tiistai 3. maaliskuuta 2020

Mietteitä kirjasta XLIX: Longbournin talossa, Tulen perillinen ja Mustasukkaiset

Heippa!


”Mutta silti, silti, tunnetta ei käynyt tukahduttaminen: oli kysymys myös hänestä, hänestä itsestään. Tulisiko joskus sellainenkin aika, että hän voisi huolehtia omista asioistaan, omasta mukavuudestaan, omista eikä aina vain muiden ihmisten tarpeista?” Longbournin talossa on pyykkipäivä, ja palvelustyttö Sarahin kädet ovat taas rakoilla. Arki kuitenkin muuttuu, kun rouva Hillin tiukalla kurilla ja suurella sydämellä emännöimään taloon saapuu salaperäinen ja maailmaa nähnyt miespalvelija. Longbournissa, Jane Austenin Ylpeyden ja ennakkoluulon talossa, on myös palvelusväki, jonka elämästä Bennetin hienot neidit eivät tiedä mitään: se on köyhyyden, kovan työn, rakkauden ja kiihkeiden haaveiden maailma. Romaani on Jo Bakerin kansainvälinen läpimurto.

Haluan aluksi huomauttaa, että lainaus on taloudenhoitaja rouva Hilliltä eikä Sarahilta kuten voisi olettaa. Koko Bennetin palveluskunta oli maalattu mukavan värikkäästi. Sarah oli ihan kiva hahmo ja nuoremmasta palvelustytöstä Pollysta pidin erityisesti. Se, kuka James, tuo miespalvelija, on liittyy aika tiivisti juoneen ja sen paljastuksiin, joten en sano siitä muuta kuin, että hänestäkin tykkäsin. Bingleyn musta palvelija Ptolemy oli kaikkinensa myös tosi vetävä hahmo ja Sarahin toissijainen rakkauden kohde, Jamesin ollessa se ensimmäinen. Hieman avattiin myös herra Bennetin elämää ennen naimisiin menoa, mikä oli kiinnostavaa. Tykkäsin, että rouva Hill oli mukava muille palkollisille, sillä usein emännöitsijät kuvataan jotenkin niuhoina ja muuten ilkeinä tyyppeinä. Toimiva kirja myös Ylpeyttä ja ennakkoluuloa lukemattomalle.

”Hän oli tulen ja tuhkan perillinen, eikä hän kumartaisi ketään.” Tulen perillinen on Sarah J. Maasin Throne of Glass –sarjan kolmas osa. Celaena Sardothien on selvinnyt hurjista taisteluista ja musertavista suruista. Hän on kuitenkin joutunut maksaamaan siitä sanoinkuvaamattoman hinnan. Nyt hän taistelee murheen murtamana omaa sisäistä tyhjyyttään vastaan. Kaiken pimeyden keskellä Celaenasta on kuitenkin kasvamassa koko ajan vahvempi, viisaampi ja määrätietoisempi – todellinen kuningatar. Jos Celaena löytää Wendlynistä etsimänsä vastaukset, oppii hallitsemaan voimiaan ja voittaa demoninsa, hänestä on tulossa myös Adarlanin julman, vallanhimoisen kuninkaan suurin uhka. Mutta onko Celaena valmis taistelemaan tiensä takaisin valtaistuimelle?

Celaenan harjoittelu Rowanin kanssa oli dynaamisesti kirjoitettua ja hyvin etenevää. Edelleenkin asioita avataan minusta vähän kummallisessa järjestyksellä, vaikka ymmärrän kyllä mikä taka-ajatus kirjailijalla on tässä ollut. Noidista ja haltioista olisi voinut kertoa enemmän jo edellisissä osissa, etenikin tavallisten ihmisten suhtautumisesta heihin. Heistä maalataan yksipuolinen kuva tosi verenhimoisina, mikä ei ole kaikilta osin totta. Tai siis kun ei kerrota mistä tämä yksipuolinen kuva on etenkin haltioiden kohdalla tullut. Maeve on toki säälimätön ja julma, mutta Rowan ja puolihaltiat eivät vaikuta ihan siltä, että olisivat jatkuvasti niittämässä lakoon ihmisiä vasemmalta ja oikealta vaan pikemmin varsin rauhaarakastavilta. Aedion oli mukava lisäys hahmokaartiin ja Chaol ja Doriankin hoitivat osansa. Noitien lohikäärmeen koulutus oli myös hauskaa luettavaa.

Mustasukkaiset on Enni Mustosen Järjen ja tunteen tarinoita –romaanisarjan toinen osa. Ompelijattarena elantonsa ansaitseva Hilma joutuu omassa kodissaan ratkomaan raittiusasian teoriaa ja käytäntöä, vaikka vatsa kasvaa ja uusi lapsi on jälleen tulossa. Maisteriksi valmistunut Anna saa opettajanviran Helsingistä, mutta kopioidessaan Suurta Adressia tyttökoulun takahuoneessa hän ei voi kuvitellakaan päätyvänsä venäläisten santarmien kuulusteltavaksi. Sydänsurut ja tulevaisuudenhaaveet saavat väistyä taka-alalle, kun ympärillä kuohuva yhteiskunta tempaa tarmokkaat naiset taisteluun juoppoutta, sortovaltaa ja laittomia kutsuntoja vastaan. Nimettömät-romaanista tutut lahjakkaat Hilma ja Anna ponnistelevat itsellisen elämänsä alussa sortovuosien Helsingissä.

Minä yleensä valitan takakansitekstien kohdalla tulkinallisista asioista kuten liioittelusta, kun ihmettelen onko tekstin kirjoittaja lukenut käsillä olevaa teosta ollenkaan. Tässä esiintyy kuitenkin ihan karkea asiavirhe: Anna nimittäin opettaa nimenomaan YHTEISKOULUSSA, mistä väännetään kirjassa vitsiäkin, kun Augusta-täti taitaa asian suhteen olla vielä vähän vanhanaikainen. Tykkään kovasti miten reipas Hilma on. Hän ei jää pohtimaan, että onko nyt moraalisesti oikein jättää minut hylännyt mies vaan miettii, että voishan tuosta eron ottaa. Myös siinä miten muut suhtautuvat Hilman ja Veikon ”synnilliseen” suhteeseen on aimo annos (suomalaista) maalaisjärkeä. Eihän se Hilman syy ole, että Artturi painui Australiaan ja ties minne huitsin nevadaan muuallekin. Veikkaan kyllä, että ihan kirjan lopussa kotiinpalannut mies saa kuulla kunniansa. Puijo- ja Pielavesi-kohtauksissa kotiseutusydän sykähti.


                                                              -Roona-


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Elokuvissa: LXXXVI: Back to Black

 Heippa! Sam Taylor-Johnson on ohjannut elämäkertaelokuvan Amy Winehousesta. Pääosissa näyttelevät Marisa Abela (Amy), Jack O´Connell (Blake...