjoittama nuortenromaani ja trilogian ensimmäinen osa.
Päähenkilönä on Nathan, mustan ja valkean noidan, hyvän ja pahan risteymä. Hän on
sisarpuolensa jahtaama, vangittu ja pelätty, mutta toisaalta hän löytää ystäviä
niin perheensä sisältä kuin ulkopuolelta.
Green
ei pahemmin selittele maailmansa lainalaisuuksia. Antamatta sen kummempaa
pohjaa hyvä-paha asettelulleen, hän ilmoitta, että hyvän puolella on pahojakin
henkilöitä ja pahan puolella hyviä. Minusta tuntuu, että kirjoittaja on
halunnut välttää mustavalkoisuutta niin paljon, että on laiminlyönyt lukijaa.
Tarina on kuitenkin kerrottu yhden henkilön näkökulmasta ja Nathanilla on kyllä
syynsä ajatella, että hänen isässään on monipuolisuutta, jota siellä ei kenties
oikeasti olekaan. Ongelma on se, että lukija saa tietoa vain äärimmäisen
erikoistapauksen taholta.
Selkeä
hyvä-paha erottelu käytännön tasolla olisi lukijalle mielekkäämpi lähtökohta.
Pottereiden ”jokainen paha velho tulee luihuisesta” on hyvä esimerkki tästä.
Lukijan mieli triggeröityy moisesta väittämästä aika nopeasti ja hän alkaa
ajatella puhutaanko nyt vain Harryn näkökulmasta vai kenties velhomaailman
yleisestä ennakkoluulosta. Green kirjoittaa itsekin loppusanoissaan, että
halusi nimenomaan tutkia hyvän ja pahan häilyväisiä eroja. Hän ei pääse
ainakaan ensimmäisessä kirjassa minkäänlaisiin nyansseihin juuri siksi, että ei
esitä sanotaanko sitten vaikka ennakkoluuloista lainalaisuutta. Tuon
perusteella rajapintoja olisi helpompi tutkia, kun niin olisi jokin
tulonäkökulma.
En
tykännyt myöskään kirjan alun tyylistä. Suoraan sanottuna se oli aika hirveää. Ensimmäisissä
lyhyissä luvuissa putosin kelkasta, kun en tiennyt kuka minäkertoja oli. Toki
tiesin takakannen perusteella, että hänen nimensä oli Nathan, mutta esimerkiksi
ikää oli todella vaikea hahmottaa. In
medias res voi näköjään mennä hyvin monella tavalla ja minusta Green oli
valinnut hyvin huonon tavan. Tai ei osannut käyttää sitä oikein. Onneksi
myöhemmissä luvuissa siirryttiin tavalliseen kerronnalliseen tyyliin, muuten
olisin lopettanut kesken. Lisäksi Nathan ei hahmona ollut minusta mitenkään
erityisen sympaattinen. Green yritti kyllä aika ajoin kerätä hänelle
säälipisteitä, mutta minuun se ei purrut. Monista sivuhahmoista pidin kyllä.
Ehkä
tarina lähtisi kunnolla lentoon seuraavissa osissa, mutta valitettavasti en ole
niitä tämän osan perusteella lukemassa. Ikävintä on se, että kirjailijalla on
kyllä ollut hyviä ideoita, mutta ne eivät ole välittyneet oikealla tavalla
lopputuotteeseen. Esimerkiksi ensimmäisten lukujen taustalla oleva idea on
oikeasti loistava, toteutus vain kusee, kun Green ei osaa käyttää kyseistä
kirjallista tyylikeinoa.
-Roona-
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti