tiistai 8. elokuuta 2017

Rosan ja kumppaneiden uskonnosta



Moikka!

Tällaisia juttuja tuli mieleeni. Osaa olen ajatellut jo aiemmin ja osa tuli mukaan nyt tätä kirjoittaessa. Tässä ei tietenkään ole läheskään kaikki, mutta en oikeastaan ole miettinyt näiden uskontoa aiemmin kuin pääpiirteiltään. Toki muutamat yksityiskohdat kuten noviisien värikkäät kaavut ovat olleet jo pitkään mukana. Mä kehittelen tästä vielä jotakin teidän kiusaksi, kun uskoinnoista olen yleisestikin kiinnostunut ;)

Olen kirjoittanut useamman tarinan Rosasta ja hänen kavereistaan ja viittaillut heidän kotikaupunkinsa uskontoonkin. Vahvimmin se on tähän mennessä näkynytkin pappiskoulua käyvissä Jackissä ja Dannyssä, jotka ovat perheidensä päähaarojen ainoita siellä opiskelevia. Tässä maailmassa pappeus on harvemmin kutsumuskysymys. Yleensä, kuten Jackin tapauksessa, sillä saadaan yksi poika pois perimysjärjestyksestä. Toisaalta alempien sukuhaarojen pojat voivat hakea sillä sosiaalista arvonnousua, samaa mitä tytöille haetaan hyvillä avioliitoilla.

Uskonto itsessään on tuontitavaraa. Kolmisen sataa vuotta sitten kaikki alueen asukkaat kääntyivät siihen ja kyseessä oli lähinnä poliittinen päätös. Tätä ennen harjoitettiin monia uskontoja, joista tavallisin oli Jumalattaren kultti. Shantit ovat nykyäänkin vain ns. hyvän päivän jumalisia ja harjoittavat keskenään Jumalattaren palvontaa. Koska kolmesataa vuotta on varsin lyhyt aika, aikaisempiin kultteihin ja uskoon liittyviä sanontoja ja uskomuksia kuulee kaikkien ihmisten puheessa vielä paljon. Esimerkiksi Rosan etelästä tullut äiti Siobhan oli lukenut Jumalattaren riitesitä vain kirjoista ja oli varsin hämmästynyt kaupunkiin saapuessaan nähdessään kultin elävän ja voivan hyvin. 

Siobhan sai myös huomasi, että hänen oma uskonsa, jonka piti olla sama, erosi kuitenkin hieman kaupungissa harjoitetusta. Nyt voidaan palata takaisin siihen, että uuteen uskontoon kääntyminen oli poliittinen päätös: uskontoa oli muokattu suvuille sopivaksi, kun he kääntyivät siihen. Muualla esimerkiksi papit lupaukset antaessaan todella menettävät sukunsa nimen ja heidän seurakuntansa arvotaan. Vaikka näennäisesti homma toimii myös kaupungissa näin, niin todellisuudessa entinen Adana ei päädy juuri koskaan hoitamaan Agora-seurakuntaa tai päinvastoin. Tämä johtuu sukujen vanhoista keskinäisistä kiistoista.

Opilliselta sisällöltään uskonto muistuttaa lähinnä joidenkin antiikin filosofien ajatuksia ihanteellisesta jumaluudesta. Jumalia on vain yksi, joskin asia ei ole niin tarkka kuin juutalaisuudessa, kristillisyydessä ja islamissa kuten jo sanavalinnasta voi havaita. Tämän Jumalan ilmenemismuotoina palvotaan alempia jumalia ja jumalattaria, jotka ilmeisesti periytyvät jostakin paljon vanhemmasta uskosta. Pyhimyksiä ei ole, joskin jonkinlaista meidän antiikkimme kaltaista heerosten kunnioitusta on nähtävissä.

Pappeudessa on kaksi astetta: noviisi ja pappi. Papin sisälle on vielä oma hierarkiansa, johon en nyt mene. Noviisit käyttävät värikästä kaapua erotuksena varsinaisten pappien yksiväriselle vaatteelle. Danny käyttää kaapua vapaa-ajallakin, koska hänellä ei ole enää lupaa käyttää oman sukunsa värejä, mutta pakollista sen käyttäminen koulun ulkopuolella ei ole.  Pappiskoulu ei ole mikään sisäoppilaitos, vaikka oppilaat sen tiloissa asuvatkin, vaan he saavat käydä halutessaan kotona. Joillekin se on kuitenkin käytännössä mahdotonta, koska he asuvat niin kaukana ja joko koulua tai valvojien määräämiä tehtäviä on joka päivä.

Kuten voi päätellä Jackin kiinnostuksesta Justitrian Rakkauden filosofiaa kohtaan, pojat opiskelevat uskonopin ja toimitusten lisäksi myös filosofiaa ja kirjallisuutta, tavallaan oman maailmansa artes liberales –aineita. Jumalanpalvelukset ovat pappisoppilaille päivittäisiä, mutta muutkin pyrkivät osallistumaan sellaiseen noin kerran viikossa. Suurina juhlapäivinä järjestetään joukkopalveluksia ulkona aukioilla, joten vähintäänkin silloin jokainen kynnelle kykenevä on mukana. 


                                                          -Roona-

 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Lempikahvisi sulle sekoitan, osat 4-6

 Moikka! 4.(200) ' Jonossa hänen edessään oli ainakin kymmenen tyttöä. Ja valehtelematta jokainen veti paitansa kaula-aukkoa hiukan alem...