tiistai 8. kesäkuuta 2021

Elokuvissa XLVIII: Cruella

 Moikka!


Disneyn Cruella kertoo miten 101 dalmatialaisen Cruella de Vilistä tuli Cruella de Vil. Estella menettää tuttuun disneytyyliin äitinsä ja päätyy orpona Lontoon kaduille. Siellä hän tapaa nuoret varkaat Jasperin ja Horacen. Vuosia myöhemmin haave pääsystä Lontoon muotimaailmaan toteutuu, kun Estella saa työn Paronittaren muotitalosta. Onko Estella valmis antamaan kaikkensa säälimättömälle paronittarelle? Vai päästääkö hän valloilleen raisumman puolensa, Cruellan? Pääosissa nähdään Emma Stone (Cruella), Emma Thompson (paronitar), Joel Fry (Jasper), Paul Walter Hauser (Horace), Mark Strong (paronittaren hovimestari John), Kayvan Novak (Roger) ja Kirby Howell-Baptiste (Anita Darling).

Kaksi Emmaa ovat rooleissa, jotka kumpikin voisi tehdä vaikka unissaan. He eivät suinkaan tee työtään huonosti, pikemmin antaisin roolittajille (ja loppupeleissä tuottajille ja studiolle) satikutia tyyppiroolituksesta. Myös pääjuoni on melko laiska. Estella/Cruella menettää äitinsä, hän saa pari mukavaa ystävää, kasvaa aikuiseksi, pääsee jahtaamaan unelmaansa, tulee konflikti, tulee yllätys ja loppuhuipennuksena päähenkilö jää voitolle. Leffan estetiikka on kyllä hienoa ja soundtrack vielä upeampi. Erityisen kivaa silmäkarkki oli kamera-ajo läpi tavaratalon päättyen lopulta kellarikerroksen vessoihin, joita Estella oli siivoamassa.

Pidin kovasti siitä, mitä Jasperin hahmolle oli tehty. Hän tuntui hyvin elävältä ja inhimilliseltä vikoineen kaikkineen. Pientä kivistystä aiheutti ainoastaan se, ettei elokuva kertonut miksi hän oli säilynyt katuelämästä huolimatta pohjimmiltaan niin jalat maassa olevana ja järkevänä ihmisenä. Horace oli jätetty samanlaiseksi kuin animaatioleffassakin, mistä ei kai voi sanoa muuta kiitosta kuin sen, että onneksi ei ole lähdetty yrittämään mitään puolittaista. Horace on lihava, yhden luonteenpiirteen omaava tyhmyri.

Lempihahmoni olivat Artie ja paronittaren nimeämätön miesassistentti (IMDb:ssä nimeksi on mainittu Jeffrey). Artie oli aika selkeä kunnianosoitus David Bowien suuntaan ja toki myös aikakauden tyylille yleensä. Miesassistentti vain jostain syystä kutkutteli mielikuvitustani. Kuka hän oikein on ja mikä on hänen taustansa? Pohdin jo, että Artiesta ja Jeffreystä oli aika mukava kirjoittaa fanifiktiota.

Ja tietysti pitää olla joku pikku juttu, joka saa minut hämmennyksiin ja häiriintymään. Minulla on sellainen kuva, että animaatiossa Rogerin sukunimi oli Darling. Tässä se on kuitenkin jo Anita tyttönimi. Lisäksi tämä esiosa ehdottaa, että Pongo ja Perdita olisivat lähtöisin samasta pentueesta eli niiden omat pennut olisivat varsin sisäsiittoisia.

Elokuva on selvästi suunnattu aikuisille, sillä lapset tuskin jaksavat kiinnostua tyylitellystä kuvauksesta ja estetiikasta sekä yllättävän vähän huumoria sisältävästä juonesta. Tämän takia, vaikka Cruella ei itse lienekään queer, Disney olisi saanut panostaa rohkeammin niihin hahmoihin, jotka ovat, nimittäin Artieen ja assistentti Jeffreyhin. Muotimaailma kun on varsin monimuotoinen myös seksuaalisesti. Ja lopuksi pitää tietysti sanoa niistä vaatteista, ne ovat syntisen tyylikkäitä.

Cruellaa ei tarvitse nähdä valkokankaalta, mutta voin kyllä suositella sen katsomista. Joten odottele rauhassa ja katso sitten isosta kotitelevisiostasi, kun Disney+ -tilauksesi sen sinulle ilmaiseksi suo.


-Roona-



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Elokuvissa: LXXXVI: Back to Black

 Heippa! Sam Taylor-Johnson on ohjannut elämäkertaelokuvan Amy Winehousesta. Pääosissa näyttelevät Marisa Abela (Amy), Jack O´Connell (Blake...