Moikka!
Gene
Wolfen Kiduttajan varjo aloittaa Uuden auringon kirja –nimisen tieteissarjan.
Kiduttajan oppipoika Severian syyllistyy anteeksiantamattomaan rikokseen: hän
rakastuu uhriinsa. Rangaistukseksi kilta lähettää hänet maanpakoon periferiaan
pyöveliksi.
Wolfen
kirjoitustyylissä on jotain unenomaista. Tietysti se johtuu osin siitä, että
Severian, joka kertoo tarinaa, vaikuttaa muistelevan elämäänsä taaksepäin. Sanavalinnat
ovat välillä erikoisia ja Wolfe esittää käyttävänsä keksimäänsä uuskieltä.
Tässä täytyy nostaa hattua suomentajalle, joka oli varsin kekseliäästi
käyttänyt esim. sanaa marras käännöksenä jollekin Wolfen uudissanalle. Severian
harrastaa myös ajoittaista, syvällistäkin itsetutkiskelua, mutta välillä kohtaa
asiat hyvin viattomasti.
Kiduttajien
kilta ja ylipäänsä Severianin maailman kilta järjestelmä ovat kiinnostavia ja
Wolfe avaakin niitä ihan kiitettävästi. Toisaalta ei kovin hyvin selitetä miksi
ei saa rakastua kidutettavaan – tai siis rakastunuthan saattaa yrittää auttaa
vangin tavalla tai toisella pakoon kuten Severiankin tekee, mutta minusta tässä
oli vahva viittaus, että kiduttajat eivät saisi muodostaa minkäänlaisia
rakkauteen perustuvia parisuhteita.
Kiduttajan
varjo ei jättänyt minulle mitään erityisiä mielikuvia. Sen maailma oli
kiinnostava, joten jatko-osat ovat lukulistalla odottamassa aikaansa.
Aloitetaan
Punaisen kuningattaren esittely samalla tapaa kuin edellesin teoksen. Se
nimittäin aloitta Victoria Aveyardin kirjoittaman Hopea-sarjan. Aveyardin
maailmassa ihmiset on jaettu kahteen kastiin veren mukaan – tavallisiin
punaisiin ja yli-inhimillisiä kykyjä omaaviin hopeisiin. Mare Barrow on
17-vuotias punainen taskuvaras, joka joutuu hopeaisten keskuuteen ja huomaa
pian omaavansa oman uskomattoman kyvyn.
En ole
vähään aikaan törmännyt yhtä epäsympaattiseen päähenkilöön kuin Punaisen
kuningattaren Mare. Aveyard on tehnyt hänestä kapinallisen poikatytön
stereotyypin. Mare ei oikein vaikuta välittävän mistään tai tietysti välittää,
mutta minusta se kaikki tuntui tosi pinnalliselta. Lisäksi hän on huonolla
tavalla jääräpää. Hän jankkaa asioita ja on olevinaan äärimäisen yksinäinen
susi. Aveyard on sanonut halunneensa luoda rohkean ja tulisen naissankarin,
mutta lähinnä Mare on kimppu kliseitä eikä hänellä ole niiden alla luonnetta,
johon ihastua. En yksinkertaisesti välittänyt pääosan aikaa mitä Marelle
tapahtuu, tavallaan olisi ollut ihan sama vaikka hän olisi kuollut. Onneksi
kirjassa oli toimintaa koko ajan niin paljon, että sen kehtasi lukea loppuun. Lisäksi
muut hahmot, vaikka heihinkin oli tungettu kliseisiä piirteitä, onnistuivat
pelastamaan tilanteen.
Punainen
kuningatar on malliesimerkki siitä, miten toistoa ei tule käyttää tehokeinona.
Aveyard kirjaimellisesti toistaa samaa lausetta (jonka sisältö on jotakuinkin
keneenkään ei voi luottaa ja kuka tahansa voi pettää sinut) kymmeniä kertoja ja
lukijan tuntemaan itsensä tyhmäksi. Olisin toivonut paljon enemmän
hienovaraisuutta. Aveyard ei myöskään avaa maailmaansa kovin perusteellisesti. Sitä
paitsi hänelle iskee välillä vauhtisokeus. Mare esimerkiksi sopeutetaan – ja
”sopeutuu” – hopeisten hoviin epäuskottavalla vauhdilla. Arvelin joissain
vaiheessa teosta lukiessani, että Mare on ollut palatsissa jo useita kuukausia.
Todellisuudessa aikaa oli kulunut ehkä kolme viikkoa.
Toisin
kuin Kiduttajan varjosta, taitavat Punaisesta kuningattaresta jäädä jatko-osat
lukematta, mikä on sinänsä harmi, koska romaanin maailmassa on kiinnostaviakin
elementtejä. Ikävä kyllä en usko, että niitä hyödynnetään jatkossakaan
kirjailijan keskittyessä toimintatykitykseen.
-Roona-
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti