tiistai 29. lokakuuta 2019

Elokuvissa XXXVI: Joker

Moikka!


Todd Phillipsin ohjaama Joker on Batmanin arkkivihollisena tunnetun Jokerin alkuperätarina. Pääosissa näyttelevät Joaquin Phoenix (Arthur Fleck/Jokeri), Robert De Niro (Murray Franklin), Zazie Beetz (Arthurin naapuri Sophie Dumond), Frances Conroy (Arthutin äiti Penny Fleck) ja Brett Cullen (Thomas Wayne).

New Yorkista on tullut fantasiallinen Gotham elokuvassa, joka tökkii katsojaa koko ajan sanomalla ´tämä on totta´. Arthurista ei tiedä nauraako vai itkeekö hän tai itkeekö hän sisäisesti ja nauraa ulkoisesti vai nauraako sisäisesti ja itkee ulkoisesti. Traileri huijasi katsoja melkoisesti, mutta hyvällä tavalla. Sanonpahan vain, että monet traileriin valitut jutut ovat eri tavalla merkityksellisiä kuin luulisi ja esiintyvät toisessa kohdassa elokuvaa kuin luulisi. Joaquin Phoenix tekee loistavan roolintyön ja on panostanut siihen; hän on lähes pelottavan laiha. Ja kyllä, tämä on käytännössä yhden miehen show (vaikka osoittaa myös, ettei kukaan ole saari). Leffan valaisu, kuvaus ja lokaatiot ovat upeita ja minun suosikkejani olivat Arthurin tanssikohdat. Aihe oli tietenkin epämukava, mutta hienoa, että tanssia oli käytetty visuaalisena ilmaisukeinona.

Jo ennen ensimmäistä kohtausta meidän maailmamme puskee elokuvaan. Uutiset kertovat Gothamissa olevan jäteongelma (lakon tms. takia). Ei tarvinnut kaukaa hakea ajatusyhteyttä Napolin ja Rooman jäteongelmiin. Varsinaisessa kohtauksessa Arthur vääntelee trailerista tutusti sormien avulla väkisin hymyä huulilleen. Hänen naurunsa määritellään mielisairauden oireeksi ja ei se aitoa olekaan. Arthur hoitaa sairasta äitiään heidän yhteisessä kodissaan. Hänen omat terapiakäyntinsä lopetetaan, koska Gothamin kaupunki on leikannut sosiaalihuollon budjetteja. Lisäksi Wayne ilmoittaa tv:ssä, että kolme hänen työntekijäänsä metrossa surmannut on köyhään roskasakkiin kuuluva pelle, jollaisia hänen tarkoitus pelastaa koulutuksella tai ties millä, kunhan hän vain asettuu ehdolle (ja valitaan) pormestarin virkaan.

Ei ihme, että köyhä ihmisroska, joka tulee vieläpä haukutuksi pelleksi, on vähän vihainen. Gothamissa aletaan mellakoida pellenaamiot päässä. ”We all clowns” lukee mielenosoittajien plakaateissa. Äiti kutsuu Arthuria Happyksi, vaikka sosiaalityöntekijälleen mies sanoo, että hänellä on ainoastaan synkkiä ajatuksia. Lopulta Arthurista tulee Jokeri valkoisine naamoinen vihreine hiuksine kaikkineen ja silti hän tuntuu, jos nyt ei kaikkein järkevimmältä, niin hyvänen aika siltä, jolla on eniten sydäntä. Sairaalassa oli hyvä olla, hän sanoo viitaten mielisairaalaan (kaiketi, joku lorea paremmin tunteva saa oikaista minua). Gothamin mielenterveyspalvelut ovat täysin retuperällä, eikä kukaan välitä. Kylmäävää yhteiskunnallista kritiikkiä, joka heijastuu hyvin myös meidän suomalaiseen kontekstiimme.

Toisin kuin varmaan monet muut, minä en juuri tykännyt, että Bruce – siis Batman – ja etenkin hänen vanhempiensa surma oli otettu tähän mukaan. Ymmärrän kyllä miksi niin oli tehnyt, mutta minusta pelkkä Thomas Wayne olisi riittänyt. Minusta elokuva meni yli vain Randallin tappamisen kohdalla, muutoin voi todeta vain, että elämä on vittumaista, varsinkin silloin kun mellakoidaan. Talk show –esiintymisen lisäksi toiseksi viimeinen poliisiauton päällä tapahtuva kohtaus on sikahieno.

Loppuun ei mitään suositusta vaan yksinkertaisesti: katso tämä elokuva! Toivotaan, etteivät jenkkiyleisö ja Oscar-raadit käännä tälle selkäänsä, sillä Joker ansaitsee kyllä Oscarinsa.


                                                                   -Roona-



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Elokuvissa: LXXXVI: Back to Black

 Heippa! Sam Taylor-Johnson on ohjannut elämäkertaelokuvan Amy Winehousesta. Pääosissa näyttelevät Marisa Abela (Amy), Jack O´Connell (Blake...