tiistai 27. lokakuuta 2020

Elokuvissa XLVI: Children of the Sea

 Moikka!


Children of the Sea on japanilainen animaatio/anime-elokuva. Se kertoo Ruka-tytöstä, joka tutustuu dogongien meressä kasvattamiin poikiin Umiin ja Soraan. Poikia tutkitaan meriakvaariossa, jossa Rukan isä on päätutkijana (joka siis vastaa tieteellisestä puolesta/ eläimistä vs. markkinointi tai yrityksen johto, varsinaisesta tittelistä ei mielestäni ollut puhetta). Ruka harrastaa käsipalloa, mutta kesäloman alkajaisiksi hänet erotetaan joukkueesta hänen murrettuaan vastustajan nenän kyynärpäällään. Rukan vanhemmilla menee huonosti: äiti tissuttelee ja isä vaikuttaa olevan jatkuvasti töissä. Pojat, meren kutsu ja oudot meteoriitit antavatkin Rukalle kesäksi muuta ajateltavaa.

En ole juuri katsonut anime-elokuvia, koska tyyli tuntuu minulle liialliselta, etenkin leffan mittaisena annoksena. Niin oli nytkin. Etenkin ihmishahmot hämmentävät minua. Piirrustustyyliä on kiva katsoa esimerkiksi fanifiktiopiirroksissa, mutta pitkän päälle valtavan isot silmät ja olemattomat suut ja nenät alkavat käydä hermoille. Sen sijaan taustat, ympäristöt ja esimerkiksi meren kuvaus oli äärettömän kaunista, jotain sellaista, jota toivoisi näkevänsä länsimaisissakin animaatioissa. Viittaukset Japanin omaan vanhaan taiteeseen ovat selviä jopa minulle, joka tunnen varmasti vain ne kaikkein kuuluisimmat teokset. Välillä mennään kiinnostavasti sarjakuvan piirrosjäljen puolelle. Children of the Sea toki perustuukin mangaan, kuten lopputeksteistä selvisi.

Tarina itsessään oli varsin yksinkertainen, jollaisena se antoi tilaa pitkille ja filosofisille fantasiajaksoille. Leffassa ei varsinaisesti ollut mitään teemaa, vaikka ensin arvelin, että kallistuisiko se ympäristösuojelullisiin tendensseihin. Myös jonkilaista pahiskuviota – jossa pahis olisi ilmeisesti ollut jokin kauppalaivaston omaava suuryritys? – viriteltiin, mutta se jäi ainakin minulle hyvin epäselväksi. Ennen kaikkea elokuva painottui filosofisiin pohdintoihin maailmankaikkeudesta ja ihmisestä. Soralla ja Umilla on jonkinlainen yhteys mereen – kirjaimellisesti, sillä ainakin Sora `kuolleessaan´ hajoaa osaksi sitä. Länsimainen lastenelokuvan harvemmin menee tällaiseen, mutta animea taidetaan tehdä mitä suurimmassa määrin aikuisyleisö mielessä (myös).

Kuvastosta tulivat mieleen myös avaruustelekooppien ottamat kuvat galakseista, joita lieneekin käytetty inspiraationa. Poikien uiminen oli kaunista, kuin tanssia vedessä – tai lentämistä kuten Ruka sitä ajatteli. Myönnän ihan suosiolla, että merieläinten kokoontuminen meni minulta vähän ohi. Ne seurasivat pudonneita meteoriitteja valaiden laulun perusteella, koska mukana tullut kivi oli jotenkin merkityksellinen, jonkinlainen universumin sielukivi kaiketi. Toisaalta tällainen tekee hyvää Disney-animaatioihin tottuneelle, koska asiat eivät ainakaan missään nimessä ole valmiiksi pureskeltuja. Myöskin ilahduttavaa oli romanttisen elementin puute. Rukan ja Umin välillä oli kyllä syvää välittämistä, mutta se taisi kuitenkin pysyä ystävyytenä.

Voin suositella elokuvaa animen ystäville ja muille kauneudesta pitäville mikäli kestää ylisöpöt ihmishahmot, joiden bambijalat näyttävät voivan katketa hetkenä minä hyvänsä. Merijaksot sykähdyttävät, jos kohta osa filosofiasta jää vain itsensä vuoksi esitetyksi.


-Roona-



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Elokuvissa: LXXXVI: Back to Black

 Heippa! Sam Taylor-Johnson on ohjannut elämäkertaelokuvan Amy Winehousesta. Pääosissa näyttelevät Marisa Abela (Amy), Jack O´Connell (Blake...