tiistai 7. tammikuuta 2020

Mietteitä kirjasta XLVII: Mestarin tunnustukset, Luostarin varjot ja Soturin oppivuodet


Heippa!

Melania G. Mazzuccon Mestarin tunnustukset sijoittuu 1500-luvun Venetsiaan. Jacomo Robusti, Tintorettoksi kutsuttu kunnianhimoinen ja epäsovinnainen taidemaalari, on valmis uhraamaan mitä tahansa päästäkseen maineeseen. Tintoretton huomion keskipisteessä on hänen rakastettu avioton tyttärensä Marietta, joka on saanut opiskella musiikkia ja maalaustaidetta voidakseen sulostuttaa isänsä elämää tämän rinnalla. Ensin pojaksi puettuna lapsena, sitten tyttösenä ja lopulta naiseksi kasvaneena Marietta osoittautuu Mestarin unelmien täyttymykseksi ja parhaiten onnistuneeksi luomuksesksi. Lopulta kuitenkin oppilas opettaa opettajalleen, mikä tekee elämästä elämisen arvoista.

Ajottain pidin Mestarin tunnustuksista kovasti, ajoittain se ei resonoinut minulle yhtään. Mazzucco oli kuvannut mielestäni erinomaisesti taiteilijan sielunelämää ja luomisvimmaa. Hän kuvaili hyvin miltä maalaminen tuntuu taitelijamestarista, kaikkea herkkyyttä myöten. Toisaalta minua minua ärsytti välillä itseironian, itsensä ulkopuolelta katselun tai jonkin sellaisen täydellinen puute. Yleensä tällaisista menneisyyden muistelun muotoon kirjoitetuista kirjoista nimittäin löytyy tuollaista, jos ei muuten niin rivien välissä. Etenkin Marcon kohdalla olis kaivannut toistakin mielipidettä. Onneksi poika sai vähän armahdusta lopussa. Dominiconkin tapauksessa olisi ollut hauska tietää oliko hän muidenkin mielestä se äärikuuliainen poika, jona isä hänet näki vai oliko hänessä enemmänkin särmää. Tykkäsin myös, että Faustinalla ja Jacomolla oli seesteinen toveruuteen perustuva avioliitto.

Luostarin varjot on C. J. Sansomin historiallisten Shadlake-dekkareiden ensimmäinen osa. Kuningas Henrik VIII on irrottanut Englannin kirkon katolisen kirkon vallasta saadakseen eron vaimostaan. Kuninkaan edustajien tehtävänä on selvittää, miten luostarilaitoksen suurimmat yhteisöt saataisiin lakkautettua. Kun Scarnsean luostariin saapunut asiamies löydetään murhattuna, lähettää lordi Cromwell tarkkanäköisen lakimies Matthew Shardlaken apulaisensa Mark Poerin kanssa tutkimaan tapausta. Miehet huomaavat munkkien elävän askeesin sijaan ylellisyydessä ja turmeluksessa. Sitten tapahtuu uusi murha, ja juonien vyyhti vain paisuu. Kun totuus alkaa paljastua, vaarassa on paitsi Shardlaken henki, myös hänen vakaumuksensa.

Matthew on tässä ensimmäisessä osassa vasta 35-vuotias! Näissä on aikahyppyjä, mutta en ole ajatellut, että näin isoja. Tai siis olen pitänyt Matthewta vanhana. Hän on kyllä itse auttaa tätä mielikuvaa valittelemalla ikäänsä ja kyttyräänsä. En tunnistanut munkki Guyta ensin myöhempien romaanien Matthew´n ystäväksi lääkäri-Guyksi, vaikka kukas muu mauri näissä kirjoissa muka keskeisenä henkilönä on.  Mysteeri, jota Luostarin varjoissa selvitettiin, oli kiinnostava ja munkit henkilöinä olivat kiinnostavia ja erilaisia. Vaikka tämä on Flavia-sarjan tapaan sellainen, että romaaneita ei tarvitsa lukea järjestyksessä, oli mukava saada tietoa Matthew´n taustasta ja yllättävästi myös Guyn taustasta. Hänet on esitetty myöhemmissä kirjoissa ”vanhana” ystävänä, joten oletin kai hänen olleen olemassa ikuisesti. Mutta joo, nyt ymmärrän miksi heidän suhteessa on kuitenkin hintsusti jännitettä.

Soturin oppivuodet on Jin Yongin Kotkasoturien tarun ensimmäinen osa. Huikea seikkailu vie lukijan matkalle lähes tuhannen vuoden takaiseen Kiinaan, pelottomien wulinin sankareiden, salaperäisiä oppeja vaalivien mestarien , miekkailijaneitojen ja taolaisten munkkien maailmaan. Isättömänä syntynyt Guo Jing varttuu Mongolian aroilla Tsingis-kaanin leirissä, mutta jo ennen pojan syntymää vannotut valat määräävät hänen elämänsä suunnan. Guo Jing tempautuu mukaan tapahtumiin, joissa ratkaistaan kokonaisten valtakuntien kohtaloita. Jin Yong on kiinalaisen wuxia-kirjallisuuden legenda ja Kotkasoturien taru on hänen kuuluisin teoksensa. Kiinalaiseksi Sormusten herraksi sanottua teosta ja muita Jin Yongin kirjoja on myyty maailmalla yli sata miljoonaa kappaletta.

Tykkäsin tästä kovasti. Tyylistä huomasi heti, ettei kyseessä ole länsimainen kirja. Toisaalta juoneen mukaan pääseminen oli länsimaisellekin helppoa. Kaikki olivat keskellä taisteluakin todella kohteliaita toisilleen ja ihan aidosti, mikä oli kyllä virkistävää normaaleihin seikkailukertomuksiin verrattuna. Vastustajan taitavia liikkeitä ihailtiin avoimesti ja pohdittiin mihin koulukuntaa hän mahtaa kuulua. Mongolinimistä oli käytetty erilaista transkribointia kuin Igguldenin Valloittajassa, joten minulla oli vaikeuksia hahmotta etenkin Tsingisin päälliköistä kuka oli kuka. Myös aikajana oli mongolien osalta hieman erilainen. Ainakin Börten kidnappaus on tapahtunut vasta kaikkien lasten syntymän jälkeen, Toluinkin sanotaan olleen vuoden ikäinen sen tapahtuessa. Todellisuudessa edes vanhin poika Jochi ei ollut syntynyt tuolloin, siksihän epäiltiin oliko hän Tsingisin poika ollenkaan (Börte siis raiskattiin kidnappauksen aikana).




                                                               -Roona-


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Elokuvissa: LXXXVI: Back to Black

 Heippa! Sam Taylor-Johnson on ohjannut elämäkertaelokuvan Amy Winehousesta. Pääosissa näyttelevät Marisa Abela (Amy), Jack O´Connell (Blake...