Moikka!
Jeesuksen
elämää ja viimeisiä päiviä käsitellään elokuvassa Magdalan Marian näkökulmasta.
Mariaa ja Jeesusta näyttelevät Rooney Mara ja Joaquin Phoenix, lähimmistä
opetuslapsista Pietarin roolissa nähdään Chiwetel Ejiofor. Nuoren naisen on
vaikea sopeutua yhteisönsä vaatimuksiin. Naimisiin meno tuntuu väärältä ja
Maria haluaisi etsiä yhteyttä Jumalaan itsekin eikä vain isänsä, veljiensä ja
pappien johtamien rukousten kautta. Kiertelevän Jeesuksen opetukset puhuttelevat
häntä suuresti. Hän lähtee seuraamaan miestä perheensä vastustuksesta
huolimatta.
Rooney
Mara tekee hienon roolin Mariana. Hänellä on herkät kasvojen ilmeet, joista
välittyvät kauniisti Marian tunnetilat. Koko Jeesuksen tarinasta välittyy
inhimmillisempi ja humaanimpi puoli, kun se nähdään naisen silmin. Tämä on
tietysti hieman kummallista, koska Jeesuksen sanoma yleisesti on inhimmillinen
ja humaani eli näkökulman ei pitäisi periaatteessa vaikuttaa asiaan. Maria
näkee opettajansa pelot ja epävarmuuden väistämättömän edessä. Muut
opetuslapset eivät oikein tahdo ymmärtää miksi heidän kuolleita herättävä
Herransa on väliin hyvin heikko. Itse asiassa pidin erittäin paljon siitä miten
Lasaruksen kuolleista herättäminen oli kuvattu. Ajatus siitä, että tällainen
teko olisi sekä henkisesti että fyysisesti rankka tuntuu oikealta. Jeesus
tavallaan vaatii ihmisminältään likaa.
Juudaksen
hahmolle on haettu syvyyttä kehittämällä hänelle kiinnostava taustatarina
kuolleesta vaimosta ja lapsesta. Juudas uskoo ja toivoo, että pääsee pian
liittymään rakkaiden edesmenneitten omaistensa pariin, kun luvattu uusi
kuningaskunta tulee ja kuolleet liikkuvat jälleen maan päällä. Hän on omalla
tavallaan uskollisin opettajansa tukijoista. Tätä kautta Juudaksen pettymys
Jeesukseen on helpompi ymmärtää ja kavaltamiseenkin tulee inhimmillisempi sävy.
Osansa on myös sillä, että kolmeakymmentä hopearahaa, verirahoja, ei elokuvassa
näytetä lainkaan. Juudas on myös Marian vahvin tukija opetuslasten joukossa.
Tai ehkä tukija on väärä sana, Juudas kun tuntuu haluavan olla Marian ystävä
alusta asti toisin kuin esimerkiksi epäileväinen ja selvästi mustasukkainen
Pietari.
Pidin
siitä, että Pietarin hahmosta oli tässä tulkinnassa poistettu äkkipikaisuutta
ja korostettu pikemminkin nuivaa ja realistista suhtautumista tiettyihin
asioihin. Muutkin opetuslapset olivat yllättävän sotimishaluisia. Toki
israelilaiset odottivat Messias-kuningasta, mutta kyllähän Jeesuksen lähimmät
seuraajat lienevät jo varsin varhain huomanneet, ettei hän ole mikään sotapäällikkö.
Phoenixin roolityön suhteen mielipiteeni jaukautui kahtaalle. Toisaalta pidin
hänen tulkinnastaan esimerkiksi tavasta, jolla repliikit lausuttiin, mutta
toisaalta jokin ei paikka paikoin oikein resonoinut.
Materassa
käyneenä leffan kuvauspaikat oli helppo tunnistaa. Kalliokirkot ja –asumukset
toimivat oikein upeana taustana tapahtumille, mutta Etelä-Italian luonto oli
ehkä hieman liian vehreä raamatun maihin verrattuna. Välillä todellisilla
kuvauspaikoilla käyneestä tuntui, että samalla tien pätkällä kävelyä on kuvattu
sata kertaa, mikä pani naurattamaan sisäisesti ja toivomaan, että
kuvauspaikkoja olisi ollut sentään vähän useampi. Lokaatioiden lisäksi hienoa
oli roolitus, joka oli etniseltä taustaltaan perinteistä evankeliumielokuvaa
monipuolisempi.
Elokuva
oli ihan virkistävä Raamattukuvaus. Marian pehmeä itsevarmuus ja Jeesuksen syvä
inhimillisyys toivat siihen mukavan uuden säväyksen. Voin suositella, elokuva
sopii ainakin pääsiäisen aikaan mainiosti.
PS.
Tulikohan nyt todistetuksi, että Kristus ei pysähtynytkään Eboliin vaan kävi
Materassakin asti ;) (Carlo Levin teos Cristo si é fermato a Eboli, suom.
Kristus pysähtyi Eboliin, joka kuvaa Etelä-Italian köyhiä ja karuja elinoloja
1930-luvulla.)
-Roona-
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti