maanantai 3. helmikuuta 2020

Mietteitä kirjasta XLVIII: Ajan sankari, Valkoisen pilven maa ja Tuhon aikakirja

Heippa!


”Sinä tiedät, mitä minä haluan olet aina tiennyt.” Niin Vin tiesikin. Hän oli vaistonnut sen samalla hetkellä, kun hän oli koskettanut Tuho-nimistä olentoa, kuten hän sitä kutsui. Sillä oli hyvin yksinkertaiset mielihalut. Se halusi nähdä maailmanlopun. Tappava usva, sankat tuhkasateet ja rajut maanjäristykset. Ja ainoa tieto pelastuksesta kuoli Lordihallitsijan mukana. Ihmiskunnan lopullinen tuho näyttää vääjäämättömältä. Sankarimme ovat jakaantuneet ja Luthadel on jäänyt ilman alkuperäisen koplan jäseniä. Ajan sankari päättää Usvasyntyinen (Mistborn) –trilogian. Sarjan kirjoja on myyty maailmalla miljoonia kappaleita, ja niitä on käännetty yli 25 kielelle. Brandon Sanderson on saanut luikuisia fantasiakirjallisuuden palkintoja ja tunnustuksia. Hän on kirjoittanut alkuperäiselle Usvasyntyinen-trilogialle useita jatko-osia.

(Arvosteluosuus spoilaa hieman.) Yhyy, tämä päättyy ja miten se päättyikään. Ajan sankari ensimmäinen kolmannes junnaa jonkin verran ja olin jo mennettämässä uskoni (juuri niin kuin Sazed, ovelaa) juonen kykyyn nousta vielä. Mutta viimeistän puolivälistä alkaa sellainen vauhti, että oksat pois. Taustoittaminen ja maailman rakentaminen on huippuluokkaa koko kirjan ajan. Sanderson vetää yhteen juonilangat ja vihjeet, jotka on antanut edellisissä osissa. Tutustumme uuten Metallitaitoon, hemalurgiaan, joka toki on ollut läsnä Viimeisessä valtakunnassa koko ajan niin inkvisiittoreissa, kolosseissa kuin kandroissakin. Elendistä on tullut äärimmäisen voimakas usvasyntyinen ja Kyttä on polttanut tinaansa jatkuvasti vuoden päivät. Ja jostain syystä luku kuusitoista on usvalle tärkeä. Suosittelen lämpimästi koko trilogiaa fantasian ystäville.

Valkoisen pilven maa on saksalaisen Sarah Larkin romaani. Varaton kotiopettajatar Helen Davenport vastaa lehti-ilmoitukseen, jossa Uuden-Seelannin kunnialliset naimattomat miehet etsivät vaimoa. Kirjeen perusteella herrasmieheltä vaikuttava viljelijä lähettää vastauksen Helenin kirjeeseen, ja matka uuteen maahan alkaa näyttää hienolta mahdollisuudelta. Samaan aikaan kaunis ja uskalias Gwyneira Silkham, rikkaan lampaankasvattajan tytär, on hävitty uhkapelissä vaimoksi uusseelantilaisen lammasparonin pojalle. Gwyn on innoissaan päästessään karkaamaan ennalta-arvattavasta tulevaisuudesta tuntemattomaan maahan. Helen ja Gwyn ystävystyvät pitkällä laivamatkalla kohti Uutta-Seelantia. Kun uudet aviomiehet osoittautuvat perillä täysin erilaisiksi kuin kirjeet tai Gwynin isän puheet antoivat ymmärtää, on ystävyys ainoa pysyvä asia uudessa kotimaassa.

Minusta tämä oli hyvä kirja, mutta annoin sille silti vain kolme tähteä Goodreadsissa. Siinä oli muutama erityisen häiritsevä tekijä. Olisi kaivannut enemmän näyttämistä kuin jälkeen päin kertomista. Toki onneksi kaikkein tärkeimmät jutut aina näytettiin. Toisaalta, ehkä vähän ristiriitaisesti, tykkäsin, että välillä tehtiin pitkiä, jopa vuosien pituisia aikahyppyjä. En pitänyt tavasta, jolla Lucasin homous esitettiin, sillä se oli todella stereotyyppinen. Ironista sinänsä, koska Lucas hahmona ei ollut kävelevä homostereotypia. Minusta oli ikävä, että lukijan oletettiin arvanneen Lucasin suuntautuminen siitä, että hänellä oli makua ja että hän piti taiteista. Myös loppuratkaisu oli vähän helpohko, kun kaikki ”pahikset” kuolivat pois. Onneksi sentään maakiista maorien kanssa ei saanut täysin tyydyttävää loppua ja siitä kuullaan varmasti vielä sarjan seuraavassakin osassa.

Tuhon aikakirja on Philip Reeven Kulkukaupunkien kronikat –sarjan kolmas osa. Tom, Hester ja heidän 15-vuotias Wren-tyttärensä ovat eläneet vuosia tuntemattomaan mantereeseen törmänneellä urhealla Anchoragella, josta on tullut rauhallinen kiintokaupunki. Äkkiä heidän kotikulmilleen ilmestyy Kadonneita poikia, jotka kärkkyvät Anchoragen kirjastossa olevaa vanhatekun aikaista Tinakirjaa. Nuoruuden uhmassa Wren heittäytyy mukaan seikkailuun, joka viskaa hänet Brightoniin, vedessä kelluvaan palmujen ja rantabulevardien varjostamaan lomaparatiisiin. Elämä kaupungissa osoittautuu kuitenkin kaikkea muuta kuin paratiisilliseksi, sillä Tinakirja tuntuu vetävän puoleensa kaikkia vallasta kamppailevia, häikäilemättömiä järjestöjä. Myös Tom ja Hester joutuvat jälleen vaarallisille vesille jäljittäessään tytärtään...

Tinakirja oli ihan hauska juonisytyke ja ilmeisesti se sisälsi tietokonekoodia tai sitten matemaattisia kaavoja. Wrenistä en oikein saanut otetta, kun hänellä ei oikeastaan ollut minkäänlaista luonnetta. Hän oli vihainen vanhemmilleen, kun juoni tarvitsi sitä ja sitten hän halusikin heti kotiin. Pikkuorja Cynthiaan liittyvä tvisti oli yllättävä. Ja loppu, jossa Kalapulla löytää marssija Fangin palaset, oli mielenkiintoinen ja lupaa hyvää viimeistä osaa ajatellen. Köynnösmaa-Anchoragen koko hämmensi – onko siellä todella vain viitesenkymmentä asukasta ennen Grimsbystä tulleita Kadonneita poikia. Ja miten Hesteristä ja etenkin Tomista muka on tullut niin vanhoja – he ovat enintään neljäkymmentä. Vaikka voi kai se varhainen kaljuuntuminen jo silloinkin alkaa...


                                                                -Roona-



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Elokuvissa: LXXXVI: Back to Black

 Heippa! Sam Taylor-Johnson on ohjannut elämäkertaelokuvan Amy Winehousesta. Pääosissa näyttelevät Marisa Abela (Amy), Jack O´Connell (Blake...