Hei!
Joe
Abercrombien Vain puoliksi kuningas kertoo papiksi opiskelevasta prinssi
Yarvista, joka yllättäen joutuu ottamaan vastaan paikan valtakuntansa
kuninkaana. Raajarikko Yarvi suostuu tähän vastentahtoisesti vain tullakseen
petetyksi sukulaistensa taholta. Hän joutuu orjaksi, mutta saakin tuosta
hyljeksittyjen joukosta parempia liittolaisia kuin olisi koskaan voinut uskoa.
Yarvin ruumis saattaa olla rampa, mutta hänen mielensä on sitäkin terävämpi.
Minusta
oli huvittavaa miten Yarvin ruumiillista heikkoutta korostettiin koko ajan.
Tietysti kyseessä oli hyvin sotilaallisesti painottunut yhteiskunta, mutta
miksi Yarvia ei opetettu esimerkiksi käyttämään tikaria vaan väkisin vielä
myöhäiselläkin iällä yritettiin pitkän miekan ja kilven kanssa, vaikka
tiedettiin, ettei hän surkastuneella kädellään pysty siihen yhtään paremmin
kuin nuorempanakaan. Yarvi on perinyt äitinsä viiltävän mielen, joten miksi
kuningatar ei kehittänyt alusta alkaen tätä puolta pojassaan, kun oli varmaan
selvää, ettei hänestä koskaan tulisi suurta sotasankaria.
Tarina
oli mainio seikkailu. Naispuolinen orjalaivan kapteeni – kauppalaiva, jota
orjat soutivat – jolle oli laitettu perinteiset mieskapteeniin kohdistuvat
kliseet kuten juopottelu ja epäsiisteys oli virkistävä hahmo ja vaikuttava
siitä huolimatta, ettei perinteiseen muottiin sopinut. Tykkäsin kovasti myös
lopun juonikäänteestä, joka palauttaa valtaistuimelle oikean kuninkaan. Aion
lukea sarjan loputkin osat sen verran lupaava tämä ensimmäinen kirja oli.
Mifongin
mahti on J. S. Meresmaan kirjoittaman fantasiasarjan kolmas osa. Ardisin
kaksoset Ciaran ja Fewrynn ovat kasvaneet isoiksi ja kummankin on aika vaalia
perintöään. Ciaran lähetetään Merontesiin vastaanottamaan hänelle kuuluva
valtaistuin. Fewrynn taas jää pantterikansan laaksoon harjoittamaan mifongin
lahjoittamia voimiaan. Valtaistuinprinssin elämä on kuitenkin epävarmaa ja pian
Fewrynnin on lähdettävä laakson turvasta auttamaan veljeään Merontesia
vaivaavan kirouksen ratkaisemisessa.
Huomion
jakaminen uusille – tai täysiksi hahmoiksi tuleville – henkilöille on aina
hankalaa. Mutta koska Dantea pidetään edelleen keskeisenä, niin
saippusarjamaista draamaa olisi vähennetty jonkin verran kertomalla Ciaranille
ja Fewrynnille hänestä edes jotain. Ciaran kuitenkin muistaa hänet
varhaislapsuudestaan kuten käy ilmi, kun he tapaavat Merontesissa. Minusta
Meresmaa pystyy synnyttämään konfliktin ilmankin sitä, että Fewrynn saa
ylidramaattisesti kyvyllään selville, että äidillä on salainen sydänkäpynen.
Tämä on sitä Dante ja Ardisin suhteella venkslaamista, josta taisin jo viime
kirjan yhteydessä valitella.
Ongelma
oli minulle se, että lukiessa tuntui, että Ardis ja Dante (ja osittain myös
muut Rondestanit) yrittävät taklata takavasemmalta Ciaranin ja Fewrynnin näiden
saavuttamalta päähenkilöiden paikalta. Tästä johtui mielestäni se, että
Dantesta yritettiin jostain syystä väkisin tehdä pahis. Dante on toki muuttunut
eläimellisemmäksi, kun hänet liitettiin entistä lähemmäksi sebuia-pantteri
Reuta, mutta ei sen hänen perusluonnettaan ilkeämmäksi pitäisi muuttaa. Tai
sitten minä olen ymmärtänyt sebuia-suhteen täysin väärin. (Tai sitten tässä
yritetään sanoa, että eläimet ovat yleensä luonteeltaan ilkeitä ja siksi
ihminen eläimellistyessään muuttuu ilkeäksi, mutta tuo tuntuu kyllä
epätodennäköiseltä.)
-Roona-
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti