Moikka!
On
vaikea tietää mistä aloittaisi, kun tulee sellaisen suuruuden kuin Black
Pantherin äärelle myöhässä. Enkä nyt puhu edes elokuvan saamasta vastaanotosta ja
sen kulttuurisesta merkityksestä vaan puhtaasti teoksesta itsestään, vaikka
näitä aspekteja lienee varsin turha erotella. On kuitenkin hämmentävää katsella
supersankarielokuvaa, jossa supersankarius on sivuroolissa. Black Panther
Wakandan kuninkaan alter egona on tavallaan tarinalle kokonaan toissijainen.
Sen merkitystä ei väheksytä, mutta elokuva kertoo jostain ihan muusta kuin
siitä, kuinka Black Panther taas kerran niitti viholliset kasaan ja sitten
kaikki tulivat kiittelemään, että teitpä hyvin.
Elokuvaa
leimaa sellainen orgaanisuus, josta jokainen ohjaaja ja tuottaja märissä
päiväunissaan haaveilee. Mitään ei osoitella, alleviivata ja pakkosyötetä
katsojalle, oli kyseessä sitten naisten prominentti asema tai vakavat
yhteiskunnalliset asiat, joihin otetaan kantaa. Mustille tytöille ja naisille
Shuri, Okoye ja Nakia ovat epäilemättä muodostuneet tärkeiksi esikuviksi, mutta
täällä ainakin yksi valkoinen tyttö iloisi heidän katsomisestaan suuresti.
Elokuva huokuu ihan omanlaistaan feminismiä, koska se ei koe, että yleisölle
pitäisi antaa jokin erityissyy vaikkapa naissotilaisiin. Wakandan kuninkaan on henkikaartinsa
aivan kuten muillakin kuninkailla. Tällaista naisrepresentaatiota elokuvissa
näkisi mielellään enemmän.
Leijonakuningas
tuli mieleeni useasti elokuvan aikana. Vaikka sekin on erinomainen elokuva ja
yksi lemppareistani, asia jotenkin suretti minua. Kyseessä on kuitenkin lasten
animaatio, joka ei perustu edes afrikkalaiseen tarinaan vaan Shakespearen
´kotoiseen´ englantilaiseen Hamletiin. Black Panther kun ansaitsi rinnalleen ja
vertailukumppanikseen toisen yhtä upliftaavan (en oikeasti löydä uplifting:ille
tähän nyt sellaista suomenkielistä vastinetta, joka toisi esiin sen nyanssin,
jonka haluan) afroamerikkalaisen elokuvan. Toki tiedostan, ettei Black Pantherkaan
perustu afrikkalaiseen tarinaan vaan jenkkisarjakuvaan, mutta joka tapauksessa.
Mistä
leffa sitten kertoo, jos ei supersankarista? Isistä ja pojista, ennen kaikkea
isistä ja pojista. On virkistävää, ettei T`Challa saa henkivaltakunnassa
isältään neuvojen litaniaa, sillä poikaa oli selvästi opetettu jo isän eläessä.
Lähinnä tämä jakoi muutaman rohkaisevan sanan. Pidin muuten erityisesti siitä,
ettei tuota henkivaltakuntaa kohdeltu silkkihansikkain. Kun T´Challa toisen
kerran siellä ollessaan toteaa, että ´ehei, mulla on hommat vielä kesken
elävien maailmassa´, mikään ei mene rikki tai kuukaan aiempien Black
Panthereiden hengistä ei katoa. Yleensä fantasiaelokuvissa käy juuri näin,
koska eihän nyt henkimaailmassa voi lausua yhtään poikkipuolista sanaa.
Sterling K. Brownin rooli Killmongerin isänä on tärkeä, joskaan ei
valkokangasajallisesti kovin suuri.
Pidin
valtavasti kaikesta afrikkalaisesta, joka leffassa oli esillä vaatteista
rumpumusiikkiin. Ja erityisesti tämän elokuvan kohdalla on tunnustettava se,
että pidin näistä aspekteista, koska ne ovat minulle eksoottisia ja
alkuvoimaisia. Kameran takaiselle afroamerikkalaiselle osaamiselle mennee
kiitos siitä, ettei Wakandasta ole ultramodernista teknologiastaan huolimatta
tehty länsimaista suurkaupunkia vaan katutaso maapohjineen muistuttaa siitä,
että olemme edelleen Afrikassa.
Suosittelen
elokuvan katsomista jokaisella, myös niille, jotka eivät pidä
supersankarielokuvista. En ole ottanut kantaa näyttelijäsuorituksiin juurikaan,
niitä on monessa paikkaa jo ylistetty ja yhdyn niihin mielipiteisiin. Leffa
jättää positiivisen mielen, jota kaipaa etenkin tällaisena erikoisena aikana,
jota nyt elämme.
-Roona-
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti