Moikka!
The
Great Gatsby – Kultahattu on F. Scott Fitzgeraldin kirjoittama amerikkalaisen
romaanin klassikko. Gatsby on salaperäinen nousukas, joka pitää kartanossaan
upeita juhlia. Kaksikymmen luku näyttäytyy kirjassa koko komeudessaan ja
turhamaisuudessaan.
Parasta
kirjassa onkin tunnelma. Tarina ei ole sinänsä tärkeä, se toimii vain kehyksena
ajan kuvalle. Itse en kiinnittänyt paljon huomiota edes kuuluisaan vihreään
valoon, joka on herättänyt monenlaisia tulkintoja. Minusta tuntui jopa, että
sitä, mitä se merkitsee, on liiaksi korostettu, sillä ei se romaanissa sentään
niin suuressa roolissa ollut. Kun sanon, että tarina ei ollut tärkeä, tarkoitan
lähinnä sitä, että se on yleisluontoinen. Daisy kuten Gatsbykin voisi olla kuka
tahansa, heillä juuri Daisynä ja Gatsbynä ei ole paljoakaan väliä. (Vrt. Harry
Potter, jossa on oleellista, että Harryllä on salama-arpi, isänsä hiukset ja
äitinsä silmät.) Daisy kuvaa aikansa naisihannetta. Ja Gatsby taas tavallaan
amerikkalaista unelmaa.
Toisaalta
villi kaksikymmen luku, toisaalta ajan kulttuurinen turhautuneisuus näytetään
taitavasti. Kaikki haluavat jatkuvasti päästä eteen päin, mutta elevät silti
tiukasti vanhan yhteiskunnan sääntöjen mukaan. Daisy ei uskalla paeta Gatsby,
todellisen liikkeessä olijan, mukaan vaan muuttaa miehensä kanssa muualle
olemaan yhtä ajelehtiva ja turhautunut kuin ennenkin. Gatsby taas saa maksaa
kovan hinnan siitä, että on dynaaminen persoona, jolla on päämäärä.
Gatsby
on erittäin helppo ja mielenkiintoinen klasikkokirja. Jos klassikoihin
tarttuminen yleensä pelottaa, niin voi huoletta suositella tätä. Jos joittenkin
romaanien klassikostatusta on vaikea ymmärtää, niin Gatsbyn kohdalla se on
helppoa, vaikka kirja ja genre eivät itseä niin vakuuttaisikaan.
Asko
Sahlberg Pilatus kertoo nimensä mukaisesti Juudean maaherra Pontius
Pilatuksesta. Jokainen tuntee hänet vähintään jouluevankeliumista, mutta mikä
oli hänen suhteensa juutalaisiin ja Jeesukseen. Muiden muassa tätä Sahlberg
romaanissaan pohtii. Sahlberg käyttää Jeesuksen nimestä muotoa Jeshua, mikä
onkin varmasti lähempänä alkuperäistä lausumista.
Sahlbergin
ehdottama näkemys Jeesuksesta on varsin kiinnostava. Aluksin Pilatus ja Jeesus
tuntevat toisensa henkilökohtaisesti. Jeesus on puusepän ominaisuudessa
valmistanut hänen vaimolleen vaatekaapin. Sahlbergin Pilatus saa juutalaisista
harmaita hiuksia, mutta ei vihaa heitä. Hän on valmis koviin toimiin, mikäli
valtakunnan lakeja ei noudateta, mutta niin tuntuu olevan vähän jokainen
roomalainen virkamies, josta olen alkuperäislähteissä tai fiktiossa lukenut.
Samoin Pilatus (varsin periroomalaiseen tapaan) usein huomauttaa, että
juutalaisten suhtautuminen uskontoonsa ei ole käytännöllistä.
Kiinnostava
on myös Pilatuksen suhde vaimoonsa ja lopulta tämän lähtö seuraamaan Jeesuksen
oppia. Pilatuskin pitää kyllä hirtehisen huumorin omaavasta ja selvästi draaman
kaaren tuntevasta Jeesuksesta, mutta viittaa tämän sanoille pääasiassa
kintaalla. Kuitenkin tuon nasaretilaisen opettajan ääni vaivaa häntä vielä
pitkään Juudeasta poistumisen jälkeen. Lisäksi kirja kuvaa kiinnostavasti
Tiberiuksen keisarikauden loppuajan politiikkaa Roomassa, jossa Seianus pitää
tiukasti vallan kahvasta kiinni.
Sahlberg
maalaa Pilatuksesta yllättävän filosofisen kuvan. Hän pohtii elämän varreellaan
keräämissään aforistisissa mietteissä suuriakin teemoja. Suosittelen kirjaa
lämpimästi ja tartun tulevaisuudessa itse sen sisarteokseen Herodekseen.
-Roona-
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti