tiistai 15. lokakuuta 2019

Mietteitä kirjasta XLIV: Suklaan maku, Mifongin kadottama ja Tuulen nimi

Heippa!


Suklaan maku on espanjalaisen Care Santosin romaani. Se alkaa kun ikivanha posliininen kaakaokannu särkyy. Mitä tarinoita vanha esine on kuljettanut mukanaan? 1900-luku. Sara on itsenäinen ja itsepäinen nainen. Intohimo aina ohjannut häntä elämässä, mutta vuosien jälkeen juuri se uhkaa särkeä onnen tasapainon. 1800-luku. Aurora on orpo ja riippuvainen muiden hyvyydestä. Hänestä kasvaa vaatimaton ja nöyrä palvelustyttö, joka luottaa ihmisiin, vaikka aina siihen ei olisikaan syytä. 1700-luku. Marianna on taitava ja kekseliäs nuori nainen, mutta hän ei ole vapaa tekemään mitä haluaa. Lisäksi Mariannalla on salaisuus, joka paljastuessaan tuhoaisi hänen elämänsä. Suklaan maku vie nautinnolliselle ja viettelevälle matkalle Barcelonan historiaan. Ajan saatossa naisen asema ja toiveet ovat muuttuneet, mutta yksi ei – intohimo suklaaseen.

Tykkäsin kirjasta kovasti. Se on oikein hyvä lukuromaani. Oopperateema oli onnistuttu hauskasti liittämään kaikkien naisten osioihin. Kaakaokannun historiaa kerittiin auki pikku hiljaa ja lukija saa tietää siitä kaiketi enemmän kuin yksikään sen varsinaisista omistajista. Santos kokeilee eri naisten kohdalla erilaisia kirjoitustyylejä. Etenkin Auroran sinä-kertoja tuntui aluksi oudolta, koska sellaista harvemmin näkee käytettävän, mutta kyllä siihen tottui. Päähenkilönaisten lisäksi monet mieshahmot olivat yllättävän herkullisia. Räiskähtelevä Malesherbes, erittäin kuiva (ja minusta myös erittäin epäamerikkalainen) tiedemies Max, miljoonayrityksen perustava Pairot ja tuosta vain rakastuva Guillot. Suklaa on kuitenikin tarinan pääosassa ja ennen kaikki juotava, valuva ja virkistävä kaakao.

Mifonki-sarjan viidennessä osassa Ardis Isvergal Duverney palaa takaisin kotikaupunkiinsa Merotesiin yhdessä rakastajansa Dante Rondestanin kanssa, mutta kohtaa suru-uutisia, jotka horjuttavat hänen määrätietoisuuttaan. Kun menneisyydestä ilmestyy hahmo sekoittamaan suunnitelmia entisestään, Ardis saa käyttää kaiken tahdonvoimansa ja neuvokkuutensa haasteista selvitäkseen. Edes Danten siskon, Linnin, kyvyt eivät tunnu riittävän siihen, mitä Ardisilla on mielessään. Samaan aikaan toisaalla Ardisin poika Ciaran etsii omaa paikkaansa lähtemällä Beloneen, jota hänen oikea isänsä hallitsi vuosikymmeniä. Hänen mukaansa liittyy uskollinen henkivartija Oslaf, arvaamaton Joentuoma sekä uusi tuttavuus, josta Ciaran ei tiedä, onko tämä lintu vain kala. Varmaa kuitenkin on, ettei merkityksellistä ole pelkästään määränpää vaan myös matka.

Ardisin ja Danten kipuilu ei edelleenkään ole kiinnostavaa, mutta onneksi tässä oli kaikkea muuta mukavaa. Joentuoman muistimenetystä oli käsitelty todella kiehtovalla tavalla. Hän olisi varmaan muistanut ennen pitkää kaikki entisen minänsä Eigonin muistot, mutta mitä hyötyä siitä on, jos niihin ei saa minkäänlaista tunneyhteyttä. Meresmaa kirjoittaa hyvin siitä, miten turhauttavaa on tietää, että joku ihminen on tärkeä, mutta ei tuntea sitä ollenkaan. Siv on aika kiinnostava hahmo, hänen ja Ciaranin välille vaikutettaisiin viriteltävän jonkinlaista romanssia. Minuuttaan joutuu Joentuoman lisäksi pohtimaan myös Dante, jonka sebuiasuhteessa Reu pääsee kuvioihin palattuaan jälleen niskan päälle. Toivottavasti pyrähtelevä Pyon saa lisää esiintymismahdollisuuksia sarjan viimeisessä osassa.

Tuulen nimi on Patrick Rothfussin kirjoittaman Kuninkaansurmaajan kronikan ensimmäinen osa. Nimeni on Kvothe. Nimet ovat tärkeitä, sillä ne kertovat ihmisestä valtavasti. Minulla on ollut useampia nimia kuin mihin kenelläkään on oikeus. Ademit käyttävät minusta nimeä Maedre. Mikä, lausuntatavasta riippuen, voi tarkoittaa ´Liekkiä´, ´Jyrinää´ tai ´Katkennutta puuta´. Ensimmäinen opettajani käytti minusta nimeä E´lir. Olen ryöstänyt prinsessoja nukkuvilta hautakumpukuninkailta. Poltin Treborin kaupungin poroksi. Olen viettänyt yön Felurianin kanssa ja säilyttänyt sekä järkeni että henkeni. Minut erotettiin Yliopistosta nuorempana kuin useimmat pääsevät sisään. Olen kulkenut kuutamossa polkuja, joista muut pelkäävät puhua päivänvalossa. Olen puhunut jumalille, rakastanut naisia ja kirjoittanut lauluja. Olette saattaneet kuulla minusta.

Kvothen tarina on mielenkiintoinen. Joskin on sanottava, että tämä osa on mitä suurimmassa määrin maailman rakennusta. Se tuntuu menneiden muistelulta sisäänpäin lämpiävällä tavalla. (<- Kvothe siis kirjaimellisesti muistelee menneitä, mutta kirjan kokonaistunnelma katsoo myös taakse päin ikävästi eikä tulevaisuuteen, siksi tuo kommentti.) Pidin kovasti Yliopiston perinpohjaisesta selittämisestä. On aina mukavaa törmätä paikkaan, jota ei ole tehty vain päähenkilöä varten. Mestarit ja opiskelijat voisivat jatkaa työtään häiriintymättä, vaikka mitään Kvothea ei olisi koskaan ollutkaan. Minua häiritsi Kvothessa sama kuin Gene Wolfin Uuden auringon kirjojen Severianissa. Kvothe valittaa koko ajan miten hänen kuulijansa (ja sivumennen sanoen lukija) eivät voi tajuta esim. miksi soitin on muusikolle kaikki kaikessa. Tuota tajuamaan ei tarvita järin suurta neroa. Mutta musiikki taitaa olla Kvothelle arka paikka, joten tuosta huomattelusta voidaan päästä tulevissa osissa.



                                                               -Roona-


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Elokuvissa: LXXXVI: Back to Black

 Heippa! Sam Taylor-Johnson on ohjannut elämäkertaelokuvan Amy Winehousesta. Pääosissa näyttelevät Marisa Abela (Amy), Jack O´Connell (Blake...