Lueskelin
tuossa tämän postauksen kirjoittamista varten graduni loppulausetta, koska ajattelin,
että voisin kirjoittaa tänne blogiin jotain siitä. Viime syksynä palauttaessani
sen olin työskennellyt asian parissa melko tiivisti puoli vuotta ja tullut
osittain sokeaksi asian tietyille yhteyksille sen hetkiseen tilanteeseen. Nyt
lukiessani mietin, että useat esiin tulleet pointit näkyivät ns. vihapuheessa
maahanmuuttajista ja pakolaisista (ja näkyvät vieläkin sikäli, kun vihapuhe
jatkuu). Siispä seuraavassa hieman asiaa gradusta ja hajatelmia sen yhteyksistä
nykypäivään.
Tutkin
siis gradussani kirkkoisä Augustinuksen antamaa kuvaa demoneista ja
ennustamisesta lähteenä hänen teoksensa De
divinatione daemonum (suom. Demonien ennustamiskyvystä). Vaikka demoneihin
ei nykyään enää uskota – ehkä jotain erittäin hartaita uskovaisia lukuun ottamatta
– niin ovat ne vankka osa populaarikulttuuria. Esimerkkinä voin tässä mainita
vaikkapa tv-sarjat Supernatural, Sleepy Hollow ja Game of Thrones, jossa
synnytettiin demoni. Myös fantasiakirjallisuudessa niillä on asemansa,
vaikkakaan ei niin suosittuna hahmotyyppinä kuin velhoilla ja vampyyreilla. Palatakseni
Augustinukseen ja hänen aikalaisiinsa, heille demonit olivat täyttä totta. Latinan
sana daemon (kr. daimon) tarkoitti henkivoimaa, joka saattoi olla hyvä tai paha. Useimmille
tavan ihmisille demoni lieni kuitenkin nimenomaan jos ei paha niin ainakin
epäluotettava henki – näin siis myös ei-kristityille.
Augustinus
(kuten muut kristilliset kirjoittajat ennen häntä ja hänen jälkeensä) tekee
kreikkalais-roomalaisista jumalista demoneita. Vastapuolen jumalien
demonisointi (kirjaimellisesti, hih!) on varsin tavallista, joskin roomalainen
uskontokulttuuri oli toiminut täysin päinvastoin ja omaksunut valloittamiltaan
alueilta uusia jumalia ja kultteja. On tosin sanottava, että roomalainen
uskonto oli avoin systeemi verrattuna yksijumalaiseen kristinuskoon (tai
islamiin). Pääasiassa kaikki pakanajumalat olivat demoneita, osa vanhoista
hyvistä hengistä ”hyväksyttiin” kuitenkin enkelien joukkoon. Tässä näkyy viholliskuvan
tuottamisen malli, jossa vastapuoli muutetaan pahaksi. Näinhän toimitaan vihapuheessakin.
Augustinus antaa demoneille moraalisesti epäilyttäviä piirteitä kuten
ylimielisyyden. Samoja piisteitä on hänen mukaansa demonien palvojissa.
Verrokkina voidaan nähdä jälleen demonit/maahanmuuttajat, joskin koska demonit
ovat henkiolentoja, niiden huonot piirteet ovat henkisiä, kun taas
maahanmuuttajilla usein fyysisempiä, kouriintuntuvampia (esim. ”eivät tee työtä”,
”raiskaavat naisia”).
Tällaiseen
puheeseen sopivat retoriset välineet ja tavat eivät ole juurikaan muuttuneet
kahdessa tuhannessa vuodessa. Toiseuttaminen on helppoa – on me ja ne toiset,
jotka ovat pahoja, väärässä tms. Mutta siinä missä vihapuhe kirkuu, että ne
tulee ja syö meidät, niin Augustinus rauhoittelee lukijoitaan ja muistuttaa,
että demoneita ei tule pelätä eikä saada aikaan yleistä paniikkia. Tämän on
tietysti Augustinuksen agendan mukaista, koska hän ei voinut käyttää pelkoa
lyömäaseen, sillä ei-kristityt pelkäsivät pahoja henkiään tiettyyn rajaan asti
itsekin. Hän on retorisesti hienovaraisempi myös omanpuolelaisileen. Hän
perustelee, miksi demonien teot eivät ole mitään ihmeellistä ja antaa esimerkit
niin, että tavallinen tallaaja kuin oppineempikin voi niihin samaistua. Sen
takia Augustinusta on noin tyylilliseltä kannalta mukavampi lukea kuin
vihapostauksia, jotka ovat tyylillisesti jossain jalkaansa polkevan pikkulapsen
”minä haluan sen nyt heti tänne nyt” – ilmausten tasolla.
Valitsin
graduni otsikkoon lainauksen tekstistä, joka mielestäni hyvin tiivistää
Augustinuksen ajatukset demoneista sekä niiden antamista ennustuksista: ”Demonit
johtavat harhaan ja ovat harhaan johtuneita”. Hän siis suo demoneillekin pientä
armahdusta, vaikka pitääkin niitä pahoina. Monet, oli heidän käsityksensä
maahanmuuttajista tai muusta mikä tahansa, voisivat ottaa oppia
Augustinuksesta.
PS. Keisari Augustus ja kirkkoisä Augustinus ovat sitten eri henkilöitä ;). (Tästä oli kerran erään henkilön kanssa epäselvyyttä.)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti