Heips!
Milja
Kauniston kirjoittama Luxus kertoo vallankumousajan Ranskasta. Mitä tapahtuu
teloittajan oppipojalle Isidore Borealille, aatelisnaiselle Marie-Constance de
Boucardille ja markiisi de Sadeelle vallankumouksen kieriskellessä
alkuhuumassaan? Lopulta he kaikki tapaavat Maison de Luxessa, luksusilotalossa,
jossa politikoidaan ja halu säilyä hengissä on kaikkea muuta vahvempi.
Tykkäsin
kirjasta kovasti, se oli hyvin kirjoitettu. Oli hauska pohtia, olisiko Isidoren
isä mahdollisesti kotoisin Suomesta. Ehkei hän kuitenkaan ollut pikemmin
Siperiasta tai peräti Mongoliasta asti, Isidoreahan kuvailtiin pikälti näiltä
alueilta tulevien ihmisten näköiseksi. Sen lisäksi minusta tuntuu, että jos Isidore
voisi itsereflektoida, hänellä olisi muutama wtf-hetki kirjan aikana. Yhtä hän
tietysti päivitteleekin, mutta siitä, että hänellä on huoneessaan nukkuva ja
kenties herätessään hieman sekava aatelisnainen on tietysti oikeastikin vaaraa
eikä se ole pelkkää wtf-hämmästelyä. Toisaalta satyyriksi pukeminen on
saattanut aiheuttaa Isidore-paralle suurenkin wtf-hetken, sitä ei vain
tekstissä nähdä.
Kaunisto
oli myös hauskasti ajatellut, että Sade teki Marie-Canstancesta Mariannen,
Ranskan valtion symbolin. En tunne sen kummemmin taustaa miten Mariannen hahmo
todellisuudessa nimensä sai tai kuka hänet loi, mutta tämä ehdotus on aika
kutkuttuva. Hahmo edustaa vielä nykyäänkin vallankumouksen ihanteita, joten
olisi ironista, jos sen taustalla lopulta oli aatelisnainen, joka ei
todellakaan kannattanut kuninkaan kaatamista. Joka tapauksessa Maison de Luxen
tarina jatkuu sarjan seuraavassa osassa Corpuksessa, joka täytyy kyllä
ehdottomasti lukea tulevaisuudessa.
Lucinda
Rileyn Keskiyön ruusu seikkailee kahdella aikatasolla. Nykyaikana Astburyn
kartanon on vallannut filmiryhmä ja siellä kuvataan 1920-luvulle sijoittuvaa
elokuvaa. 1900-luvun alussa nuori, intialainen Anahita saapuu Britanniaan ja
päätyy hänkin ennen pitkää Astburyyn.
Pidin
etekin Anahitan osasta tarinaa. Siinä kirjailija oli saavuttanut haluamaansa
vakavan romaanin tuntua. Toisaalta nykyaikaosuus meni turhan paljon
romantiikkahömpän puolelle. Rebecca on täydellinen kaikin puolin upeita
vaaleita kutreja ja täydellistä hammasriviä myöten. Hän on itse aina
työskennellyt kovasti ja ongelmia tuottavat lähinnä muut ihmiset: isä, josta
hän ei tiedä mitään, narkkari-äiti ja renttupoikaystävä. Taivaan kiitos, ettei
häntä sentään lopussa saavu hakemaan prinssi valkoisella ratsulla, vaikka hän
lähteekin Intiaan mukavan miehen kanssa. Anahita sen sijaan tekee vääriä
päätöksiä – tai sanotaanko ainakin lukijan näkökulmasta erikoisia - ja ei ole
ainakaan koko aikaa täydellisen ihastuttava. Toki hänestäkin tulee aikuisena
kaunis, mutta lukija saa tietoa hänen ulkonäöstään monesta lähteestä eivätkö ne
kaikki ole ylistäviä niin kuin Rebeccan tapauksessa.
Minusta
tuntuu, että hoen kyllästymiseen asti näissä kirjajutuissa sitä, miten jotkut
tyylikeinot tms. ovat taitolajeja. Tämän romaanin kohdalla isoin ongelma oli odotuksien
petaaminen ja niiden täyttäminen – tai siis täyttämättä jättäminen. Violet
Astburyn ja Rebeccan mahdollista sukulaisuutta pedataan niin paljon, että
lukija tyylilajin tuntien uskoo jo varsin varhain sieltä löytyvän todellakin
jonkinlaisen sukulaisuussuhteen. Kun sitä ei olekaan, lukija hämmentyy ja
pettyy. Jos odotukset petetään, on lukijalle jäätävän sellainen olo, että
tästähän oli näin jälkikäteen katsoen johtolankoja ympäri tekstiä. Rebeccan juonikuviossa
niin ei valitettavasti käynyt.
-Roona-
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti