Heippa!
Maailmanloppu
tulee lauantaina. Ensi lauantaina. Juuri ennen päivällisaikaa, kirjoitta noita
Agnes Nutter tarkoissa ennustuksissaan. Tämä harmittaa demoni Crowleyta ja
hänen ´vihamiestään´ enkeli Aziraphalea, jotka ovat vuosituhansien aikana
tavallaan tykästyneet maailman menoon. Mutta miten estää maailmanloppu? No,
siten että pysäyttää Ilmestyskirjan ratsastajat, värvää noidanmetsästäjien
armeijan ja nististää itse Antikristuksen. Joka on mitä miellyttävin
yksitoistavuotias nuorimies. Ja joka on vahingossa päässyt katoamaan… Hyviä
enteitä on fantasiakirjallisuuden supertähtien Neil Gaimanin ja Terry Pratchettin
vuonna 1990 kirjoittama ratkiriemukas maailmanlopun visio. Kulttiklassikko on
nyt suomennettu uudelleen.
En ole
nähnyt Amazon Primen Good Omens -sarjaa, mutta roolitusten perusteella odotin,
että Aziraphale ja Crowley olisivat olleet kirjassa vähän enemmän mukana.
Ymmärrän toki myös miksi Sheen ja Tennant ovat halunneet lähteä mukaan, onhan
tarina kaikkiaan hyvällä tavalla varsin päätön. Tykkäsin kovin paljon
Anathemasta ja Newtonista ja olisin halunnut tietää enemmän, mitä heille
loppujen lopuksi kävi. He kaiketi päätyivät yhteen. Minun oli vähän vaikea
hahmottaa noita välijuonia, joissa hypittiin kaiken maailman liikemiesten ja
toimittajien kyytiin, kunnes tajusin, että ne siis olivat lihallistuneet
Ilmestyskirjan ratsastajat. Oli ihan ovelaa kritisoida Nälänhädän kautta
kaikkia nykyajan laihdutushömpötyksiä ja tietysti parempi niin kuin rueta… öhm…
naureskelemaan oikeasta nälänhädästä kärsivien kustannuksella.
Talouden
taito on kirjoitus omaisuuden, etenkin kodin ja yksityisomaisuuden, taitavasta
hoitamisesta. Ksenofon (n. 430-355 eKr.) kuvaa siinä opettajansa Sokrateen
pohdintoja taloudenhoidosta keskusteluissa muutamien ateenalaisten kanssa.
Esille tulevat tärkeät taloudenhoitoon liittyvät teemat, kuten omaisuuden hoito
ja kasvattaminen, hyvä johtajuus, aviopuolisoiden erilaiset tehtävät, pätevän
työntekijän ominaisuudet ja järjestyksen merkitys. Talouden taidossa
tarkastellaan elävästi muun muassa vaimon ja miehen suhdetta, emännän ja
tilanhoitajan ohjaamista työhönsä sekä maatyön käytäntöjä. Onnistuakseen nämä
kaikki edellyttävät taitoa hallita asioita järkevällä tavalla. Teos sisältää
myös laajan johdanto-osan, jossa esitellään Ksenofonia, hänen tuotantoaan ja
elämää antiikin Kreikassa.
Antiikin
dialogit ovat minusta yleisesti ottaen aika mukavaa luettavaa, niin tämäkin.
Sokrates, Kritoboulos ja Iskhomakhos ovat mielenkiintoisia kirjallisia hahmoja
(ensin mainittu luonnollisesti myös historiallinen). Ehkä en maatilaa lähtisi
tämän teoksen perusteella perustamaan edes Välimerelle, vaikka helpolta Iskhomakhos
viljelyn saa kuulostamaan. Enkä tarkoita fyysisen työn kannalta, koska tässä
tapauksessa sen tekivät tietysti orjat, mutta muutenkin. Vähän on sellainen
meininki, että kun osaa kuopan kaivaa ja puun siihen istuttaa niin on
hedelmätarhuri. Maanviljely esitetään jopa rentouttavana tapana hankkia
elantonsa. Mitäköhän nykyviljelijät tästä olisivat mieltä? Dialogiin sisältyy
myös hauska, joskin ihanteellinen kuvaus kreikkalaisesta avioelämästä.
Ihanteellinen siis siinä mielessä, ettei avioparin keskuudessa esiinny
ristiriitoja.
-Roona-
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti